آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / عفونت دستگاه ادراری / علت سوزش ادرار در مردان و درمان آن

علت سوزش ادرار در مردان و درمان آن

ادرار دردناک یا دیسوریا (Dysuria) اصطلاحی پزشکی است که به حس دردناک سوزش فرد در هنگام دفع مایعات از طریق ادرار اشاره دارد. سوزش ادراری هر مقدار که پیشرفته‌تر شود، ناراحتی بیشتری را برای فرد به ارمغان می‌آورد. سوزش ادرار در مردان یکی از مشکلات بسیار شایع است که عوامل متعددی در به وجود آمدن آن نقش دارند. عفونت‌ های مجاری ادراری و تناسلی یکی از مهم‌ ترین دلایل ایجاد سوزش ادرار در مردان هستند. درد ناشی از سوزش ادرار، عذاب‌آور و ناراحت‌کننده است و در صورت عدم درمان به‌موقع توسط پزشک اورولوژ، ممکن است مشکلات بیشتری را ایجاد کند. با توجه به عامل ایجاد کننده این بیماری روش درمان آن انتخاب می‌ شود، بنابراین در مرحله اول شناخت و تشخیص صحیح اهمیت زیادی دارد. پس از معاینه این پزشک است که تشخیص می‌دهد چه درمانی در این زمینه پاسخگویی بهتر دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت سوزش ادرار در مردان جوان

علل زیادی برای سوزش ادرار وجود دارد. همچنین همیشه نمی توان علت سوزش ادرار را شناسایی کرد. ادرار دردناک برای مردان ممکن است نتیجه موارد زیر باشد:

روی لینک کلیک کنید و از پیامدهای بد نگه داشتن ادرار آگاه شوید.

علت سوزش ادرار در مردان بعد از نزديكی

دلایل احتمالی زیادی در رابطه با سوزش آلت تناسلی پس از نزدیکی وجود دارد، ازجمله :

اصطکاک در طول رابطه جنسی ممکن است موجب احساس سوزش آلت تناسلی پس از آن شود. اگر رابطه خشن بوده یا با فشار همراه باشد، می تواند باعث سایش و سوزش شود. سایش ممکن است باعث عرق سوز شدن و یا تغییر رنگ پوست شود. بسیاری از محصولات روانکاری در بازار موجود هستند یا افراد می توانند از گزینه های روانکاری ایمن استفاده کنند.

فرد ممکن است به وسایلی که در طول نزدیکی از آنها استفاده می کند، مانند کاندوم های لاتکس، اسپرم کش و یا اسباب بازی های جنسی آلرژی داشته باشد. همچنین ممکن است پس از رابطه جنسی سوزش یا ناراحتی را بر روی یا اطراف آلت تناسلی و ناحیه تناسلی تجربه کند. یک واکنش آلرژیک می تواند بلافاصله یا با تأخیر باشد. مطابق با بنیاد آسم و آلرژی، کمتر از 1% از مردم به لاتکس آلرژی دارند. این حالت نوعی درماتیت تماسی می باشد که اگزمای آلرژیک نامیده می شود.

پروستاتیت، التهاب پروستات و نواحی اطراف آن می باشد. این مشکل می تواند حاد یا مزمن باشد. التهاب و تورم پروستات می تواند باعث شود که فرد درد یا ناراحتی را در آلت تناسلی، به ویژه پس از انزال تجربه کند.

فیموزیس شرایطی است که در آن پوست ختنه گاه به حدی سفت باشد که در بالای آلت تناسلی کشیده شود. فیموزیس تنها کسانی را تحت تأثیر قرار می دهد که ختنه نشده اند و در بین کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر شایع است. علل احتمالی شامل، عفونت، تحریک پوست و بیماری های پوستی خاص می باشد. در طول رابطه جنسی، فیموزیس ممکن است باعث ایجاد درد، شکاف پوست یا عدم احساس شود.

بالانیت، التهاب پوست سر آلت تناسلی می باشد که می تواند باعث تغییر رنگ، تورم و حساسیت شود. افراد ممکن است خارش و سوزش را تجربه کنند. این علائم ممکن است زیر پوست ختنه گاه در اثر رابطه ی جنسی اتفاق بیفتد. رابطه ی جنسی محافظت نشده، بهداشت ضعیف و مواد شیمیایی می تواند احتمال ابتلا به بالانیت را افزایش دهد.

در برخی از موارد، سوزش یا درد آلت می تواند نشان دهنده ی عفونت مقاربتی باشد (STI). برخی از عفونت های شایع شامل تبخال های تناسلی، کلامیدیا، گنوره آ و سفلیس می باشند.

اگر باکتری از سیستم گوارشی وارد مجرای ادراری شود، آنجا می توانند چند برابر شوند و در اثر آن مجرای ادراری عفونت کند. این عفونت ممکن است باعث سوزش و التهاب آلت تناسلی شود.

تشخیص علت سوزش ادرار

پزشک ابتدا سابقه پزشکی و بیماری های فرد را چک کرده و از علائم می ‌پرسد. معاینه بالینی انجام شده که شامل بررسی شکم، اندام تناسلی و معاینه داخلی واژن می شود. آزمایش ادرار برای بررسی علت سوزش و درد تجویز می شود. این آزمایش هرگونه عفونت درون خون را نشان می ‌دهد. کشت ادرار هم توصیه شده تا رشد باکتری ها و نوع باکتری های عفونت زا مشخص شود.

بهترین روش درمان سوزش ادرار در مردان

پزشک بهترین درمان را برای علت سوزش ادرار فرد تجویز می کند. در صورت وجود عفونت، آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد. باید دوره درمان و مصرف داروها را کامل به اتمام برسانید حتی اگر طی چند روز احساس بهتری داشتید.

آنتی بیوتیک ها: درمان با آنتی‌ بیوتیک در مراحل ابتدایی و پیش‌ از آن‌ که نتیجه آزمایش مشخص شود، آغاز خواهد شد. پس‌ از بررسی نتایج نیز به درمان اضافه یا کم می‌ شود؛ زیرا هرگونه تأخیر در شروع درمان می‌ تواند باعث تشدید عفونت و گسترده شدن آن در خون و تشکیل آبسه در مجاری ادراری شود.

مصرف مایعات: برای درمان پروستاتیت حاد بهترین کار استراحت کافی و مصرف مایعات فراوان است؛ زیرا درمان خیلی سریع تر پیش می رود.

مسکن ها و تب برها: برای بهبود درد، تب و سوزش ادراری پزشک انواع مختلفی از مسکن ها و تب برها را بسته به شرایط و سن بیمار تجویز می کند.

درمان شریک جنسی: کسانی که طی 60 روز پیش از شروع علائم با افراد مبتلا به سوزش ادرار ارتباط جنسی داشتند، باید سریعاً تحت بررسی و درمان قرار بگیرند. اگر از این طریق به عفونت مبتلا شده باشند، درمان با آنتی بیوتیک آغاز می شود و حداقل 7 روز زمان می برد تا علائم به طور کامل برطرف شوند و در این زمان فرد نباید هیچگونه نزدیکی داشته باشد.

در صورتی که علت بروز دفع ادرار دردناک عفونت ادراری نیست، تست های بیشتری انجام شده و درمان طبق آنها انجام می شود.

چگونه سوزش ادرار را در مردان از بین ببریم؟

تغییر در سبک زندگی تا حد زیادی به تسکین علایم کمک می‌ کند، به‌ همین خاطر پیشنهاد می‌ شود از مواد شوینده بدن و لباسشویی معطر به هیچ عنوان استفاده نکنید.

استفاده از کاندوم در زمان فعالیت جنسی را جدی بگیرید؛ زیرا تا حد زیادی از انتقال بیماری های مقاربتی جلوگیری می کند.

رژیم غذایی مناسبی را پیش بگیرید و از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی هایی که باعث تحریک مثانه می شوند، اجتناب کنید. برخی از مواد غذایی می‌ توانند باعث تحریک مثانه شوند. البته مواد دیگری مثل الکل، کافئین، مرکبات و میوه‌ ها، غذاهای پر ادویه، شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی و محصولات گوجه‌ فرنگی نیز تا حد زیادی در ایجاد این مشکلات نقش دارند، بنابراین در مصرف آنها باید دقت داشته باشید.

برای بهبود عملکرد مثانه پیشنهاد می‌ شود غذاهای بسیار اسیدی را به‌ طور کل از برنامه غذایی خود حذف کنید و زمانی‌ که تحت درمان قرار گرفتید، رژیم غذایی ملایمی را داشته باشید.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

از کجا بفهمیم بیضه ها سالم هستند یا نا سالم؟از کجا بفهمیم بیضه ها سالم هستند یا نا سالم؟

در این مقاله از سایت دکتر مجید حقیقت به بررسی سلامت بیضه و ویژگی های بیضه سالم در مردان و پسران می پردازیم پس تا آخر مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-29

عمل جراحی باز پروستات چگونه و برای چه افرادی انجام می شود؟عمل جراحی باز پروستات چگونه و برای چه افرادی انجام می شود؟

جراحی باز یا لیزری پروستات برای درمان شرایطی که بر پروستات تأثیر می گذارد مانند سرطان پروستات استفاده می شود. در ادامه به نحوه انجام آن می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-21

برای پیشگیری از بیماری پروستات این نکات را رعایت کنیدبرای پیشگیری از بیماری پروستات این نکات را رعایت کنید

خوشبختانه راهکارهای طبیعی زیادی وجود دارند که به کمک آنها می‌توان سلامت پروستات را بهبود بخشید حتی اگر مشکلات و علائمی مبنی بر بیماری وجود داشته باشد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-13