آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیضه / روشهای پیشگیری و درمان سرطان بیضه

روشهای پیشگیری و درمان سرطان بیضه

سرطان به رشد غیر قابل کنترل سلول های غیر طبیعی در هر نقطه از بدن گفته می شود. و بیش از 200 نوع سرطان وجود دارد. سرطان بیضه یکی از سرطان‌های نادر می باشد که معمولا شیوع چندانی ندارد. اما بیشتر افراد از سنین 20 تا 40 سال را درگیر می کند. هر چیزی ممکن است باعث ایجاد یک سلول غیر طبیعی شود که سرطان را به وجود بیاورد. آنچه مهم است، تشخیص به موقع سرطان می باشد که امید به اثربخشی درمان را به دنبال دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

سرطان بیضه چیست؟

بیضه ها، دو عضو جنسی مردانه هستند که اسپرم را تولید و ذخیره می کنند. آنها در یک کیسه زیر آلت تناسلی به نام اسکروتوم واقع شده اند و همچنین هورمون تستوسترون را نیز تولید می کنند . سرطان بیضه اغلب با تغییر در سلول های زایا شروع می شود. این سلول ها در بیضه های شما هستند که اسپرم تولید می کنند. تومورهای سلول زایا حدود 95 درصد از سرطان های بیضه را تشکیل می دهند.در این سرطان حتی زمانی که سرطان فراتر از بیضه گسترش یافته باشد بسیار قابل درمان است. بسته به نوع و مرحله سرطان بیضه، ممکن است یکی از چندین درمان یا ترکیبی از درمان ها را دریافت کنید.

انواع سرطان بیضه

سلول‌های زایا، سلول‌های هستند که در نهایت به اسپرم تبدیل می‌شوند. دو نوع سرطان بیضه از سلول‌های زایا ایجاد می‌شود.

سرطان سینوما رشدی آهسته دارد که عمدتاً افراد 40 یا 50 ساله را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سرطانی می باشد که، سریع‌تر از سمینوما رشد می‌کند. این بیماری عمدتاً بر افرادی تأثیر می‌گذارد که در اواخر نوجوانی 20 سالگی و اوایل 30 سالگی قرار دارند. چهار نوع تومور غیرسمینوما وجود دارد که نام هر کدام از آنها بر اساس نوع سلول زایای تشکیل ‌دهنده تومور است. این تومورها شامل کارسینوم جنینی، کارسینوم کیسه زرده، کوریوکارسینوما و تراتوم هستند.

برخی از تومورهای سرطانی بیضه از هر دو نوع سلول‌های سمینوما و غیرسمینوما تشکیل شده‌اند.

سرطان بیضه

علل شایع سرطان بیضه

در حال حاضر اطلاعات دقیقی از علل به وجود آمدن سرطان بیضه وجود ندارد اما به طور کلی یک سری عوامل ممکن است احتمال به وجود آمدن آن را بیشتر کنند. این عوامل عبارت‌اند از:

مردانی که در اقوام نزدیک آن‌ها سابقه‌ی سرطان بیضه است، در مقایسه با افراد دیگر بیشتر در خطر ابتلا به سرطان بیضه قرار دارند.

ممکن است کودک با مشکلات مادرزادی آلت تناسلی ، کلیه‌ها و بیضه‌ها متولد شود.

اگر بیضه‌ها در هنگام تولد پایین نیایند، نوزاد دچار بیماری بیضه نزول نکرده می‌شود، این نوزاد در آینده در معرض خطر ابتلا به سرطان بیضه قرار دارد.

بیماری‌هایی مانند سندرم کلاین فلتر که در آن بیضه‌ی افراد رشدی غیرطبیعی دارد، ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان بیضه شود.

در صورتی که مردی به سرطان بیضه مبتلا شود، در مقایسه با افراد عادی، احتمال بیشتری وجود دارد که بیضه‌ی دیگر او در آینده به سرطان مبتلا شود.

یکی از عوارض ناشایع اوریون که ممکن است باعث التهاب یک یا هر دو بیضه شود.

سرطان بیضه در نژاد قفقازی در مقایسه با مردان آفریقایی و آسیایی بیشتر شایع می باشد.

سرطان بیضه، نوجوانان و مردان جوان‌تر، به ویژه افراد 15 تا 35 ساله را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال، در هر سنی ممکن است رخ دهد.

نشانه های سرطان بیضه

روشهای تشخیص سرطان بیضه

در مرحله اول پزشک درباره سوابق پزشکی بیمار سؤال می ‌پرسد. این در حالی است که بیضه‌ها را از نظر فیزیکی برای وجود توده بررسی می کند. از طرفی غدد لنفاوی فرد هم مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

در صورتی که پزشک در معاینه فیزیکی متوجه بافت سلولی نامعمول شود، برای بررسی دقیق تر انجام سونوگرافی را توصیه می‌کند.

در مراحل بعدی اگر سونوگرافی شواهدی از سرطان را نشان دهد، پزشک بیضه آسیب‌ دیده را با ایجاد یک برش در کشاله ران فرد برمی ‌دارد. در این حالت متخصص پاتولوژیست در آزمایشگاه بافت بیضه بیمار را با استفاده از میکروسکوپ بررسی می‌کند تا از خوش ‌خیم یا بدخیم بودن توده‌های سرطانی مطمئن شود.

همچنین علاوه بر روش‌های فوق؛ سی تی اسکن، (MRI) و اشعه ایکس هم برای تصویربرداری و تشخیص سرطان و مراحل آن استفاده می‌شوند که بسته به تشخیص پزشک برای هر فرد متفاوت می باشد.

آیا سرطان بیضه کشنده است؟

سرطان بیضه از آن دسته سرطان هایی می باشد که در صورت تشخیص در مراحل اولیه به راحتی قابل درمان است و تفاوت زیادی در شانس بقای افراد مبتلا ایجاد می‌کند. این سرطان حتی در مراحل پیشرفته نیز قابل درمان است اما تاثیرات دائمی بر کیفیت زندگی جنسی بیمار می تواند بگذارد.

آیا سرطان بیضه عود کننده است؟

در هر صورت امکان بازگشت سرطان وجود دارد اما خطر بازگشت سرطان بستگی به این دارد که سرطان شما در چه مرحله‌ای تشخیص داده شده باشد و بعد از آن چه درمانی داشته‌ اید.

بیشتر عودهای سرطان بیضه غیرسمینوما در عرض 2 سال پس از جراحی یا اتمام شیمی ‌درمانی رخ می‌دهد. در تومورهای سمینوما‌، عود سرطان ممکن است تا 3 سال پس از درمان رخ دهد. عود بیماری بعد از 3 سال جزو موارد نادر می باشد و در کمتر از 5% افراد رخ می‌دهد.

روش های درمان سرطان بیضه بدون جراحی

دراین روش درمانی با استفاده از پرتوهایی با انرژی بالا مانند اشعه ایکس سلول های سرطانی را از بین میبرند. در طول پرتودرمانی، شما بر روی یک تخت خوابیده و یک ماشین بزرگ اطراف بدن شما حرکت می کند، و اشعه پرانرژی به طور دقیق به سمت بافت مورد نظر هدف گذاری می شود.

عوارض جانبی پرتو درمانی شامل خستگی، و قرمزی و التهاب پوست در ناحیه شکم یا کشاله ران باشد. پرتو درمانی همچنین ممکن است باعث ناباروری شود.

در روش شیمی درمانی به کمک داروها اقدام به کشتن سلول های سرطانی می کنند. داروهای شیمی درمانی در تمام بدن منتشر می شود تا سلول های سرطانی را که ممکن است از تومور اصلی به دیگر نقاط بدن مهاجرت کرده باشند از بین ببرد. عوارض شیمی درمانی به نوع و مدت داروهایی که تجویز شده است بستگی دارد. عوارض جانبی شایع شامل خستگی، تهوع، از دست دادن مو و افزایش خطر عفونت می باشد.

عمل جراحی سرطان بیضه

برداشتن بیضه از کشاله ران معمولاً یک بخش از فرایند تشخیص محسوب می ‌گردد. در برخی موارد نادر پزشک قبل از عمل جراحی چند جلسه شیمی درمانی را توصیه می‌کند. پزشک برای انجام این جراحی با توجه به شرایط بیمار از بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی استفاده می‌ کند سپس پزشک با ایجاد برش در کشاله ران به خارج کردن بیضه و لوله اسپرم می‌پردازد. در این روش جراحی پزشک برای جلوگیری از احتمال انتشار سرطان از طریق کیسه بیضه به خارج کردن بیضه نمی‌پردازد. انجام عمل جراحی حدود 30 دقیقه طول می‌کشد و پس از آن بیمار می ‌تواند به منزل برود.

این روش جراحی در مرحله ای که سرطان بیضه به شیمی درمانی جواب نداده است انجام می‌‌ شود. پس از قرار گرفتن بیمار تحت بیهوشی عمومی پزشک با ایجاد یک برش بزرگ در قسمت میانی شکم، غدد لنفاوی را که در مجاورت تومور قرار دارند خارج می نماید. گاهی اوقات پزشک تصمیم می‌گیرد عمل جراحی خارج کردن غدد لنفاوی را همراه با جراحی خارج کردن بیضه انجام دهد یا اینکه ممکن است بیمار تحت دو عمل جراحی قرار بگیرد.

گاهی اوقات پس از جراحی برداشتن تومور، ممکن است بیضه به طور کامل به شیمی درمانی جواب ندهد که در این صورت احتمال متاستاژ به سایر نقاط بدن بیشتر می شود. در چنین شرایطی پزشک انجام عمل جراحی به منظور خارج کردن بقایای تومور که پس از شیمی درمانی از بین نرفته اند را توصیه می ‌کند. در صورتی که طی آزمایشات انجام شده شاخص سطوح تومور در خون وجود داشته باشد نشان دهنده فعال بودن بقایای تومور می‌ باشد، پزشک باید به انجام جراحی قطع عضو بپردازد.

پزشک از جراحی برای خارج کردن سرطان بیضه که به سایر نقاط بدن از قبیل ریه، مغز، کبد، گردن یا میان پرده متاستاز داده است استفاده می‌‌کند.

پیشگیری از سرطان بیضه

هیچ راهی برای جلوگیری از سرطان بیضه وجود ندارد. بسیاری از مردان مبتلا به سرطان بیضه هیچ فاکتور خطر شناخته ‌شده‌ای ندارند و برخی از عوامل خطر شناخته‌ شده مانند بیضه‌های نزول‌ نکرده، نژاد سفید و سابقه خانوادگی این بیماری را نمی ‌توان تغییر داد. به همین دلیل، در حال حاضر نمی‌توان از اکثر موارد این بیماری جلوگیری کرد. برخی پزشکان خودآزمایی منظم بیضه‌ها را برای تشخیص سرطان بیضه در مراحل اولیه برای تشخیص سریع تر توصیه می‌ کنند.

هزینه درمان سرطان بیضه

هزینه سرطان بیضه را نمیتوان به زور کلی تعیین کرد زیرا به عوامل مختلفی از جمله شدت پیشرفت سرطان، نوع درمان و تخصص پزشک و ... بستگی دارد.

بهترین دکتر سرطان بیضه

بهترین پزشک برای درمان سرطان بیضه متخصص اورولوژی می باشد که با تخصص و مهارت بالا در این زمینه می تواند به درمان این نوع سرطان با کمترین عوارض برای فرد بپردازد.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24