آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیضه / عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

بیضه ها دو اندام کوچک هستند که در کیسه ای از پوست زیر آلت تناسلی آویزان می شوند. بیضه در بدن مردان وظیفه ترشح اسپرم و تستوسترون را به عهده دارد. از این جهت نیز نقش مهم و حیاتی در فرایند تولید مثل دارند. درمان سرطان بیضه با توجه به ‌نوع و محل قرار گیری تومور سرطانی متفاوت میباشد.اولین قدم درمان برای سرطان بیضه جراحی است که‌هدف آن برداشتن آسیب دیده است. ارکیکتومی یا ارکیدکتومی یک روش جراحی برای برداشتن یک یا هر دو بیضه می باشد. و زمانی انجام می شود که فرد دچار سرطان بیضه شده باشد. احساس غده ای سفت و بی درد و ثابت در بیضه نشانه ابتلا به سرطان بیضه می باشد. در ادامه بیشتر به ارزیابی این جراحی می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

مزایای جراحی سرطان بیضه

یک درمان موثر برای بیماران مبتلا به سرطان بیضه ارکیکتومی می باشد. با برداشتن کامل بیضه، شانس بهبودی کامل شما تا حد زیادی افزایش می‌یابد. نگران نباشید زندگی جنسی شما و توانایی فرزندآوری شما تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. اما اگر هر دو بیضه برداشته شود (ارکیدکتومی دو جانبی)، شما دیگر نابارور خواهید بود. حذف هر دو بیضه بسیار نادر است و فقط 1 مورد در هر 50 مورد از مبتلایان، نیاز به برداشتن بیضه دیگر دارد.

برای آگاهی از روشهای پیشگیری و درمان سرطان بیضه ، کلیک کنید.

ارزیابی پزشکی قبل از عمل ارکیکتومی

قبل از انجام جراحی سرطان بیضه، ممکن است پزشک تعدادی آزمایش خون درخواست کند تا مطمئن شود شما برای انجام جراحی به اندازه کافی سالم هستید. این پروسه به صورت سرپایی انجام می‌شود و حدود 30 تا 60 دقیقه زمان لازم دارد.

مراحل جراحی ارکیکتومی

در ابتدا پس از قرار گرفتن بیمار تحت بی‌حسی موضعی یا منطقه‌ای پزشک با ایجاد برش‌هایی در کشاله ران بیضه‌ها را از راه این شکاف‌ها بیرون می‌آورد. برش‌ها در نهایت بخیه زده می‌شود. پزشک در صورت تمایل بیمار می‌تواند پروتز پر شده با سرم نمک (سالین) را به جای بیضه در کیسه بیضه قرار دهد تا کیسه بیضه ظاهر و حسی طبیعی داشته باشد. همچنین عمل جراحی معمولاً حدود یک ساعت طول می‌کشد.

جراحی برداشتن بیضه

آمادگی برای جراحی سرطان بیضه

  1. در صورتی که نیاز به برداستن هر دو بیضه باشد بیمار پس از عمل نابارور می‌شود از همین رو پزشک به بیمار توصیه می‌کند تا قبل از عمل مقداری اسپرم در بانک اسپرم قرار دهد تا بعد‌ها در صورت تمایل به فرزند داشتن از آنها استفاده کند.
  2. بیمار باید مدتی استراحت کند و در دوران بهبود از کمک اطرافیان برای انجام امور روزمره کمک بگیرد.
  3. 6 تا 8 هفته قبل از جراحی از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  4. پزشک خود را از حساسیت به غذاها و داروها مطلع کنید.
  5. 2 هفته قبل از جراحی از مصرف برخی داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین خودداری کنید.
  6. از شب قبل از جراحی هیچ چیز میل نکنید زیرا باید هنگام جراحی ناشتا باشید.
  7. بیمار باید تمام دستورات پزشک را به دقت رعایت کند.

مراقبت های پس از جراحی سرطان بیضه

  1. اغلب لازم است که بیماران بعد از عمل برداشتن بیضه مدتی در بیمارستان بمانند و بستری شوند. مدت زمان بستری شدن بیمار بستگی به تشخیص پزشک متخصص او دارد.
  2. پزشک معالج اغلب 4 نوع دارو برای بیمار هنگام ترخیص تجویز می کند. این چهار دارو عبارت اند از: داروهای لخته کننده خون، داروهای پیشگیری از عفونت، داروهای پیشگیری از یبوست و داروهای مسکن.
  3. با استفاده از کمپرس یخ می توانید التهاب خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.
  4. به هیچ وجه بدون تجویز و مشورت با پزشک دارو مصرف نکنید. در صورتی که مسکن های تجویز شده توسط پزشک کارساز نبودند بهتر است ابتدا با خود پزشک مشورت کنید و از او بخواهید که در صورت صلاحدید مسکن های قوی تری برایتان تجویز کند.
  5. بعد از 48 ساعت پس از عمل ارکیکتومی بیمار اجازه دوش گرفتن جزئی را دارد اما برای استحمام و شست و شوی کامل بدن باید حداقل یک هفته از عمل گذشته باشد و استحمام باید با دقت و مراقبت فراوان انجام شود.
  6. بهتر است تا چند هفته بعد از عمل مراقب رژیم غذایی خود باشید. غذاهایی که ممکن است باعث یبوست شوند را مصرف نکنید.
  7. به مدت4 هفته طول می کشد تا فرد بتواند بعد از عمل ارکیکتومی به روال سابق خود برگردد.
  8. استفاده از بیضه بند بعد از عمل لازم است همچنین در صورت احساس درد هنگام نشستن بهتر است از تشکچه ها و زیر نشیمنی های طبی دوناتی شکل استفاده شود.
  9. به مدت 4 هفته از انجام فعالیت های سنگین مانند بلند کردن اشیا سنگین بالای 4 کیلو و همچنین دویدن، ورزش های سخت، کوه نوردی و... خودداری کند.

مدت زمان جراحی ارکیکتومی

مدت زمان جراحی ارکیکتومی حدود یک ساعت می باشد.

عوارض جراحی سرطان بیضه

تقریباً در تمامی جراحی‌ها احتمال عوارض و خطرات کوتاه مدت مانند خونریزی ، لخته شدن خون، واکنش و حساسیت به ماده بیهوشی و عفونت وجود دارد.

ممکن است در برخی افراد پزشک مجبور به ببرداشت هر دو بیضه شود که این اتفاق به ندرت انجام می‌شود و با عوارض جانبی خاصی همراه است که از کاهش میزان تستوسترون در بدن نشأت می‌گیرد. عوارض ناشی از جراحی برداشتن هر دو بیضه عبارت است از:

بهترین دکتر جراح سرطان بیضه

بهتر است برای درمان و جراحی سرطان بیضه به متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا با تسلط و مهارت بالا در این زمینه جراحی انجام شود. همچنین ریسک عوارض و خطرات احتمالی جراحی کاهش یابد.

هزینه جراحی سرطان بیضه چقدر است؟

هزینه جراحی سرطان بیضه به عواملی مانند شدت سرطان، مهارت پزشک، مکان جراحی و ... بستگی دارد و به طور کلی نمیتوان هزینه دقیقی را تعیین کرد.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24