آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پروستات / برای پیشگیری از بیماری پروستات این نکات را رعایت کنید

برای پیشگیری از بیماری پروستات این نکات را رعایت کنید

بیماری های پروستات از شایع ‌ترین مشکلاتی هستند که مردان، به‌ ویژه افراد با سنین بالا را درگیر می‌ کنند. که امروزه این بیماری به دغدغه بسیاری از آقایان تبدیل شده است. عموماً با افزایش سن در مردان، غده پروستات شروع به بزرگ‌ شدن می‌کند. علت دقیقی برای این اتفاق وجود ندارد، اما عوامل مختلفی نظیر سن، دیابت، چاقی، سابقه خانوادگی و ژنتیک در این امر دخیل هستند. پس توجه داشته باشید که اگر سابقه خانوادگی انواع بیماری های پروستات را دارید یا بالای 50 سال هستیدباید به فکر پیشگیری از بیماری های پروستات باشید. خوشبختانه راهکارهای طبیعی زیادی وجود دارند که به کمک آنها می‌توان سلامت پروستات را بهبود بخشید حتی اگر مشکلات و علائمی مبنی بر بیماری وجود داشته باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع بیماری های پروستات

چندین بیماری وجود دارد که می تواند بر پروستات تأثیر بگذارد ، از جمله:

این روند با افزایش سن اتفاق می افتد. و در این شرایط پروستات بزرگ می شود که این اتفاق منجر به است تحریک مثانه یا بسته شدن جزئی مجرای ادرار می شود. این مشکل ممکن است خروج ادرار را دشوارتر نماید.

دومین نوع شایع ازسرطان ، سرطان پروستات می باشد. آمار مرگ و میر خوشبختانه در آن بالا نیست اما نیاز به مراقبت و درمان جدی دارد. در مراحل اولیه، سلول‌های سرطانی تنها در غده پروستات قرار دارند؛ اما به‌مرور و با انواع تهاجمی‌تر سرطان پروستات، سلول‌های جهش‌یافته گسترش می‌یابند، وارد سیستم عروقی و لنفاوی می‌شوند و تومورهای ثانویه را، به ‌ویژه در استخوان‌ها، ایجاد می‌کنند.

پروستاتیت یا التهاب پروستات در بیشتر موارد به دلیل بروز عفونت در اثر حرکت باکتری از مجرای ادرار به سمت غده پروستات رخ می‌دهد. چهار وضعیت مختلف پروستاتیت باعث التهاب در غده پروستات شما می شود: پروستاتیت حاد باکتریایی، پروستاتیت باکتریایی مزمن، سندرم درد مزمن لگن (CPPS) و پروستاتیت التهابی بدون علامت. این شایع ترین مشکل دستگاه ادراری در مردان بین 30 تا50 سال می باشد.

برای آگاهی از جراحی پروستات با روشهای نوین و کم تهاجمی ، کلیک کنید.

مکمل های غذایی مفید برای پروستات

یکی از راه‌هایی که می‌توان سلامت پروستات را حفظ کرد، انتخاب و مصرف مناسب مواد غذایی مفید برای پروستات است. مواد غذایی مفید برای سلامت پروستات به شرح زیر می باشد:

مصرف سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، کلم پیچ و… سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری هستند، که به کاهش التهاب و حفظ سلامت غده پروستات کمک می کنند. این سبزیجات همچنین حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کنند.

بدن برای عملکرد مناسب، به چربی های سالم نیاز دارد. اما همه چربی ها برای سلامتی مفید نیستند. چربی های مفید برای بدن و سلامت پروستات شامل روغن زیتون، روغن های گیاهی و اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی هایی مانند سالمون وجود دارد. همچنین کاهش مصرف چربی های اشباع شده که در محصولات حیوانی مانند لبنیات، گوشت قرمز، کره و… وجود دارند، می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

برخی از مطالعات نشان می ‌دهد که تخم کتان دارای خواص ضد سرطانی نیز می باشد که ممکن است به محافظت در برابر سرطان پروستات نیز کمک کند. تخم کتان سرشار از موادی همچون لیگنان، فیبر، اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی‌ اکسیدان است، که به سلامت قلب و عروق کمک می کند. آجیل هایی مانند گردو، آجیل برزیلی و بادام نیز حاوی مواد مغذی مانند ویتامین E هستند که برای سلامت قلب، کاهش التهاب و پیشگیری از سرطان مفید می باشد.

حبوباتی مانند لوبیا، عدس، بادام زمینی و سویا سرشار از مواد مغذی مهمی مانند آهن، فیبر، فولات، منیزیم و پتاسیم هستند. این مواد همچنین حاوی فیتواستروژن ها هستند. فیتواستروژن ها ترکیبات گیاهی اند که به تنظیم هورمون های جنسی و هورمون های رشد کمک می کنند و از این طریق ممکن است از سرطان پروستات جلوگیری کنند.

میوه ها به دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان هستند، نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد مضر (مولکول هایی که می توانند به سلول ها آسیب برسانند) دارند و می توانند به پیشگیری از سرطان کمک کنند. میوه های مانند بلوبری، توت فرنگی، توت سیاه و… سرشار از ویتامین C هستند، که می تواند به کاهش علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات کمک کند.

پیشگیری از پروستات

اثر ورزش بر پروستات

مطالعات نشان داده که در مردان با فعالیت بدنی منظم، خطر ابتلا به سرطان پروستات کمتر است. همچنین در مردان مبتلا به سرطان پروستات، فعالیت بدنی با بقای بهتر همراه است و مقدار متوسط فعالیت شدید، حدود سه ساعت در هفته، بطور قابل توجهی بهبود سرطان پروستات را افزایش می دهد. به‌عنوان‌ مثال تمرینات کگل عضلات کف لگن را تقویت کرده و به کنترل بهتر ادرار کمک می‌کنند. ورزش‌هایی مانند پیاده ‌روی، دویدن، شنا و تنیس نیز مفید هستند.

عوارض نشستن طولانی مدت بر پروستات

نشستن طولانی‌مدت باعث ایجاد فشار بر روی پروستات و به دنبال آن به‌ وجود آمدن التهاب می‌شود. بدین ترتیب توصیه می‌ شود که حتماً پس از چند ساعت نشستن، برخیزید و کمی پیاده ‌روی کنید.

اثر دخانیات بر پروستات

مطالعات جدید ارتباطی کوچک بین سیگار کشیدن و خطرات سرطان پروستات را نشان داده اند. اگرچه مطالعات بیشتری برای اثبات این ارتباط باید انجام شوند، اما برای کاهش نگرانی درباره ابتلا به سرطان از جمله سرطان پروستات ترک سیگار بهترین گزینه می باشد.

اثر استرس بر پروستات

مطالعات نشان می دهند که سطوح بالایی از استرس و اضطراب می تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و منجر به جلوگیری از مبارزه با بیماری ها شود. در پیشگیری و درمان مشکلات پروستات، استرس باید به عنوان یک عامل اصلی، به رسمیت شناخته شده و تحت پیگیری قرار گیرد. چون استرس باعث رشد و گسترش تومورهای سرطانی می شود و این افزایش رشد تومورهای سرطانی هم در محل خود تومور و هم در بافت های اطراف آن به وجود می آید.

تاثیر پروستات بر کیفیت رابطه جنسی

مشکلات پروستات، ممکن است که برای مردان مشکلات جنسی ایجاد نماید و بر روی کیفیت رابطه جنسی تاثیرگذار می باشد. میزان بروز مشکلات جنسی، با توجه به وضعیت پروستات فرد، متفاوت است. بعضی از عوارض جانبی رایج‌ مؤثر بر فعالیت جنسی عبارتند از:

تضمین سلامت پروستات با کاهش وزن

چاقی و چربی اضافی بدن با افزایش خطر مشکلات پروستات مرتبط است. حفظ وزن سالم از طریق یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می‌ تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با پروستات کمک کند.

انجام چکاپ منظم سلامت جنسی

انجام منظم چکاپ های مرتبط با سلامت جنسی برای پیشگیری و درمان به موقع بیماری های پروستات و... ضروری می باشد.

لیست آزمایشات به شرح زیر است:

  1. آزمایش پروستات PSA
  2. آزمایش تستوسترون
  3. آزمایش شمارش گلبول‌ها CBC
  4. آزمایش CRP که جهت سنجش واکنش‌گرا بودن پروتئین منتشر شده از کبد انجام می‌شود.
  5. آزمایش ESR که جهت سنجش سرعت رسوب دادن گلبول‌های قرمز در خون انجام می‌شود.

آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

عمل جراحی باز پروستات چگونه و برای چه افرادی انجام می شود؟عمل جراحی باز پروستات چگونه و برای چه افرادی انجام می شود؟

جراحی باز یا لیزری پروستات برای درمان شرایطی که بر پروستات تأثیر می گذارد مانند سرطان پروستات استفاده می شود. در ادامه به نحوه انجام آن می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-21

برای پیشگیری از بیماری پروستات این نکات را رعایت کنیدبرای پیشگیری از بیماری پروستات این نکات را رعایت کنید

خوشبختانه راهکارهای طبیعی زیادی وجود دارند که به کمک آنها می‌توان سلامت پروستات را بهبود بخشید حتی اگر مشکلات و علائمی مبنی بر بیماری وجود داشته باشد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-13

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06