آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیضه / نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

فتق یا هرنی به بیرون زدگی یا خارج شدن هر عضو بدن، از محل اصلی خود گفته می‌شود. فتق انواع مختلفی دارد که بسیاری از فتق‌ها در ناحیه شکمی ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند در قسمت‌های فوقانی ران و کشاله ران نیز ظاهر شوند. این توده اغلب می تواند به عقب رانده شود یا زمانی که دراز می کشید ناپدید می‌شود. سرفه یا زور زدن ممکن است باعث ظاهر شدن توده شود. فتق به خودی خود از بین نمی‌رود. به همین دلیل، در اکثر موارد برای جلوگیری از عوارض خطرناک نیاز به جراحی دارند. که مراقبت های بعد از جراحی در روند بهبودی بسیار موثر می باشد. که در ادامه به بررسی این مراقبت ها می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

تغذیه پس از عمل فتق بیضه

ممکن است در ساعت های ابتدایی پس از جراحی به دلیل بیهوشی کمی احساس حالت تهوع نمایید،پس بهتر است بعد از جراحی و به هوش آمدن،با حجم کم از مایعات و مواد غذایی شروع به خارج شدن از ناشتایی نمایید.

حتما در چند روز اول پس از جراحی فتق از رژیم غذایی سبک و سرشار از فیبر و مایعات استفاده کنید.نکته اصلی در روزهای اول پس از جراحی فتق پیشگیری از یبوست می باشد. پس از مصرف مواد غذایی که موجب یبوست میشود،پرهیز نمایید. همچنین مصرف مواد غذایی پروتئینی را فراموش نکنید.

راه رفتن پس از عمل فتق بیضه

هیچ گونه محدودیت پزشکی و فیزیکی برای فعالیت پس از عمل جراحی وجود ندارد. بنابراین راه رفتن تا زمانی که صدمه ای به شما وارد نمی‌کند هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. در واقع، بازگشت به فعالیت عادی در اسرع وقت به روند بهبودی شما سرعت می بخشد.

ورزش پس از جراحی فتق بیضه

حدود سه هفته پس از جراحی ترمیم فتق شما می توانید ورزش را با احتیاط شروع کنید. در واقع، پزشک احتمالاً آن را برای کمک به بهبودی سریع‌ تر توصیه می‌کند. با پزشک خود صحبت کنید که کدام تمرینات برای شرایط خاص شما بهترین هستند. از انجام حرکات و تمرینات تکراری که فشار زیادی بر عضلات شکم شما وارد می کند خودداری کنید. اگر برش شما بهبود یافته است، می توانید در این زمان شنا را امتحان کنید.

همچنین تا شش هفته پس از جراحی فتق، باید به سطح فعالیت طبیعی خود بازگردید. می توانید فعالیت ها و ورزش های بدون ضربه مانند دوچرخه سواری، بیسبال و تنیس را از سر بگیرید.

مراقبتهای بعداز جراحی فتق بیضه

پانسمان جای عمل فتق بیضه

توجه داشته باشید که تا یک هفته بعد از عمل به هیچ وجه نباید به زخم فشار وارد شود، زیرا ممکن است باعث خونریزی و باز شدن بخیه ها شود. معمولا 7 تا 10 روز بعد از عمل، جراح بخیه ها را کشیده و وضعیت بیمار را بررسی می کند. در صورت نیاز برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد.

رانندگی بعد از عمل فتق بیضه

معمولاً توصیه می شود که حداقل یک هفته بعد از عمل فتق، از انجام فعالیت های سنگین و رانندگی خودداری کنید. برای یک رانندگی مطمئن باید هر گونه مصرف داروهای مسکن یا آرامبخشی که منجر به خواب آلودگی می شود، قطع گردد.

رابطه جنسی پس از جراحی فتق بیضه

توصیه می شود بعد از عمل فتق بیمار تا یک هفته بعد از عمل از برقراری رابطه جنسی اجتناب کند. در صورتی که بعد از یک هفته رابطه جنسی را آغاز کردید و درد شدیدی در ناحیه جراحی شده و بیضه ها احساس کردید، حتما رابطه را متوقف و در صورت شدت درد به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

حمام رفتن پس از عمل فتق بیضه

دو روز پس از جراحی در صورتی که زخم عمل ترشحی نداده باشد، می توانید پانسمان را باز کنید و به حمام بروید. باید به یاد داشته باشید که در هفت روز اول پس از عمل نباید روی زخم لیف حمام یا هر نوع فشار شدید دیگری وارد کنید. چرا که احتمال باز شدن بخیه وجود دارد.

پیشگیری از عفونت و التهاب پس از عمل فتق بیضه

برای پیشگیری از عفونت پس از جراحی پانسمان‌ها را تمیز و خشک نگه دارید. همچنین قبل از تمیز کردن محل جراحی یا تعویض پانسمان، دست‌های خود را بشویید. مطمئن شوید که داروهای خود را مصرف کرده و از دستورالعمل‌های دارویی که به شما داده شده است، پیروی کنید. تا چند هفته پس انجام عمل جراحی، محل برش جراحی خود را جهت چکاپ علائم عفونت مورد بررسی قرار دهید.

کاهش درد بعد از عمل فتق بیضه

مطمئنا درد در ناحیه جراحی کاملا طبیعی می باشد که استفاده از مسکن‌ها در روزهای بعد از جراحی می‌تواند درد را کاهش دهد. ممکن است برای کنترل درد نیاز به دریافت مسکن تزریقی و یا مسکن به صورت منظم داشته باشید. میزان درد با وسعت جراحی در ارتباط است پس اگر جراحی شما از نوع لاپاراسکوپی نباشد مطمئنا درد بیشتری را تجربه می‌کنید.

اجتناب از استعمال دخانیات

استعمال دخانیات باعث تشدید عوارض پس از جراحی می شود به همین دلیل از استعمال دخانیات خودداری کنید.

شرایط اورژانسی بعد از عمل فتق بیضه

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

برای پیشگیری از بیماری پروستات این نکات را رعایت کنیدبرای پیشگیری از بیماری پروستات این نکات را رعایت کنید

خوشبختانه راهکارهای طبیعی زیادی وجود دارند که به کمک آنها می‌توان سلامت پروستات را بهبود بخشید حتی اگر مشکلات و علائمی مبنی بر بیماری وجود داشته باشد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-13

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02