آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پروستات / جراحی پروستات با روشهای نوین و کم تهاجمی

جراحی پروستات با روشهای نوین و کم تهاجمی

غده‌ای که در زیر مثانه و در مقابل انتهای دستگاه گوارش (رکتوم) قرار دارد پروستات گفته می شود که وظیفه آن تولید مایع حامل اسپرم می باشد و به همین جهت نقش کلیدی در سیستم باروری مردانه دارد. پروستات با توجه به عواملی مانند افزایش سن، اضافه‌وزن، بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی، سن و ژنتیک، اندازه آن رفته‌ رفته بزرگ شده و در نتیجه مجرا از طرفین فشار وارد می کند و خالی شدن ادرار از مثانه را با مشکل مواجه می‌سازد.

انتخاب روش درمانی مناسب آن، بستگی به نوع بیماری و سن شما دارد. که در ادامه به برسی روش های نوین جراحی پروستات میپردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

هدف از انجام عمل پروستات

شایع ترین علت برای جراحی پروستات، سرطان پروستات و بزرگی پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات هستند.عمل جراحی مربوط نیز به برداشتن کامل و یا بخشی از پروستات در مردان می باشد که آن را پروستاتکتومی می‌نامند.

اهداف جراحی شامل موارد زیر است :

جراحی پروستات به روش باز

در جراحی باز پروستات، پزشک با ایجاد برشی روی پوست بیمار غده ی پروستات و بافت‌های اضافی اطراف آن را خارج می کند. این نوع عمل معمولاً برای پروستات‌های خیلی بزرگ و سرطان پروستات به کار می‌رود. همچنین نیاز به سه تا پنج روز بستری دارد و دوره نقاهت این روش نیز طولانی می باشد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی رفته رفته روش‌های نوین و کم تهاجمی در حال جایگزینی روش جراحی باز پروستات هستند. این روش‌ها درد و ناراحتی کمتری برای بیمار ایجاد می‌کنند و دوره نقاهت و بستری را کاهش می‌دهند.

انواع روشهای کم تهاجمی عمل پروستات

لازمه انجام این جراحی برش های بسیار کوچک جهت عبور وسایل جراحی کوچک می باشد و محیط داخل بدن به واسطه لوله کوچک که مجهز به دوربین است، دیده می شود.

در این روش بدون مداخله دست، جراح به وسیله یک بازوی رباتیک و مانیتور متصل به دوربین ربات، ، عمل را انجام می دهد. بازوی رباتیک، قابلیت مانور و دقت بیشتری را فراهم می کند.

این جراحی بیشتر برای درمان بزرگی پروستات خوش خیم بدون ایجاد هرگونه برش مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش ، جراح یک اسکوپ فیبراپتیک را در طول مجرای پیشابراه عبور می دهد. در جراحی لیزری، بافت پروستاتی که مانع جریان نرمال ادرار می شود را توسط لیزر برش می دهند.

این روش مشابه جراحی با لیزر، هیچ گونه برشی در سطح بدن داده نمی شود. و به این صورت می باشد که جراح به وسیله یک لوله بلند و منعطف که از نوک الت عبور داده می شود، بخشی از بافت پروستات را برش می دهد. این روش از کم تهاجم ترین روش های جراحی پروستات به حساب می آید.

برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری (TURP) از استانداردترین روش های جراحی برای هیپرپلازی خوش خیم پروستات می باشد. بخشی از پروستات بزرگ شده بوسیله یک سیم حلقوی در طی جراحی بریده می شود و این بخش ها به داخل مثانه رفته و در انتهای پروسه جراحی از داخل مثانه تخلیه می شوند.

برش پروستات از طریق(TUIP)

این جراحی شامل برش های کوچکی می باشد که جهت گسترده کردن پیشابراه در پروستات و گردن مثانه ایجاد می شود.

جراحی پروستات

مزایای روشهای نوین عمل پروستات

اقدامات قبل از عمل پروستات

  1. جهت اطمینان از تحمل عمل جراحی فرد باید قبل از عمل توسط دکتر متخصص قلب و بیهوشی معاینه شود.
  2. یک هفته تا 10 روز قبل از جراحی از مصرف داروهای رقیق کننده خون از قبیل آسپرین، بروفن، ژلوفن، دپیریدامل، پلاویکس با نظر پزشک معالجتان خودداری کنید.
  3. در صورت ابتلا و زمینه بیماری و مصرف داروهای خاص و سابقه عمل های جراحی قبلی حتماً پزشک خود را مطلع کنید.
  4. شب قبل از انجام عمل استحمام کنید.
  5. صبح روز عمل ناشتا در بیمارستان حضور داشته باشید.
  6. بلافاصله پس از پذیرش آزمایشات و عکسبرداری لازم قبل از عمل و مشاوره های بیهوشی و قلب در بیمارستان توسط متخصصین انجام خواهد شد تا با آرامش و اطمینان بیشتر برای اطاق عمل آماده شوید.
  7. توصیه می شود در صورت عمل باز موهای زائد بالای مثانه را چند روز قبل از عمل با مواد موبر حذف نمایید.

مراقبتهای پس از عمل پروستات

آیا عمل پروستات خطرناک است؟

در هر صورت عمل جراحی پروستات نیز مانند عمل های دیگر عوارضی دارد که به ذکر آنها می پردازیم:

این عارضه عموماً در جراحی سرطان پروستات دیده می شود نه در عمل بزرگی پروستات خوش خیم. در جراحی بزرگی پروستات خوش خیم احتمال بی اختیاری نزدیک به صفر می باشد کسانی ممکن است دچار این عارضه شوند که مثانه آنها مشکل داشته باشد از قبیل مثانه های کم حجم و عصبی.

این عارضه هم درعمل جراحی سرطان پروستات ممکن است اتفاق بی افتد و توان جنسی مرد آسیب ببیند و یا از بین برود ولی در عمل خوش خیم پروستات توان جنسی شما کاملاً برای بعد از عمل حفظ خواهد شد و به علت باز شدن حفره در غده پروستات بعد عمل مایع منی شما پس از انزال به داخل مثانه می ریزد و با ادرار دفع خواهد شد پس جای نگرانی نمی باشد.

3-4 هفته بعد از جراحی این عوارض طبیعی می باشد که میتوانید با مصرف مایعات زیاد به بهبودی هر چه سریعتر آن کمک کنید.

رویه‌های بازسازی عصب، مانند پروستاتکتومی، شانس بیشتری برای بهبود یا حفظ عملکرد نعوظ در مردان دارند. بسیاری از بیماران با عملکرد جنسی طبیعی که سرطان پروستات را در مراحل اولیه درمان می‌کنند، می‌توانند پس از برداشتن پروستات زندگی جنسی رضایت ‌بخشی داشته باشند. بیماران پس از جراحی می‌توانند ارضا شوند اما همانطور که پیش تر نیز گفته شد معمولا هیچ مایعی تخلیه نمی شود و انزال نخواهند داشت. دلیل این امر آن است که در حین عمل، پروستات خارج می شود و مایع منی به داخل حفره ایجاد شده تخلیه می گردد و از آنجا وارد مثانه می شود، که به چنین حالتی انزال رتروگرید یا پسگرد گفته می شود. اگرچه مردان نمی‌توانند انزال داشته باشند، اما همچنان می‌توانند از رابطه جنسی لذت ببرند. البته باید توجه داشته باشید که بهبودی بعد از عمل جراحی مدتی طول می‌کشد. مدت زمان بهبودی گاهی اوقات تا یک سال به طول می‌انجامد.

آیا جراحی پروستات باعث عقیم شدن می شود؟

با توجه به اینکه پس از پروستاتکتومی، دیگر مایع منی تولید نمی گردد و بنابراین نمی توانید به طور طبیعی بچه دار شوید. ناباروری ایجاد شده پس از جراحی، به دلیل تولید نشدن مایع منی رخ می دهد اما در رسیدن به ارگاسم مشکلی وجود نخواهد داشت؛ در این حالت «ارگاسم خشک» ایجاد شده و مایعی خارج نمی شود. در هر صورت ارگاسم خشک نیز می تواند همان احساس لذت را ایجاد نماید و تنها تفاوت آن، در عدم تولید مایع منی می باشد. اگرچه این وضعیت نیاز به یک دوره سازگاری دارد اما با گذشت زمان، مردان به آن عادت کرده و تفاوتی میان ارگاسم خشک و عادی قائل نمی شوند.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24