آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه / علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

یکی از انواع سرطان، سرطان کلیه می باشد که به خاطر رشد بی‌ رویه سلول‌ها در کلیه‌ها شکل می‌گیرد. به مرور زمان، این سلول ها توده ای به نام تومور را تشکیل می دهند. و سرطان زمانی شروع می شود که چیزی باعث تغییر در سلول ها می شود و آنها بدون کنترل تقسیم می شوند. در حال حاضر با پیشرفت علم پزشکی در زمینه درمان سرطان‌ها، بسیاری از سرطان‌ها قابل ‌درمان هستند. احتمال بقا در مبتلایان به سرطان کلیه تقریباً بالا می باشد، و درصورتی‌ که این بیماری به ‌موقع تشخیص داده شود، قابل‌ درمان است. اما اگر این سرطان پیشرفت کند و به دیگر اندام‌ها متاستاز دهد، درمان پیچیده‌ تر شده و احتمال موفقیت درمان پایین می‌آید.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل اصلی سرطان کلیه

تحقیقات نشان می دهد یک رابطه مثبت بین سرطان کلیه و مصرف سیگار وجود دارد. ارتباط بین مصرف سیگار و سرطان کلیه وابسته به میزان مصرف است به نحوی که با افزایش مصرف ، میزان ابتلا افزایش و با قطع مصرف سیگار ، کاهش چشمگیری در خطر ابتلا دیده میشود. تصور می شود که دلیل 30 درصد سرطان های کلیوی در مردان و 25 درصد در زنان سیگار کشیدن است.

خطر سرطان کلیه با افزایش سن بیشتر می شود، در هر صورت ممکن است این سرطان ها در افراد در هر سنی و حتی کودکان نیز مشاهده شود. معمولاً این بیماری بین 50 تا 70 سالگی تشخیص داده می شود.

سرطان کلیه در مردان تقریباً دو برابر زنان شایع است.

افرادی که چاق یا دارای اضافه وزن (دارای شاخص توده بدنی بیش از 30) هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کلیه هستند.

ریسک ابتلا به سرطان کلیه در سیاه پوستان کمی بیشتر از سفید پوستان می باشد.

مصرف طولانی مدت برخی داروها مانند فناستین که یک داروی کاهش دهنده‌ی درد می باشد ریسک ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهد.

علائم اولیه سرطان کلیه

سرطان کلیه

انواع سرطان کلیه

شایع ‌ترین نوع سرطان کلیه در بزرگسالان کارسینوم سلول‌های کلیوی می باشد و تقریباً 85 درصد از سرطان‌هایی که تشخیص داده می‌شوند از این نوع هستند. این نوع از سرطان در لوله‌های پیچیده نزدیک کلیه که سیستم تصفیه این اندام است، تشکیل می‌شود. در هر کلیه هزاران واحد از این اجزای کوچک برای فیلتر کردن مواد زائد وجود دارد.

این نوع از سرطان با نام کارسینوم سلول‌های ترانزشینال (transitional cell carcinoma) هم شناخته شده و حدود 5 تا 10 درصد سرطان‌های کلیه‌ در بزرگسالان را شامل می‌شود‌‌. این نوع سرطان در محل جمع شدن ادرار در کلیه پیش از حرکت به سمت مثانه آغاز می ‌شود. این محل لگنچه (renal pelvis) نام دارد. در مان این نوع سرطان کلیه، مانند سرطان مثانه می باشد ، چرا که هر دو نوع سرطان در یک نوع سلول آغاز می‌شوند‌.

این نوع سرطان کلیه کمترین نوع سرطان می باشد که تنها 1 درصد از موارد سرطان کلیه را تشکیل می دهد. این بیماری در بافت های همبند کلیه های شروع می شود و در صورت عدم درمان، می تواند به اندام ها و استخوان های مجاور گسترش یابد.

شایع ترین نوع سرطان کلیه در کودکان، تومور ویلمز می باشد. حدود 5 درصد از سرطان های کلیه را تشکیل می دهد.

لنفوم باعث بزرگ ‌تر شدن کلیه و هم بزرگ شدن گره‌های لنفی یا لنفادنوپاتی (lymphadenopathy) در دیگر بخش‌های بدن مانند گردن، سینه و حفره شکمی می‌شود‌. در موارد نادر لنفوم کلیوی به صورت یک حجم توده مانند در کلیه ظاهر شده و شامل بزرگ شدن گره‌های لنفی حاشیه ‌ای است.

روشهای تشخیص سرطان کلیه

تصویربرداری با سی تی اسکن می‌توان با کنتراست یا بدون کنتراست باشد که توسط اشعه ‌ی ایکس از شکم عکس گرفته می‌ شود. همچنین مقدار اندکی ماده‌ی رادیواکتیو نیز در این تصویربرداری استفاده می‌شود. این تصور نشان می‌دهد که تومور سرطانی هست یا نه و این که به کدام یک از بخش‌های کلیه مهاجرت کرده است.

MRI تصویر کاملی از کلیه‌ها و شکم به پزشک می‌دهد و از ماده‌ی رادیواکتیو برای تصویربرداری استفاده نمی‌ شود.

از تصویربرداری‌های ساده و کم عارضه در پزشکی می توان به سونوگرافی اشاره کرد. این روش به ما نشان می‌دهد که تومور کلیه کیست پر از مایع است و یا جامد و تو پر می‌باشد.

بیوپسی شامل نمونه‌ برداری مستقیم از بافت کلیه می باشد. هنگامی که ندانیم تومور مورد نظر سرطانی است یا خوش ‌خیم، می‌توانیم با گرفتن نمونه‌ی مستقیم از بافت کلیه و ارسال آن به آزمایشگاه پاتولوژی به نتیجه برسیم.

یکی از نشانه‌هایی که معمولا در بیمارانی که به سرطان کلیه مبتلا هستند وجود دارد، هماچوری یا وجود خون در ادرار است. معمولا از هر 5 بیمار سرطان کلیه، 2 نفر به هماچوری دچار می‌شوند. اما نمی‌توان تنها با وجود خون در ادرار به تشخیص سرطان کلیه رسید.

هیچ آزمایش خونی وجود ندارد که بتواند سرطان کلیه را تشخیص دهد. اما یک تست شمارش کامل خون (CBC) و آزمایش شیمی خون می‌ تواند علائمی را در خون نشان دهد که با سرطان کلیه ارتباط دارند.

سرطان کلیه در چه افرادی شایع تر است؟

سرطان کلیه در افراد بین 65 تا 74 سال شایع می باشد. مردان دو برابر زنان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. همچنین در بومیان آمریکا و سیاه پوستان شایع تر است.

مراحل سرطان کلیه

مرحله سرطان بر اساس موارد زیر است:

  1. محل و اندازه تومور.
  2. میزان تأثیر غدد لنفاوی.
  3. درجه گسترش سرطان به سایر بافت ها و اندام ها.
  4. پزشک با استفاده از اطلاعات آزمایش‌های مختلف از جمله CT، MRI و بیوپسی برای تعیین مرحله سرطان استفاده می‌کند.

در مراحل اولیه تومور 7 سانتی متر (سانتی متر) یا کوچک تر می باشد و فقط در کلیه قرار دارد. و به غدد لنفاوی یا بافت های دیگر سرایت نکرده است.

تومور بزرگتر از 7 سانتی متر است اما هنوز فقط در کلیه وجود دارد. به غدد لنفاوی یا بافت های دیگر سرایت نکرده است.

تومور به عروق خونی اصلی سیاهرگ کلیوی و ورید اجوف تحتانی یا به بافت اطراف کلیه یا غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است.

در مرحله چهارم تومور در خارج از کلیه به غده فوق کلیوی (غده کوچکی که در بالای کلیه قرار دارد) یا به غدد لنفاوی دوردست یا سایر اندام ها گسترش یافته است.

روشهای درمان غیر جراحی سرطان کلیه

با استفاده از روش ‌های درمانی غیر جراحی مانند گرما و سرما می توان سرطان های کلیوی کوچکرا از بین برد. این روش ‌ها می توانند در شرایط خاص استفاده شوند که عبارت اند از:

در این روش یک با وارد کردن یک سوزن مخصوص تو خالی از طریق پوست تحت هدایت سونوگرافی یا سی¬ تی اسکن به داخل تومور کلیه، از گاز سرد موجود در سوزن برای یخ زدن سلول های سرطانی استفاده می شود.

در این روش نیز با وارد کردن یک پروب ویژه از طریق پوست با هدایت سونوگرافی یا سی ¬تی اسکن به داخل تومور کلیه فرستاده می شود. جریان الکتریکی از طریق سوزن و درون سلول های سرطانی جریان می یابد و باعث گرم شدن یا سوختن سلول ها می شود.

در برخی موارد، از شیمی درمانی برای درمان این نوع سرطان استفاده می‌شود. این روش با استفاده از داروهایی که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند، برای کنترل بیماری و کاهش علائم مرتبط با آن استفاده می‌شود.

این روش درمانی نیز با استفاده از پرتوهای رادیواکتیو برای کاهش سایز تومور، کنترل بیماری و کاهش علائم مرتبط با سرطان استفاده می‌شود.

در برخی موارد، دو یا چند روش درمانی در کنار هم برای درمان سرطان به کار می‌رود.

عمل جراحی تومور سرطان کلیه

نفرکتومی جزئی شامل برداشتن تنها بخشی از کلیه می باشد. این روش به حفظ عملکرد کلیه کمک می کند و اغلب به اندازه حذف کل کلیه برای درمان سرطان موثر است.

در حین عمل جراحی نفرکتومی جزئی، پزشک تومور را با حاشیه ای از بافت سالم اطراف برمی دارد. پزشکان برای برداشتن کمترین مقدار بافت لازم، از روش های تصویربرداری برای بهتر صورت گرفتن پروسه جراحی استفاده می کنند، از جمله سونوگرافی حین عمل یا تصویربرداری فلورسانس، یک روش پیشرفته که از فناوری خاص مادون قرمز برای شناسایی ساختارهای تشریحی استفاده می کند.

ممکن است پزشکان برای کنترل تومورهای سرطانی بزرگ کلیه که به بافت های مجاور گسترش یافته است، کل کلیه را بردارند که این روش به نفرکتومی رادیکال شناخته می شود. در این روش علاوه بر برداشتن کلیه سرطانی، پزشک غدد لنفاوی ناحیه را که غدد کوچک سیستم ایمنی بدن هستند نیز خارج می کند. سرطان کلیه، در موارد نادر، می تواند در همان ابتدا به غدد لنفاوی نیز گسترش یابد.

در طی نفرکتومی رادیکال، پزشک ابتدا با برداشت بافت چربی ، غده فوق کلیه را خارج می کند. وقتی یک غده فوق کلیوی برداشته شود، غده دیگر تولید هورمون را به عهده می گیرد.

طول عمر بیماران سرطان کلیه

طول عمر بیماران سرطانی به عوامل مختلفی مانند مرحله بیماری، نوع سلول‌های سرطانی، سن بیمار، تاریخچه پزشکی و روش درمانی که بیمار انتخاب می ‌کند بستگی دارد. با توجه به تشخیص بیماری در مراحل اولیه، شانس درمان و بهبودی بیشتری وجود دارد. بالعکس در مراحل پیشرفته که بیماری به سایر اعضای بدن گسترش یافته است، شانس برای درمان و بهبودی کمتر است.

عوامل موثر در عود مجدد سرطان کلیه

یکی از اهداف مراقبت‌های پس از درمان بررسی عود سرطان است. سرطان ممکن است عود کند زیرا مناطق کوچکی از سلول‌های سرطانی ممکن است در بدن به صورت شناسایی نشده باقی بمانند. با گذشت زمان، تعداد این سلول‌ها ممکن است افزایش یابد تا زمانی که در نتایج آزمایش ظاهر شوند یا علائمی را ایجاد کنند.

توجه داشته باشید که احتمال عود سرطان بسته به مرحله، نوع و زیر نوع سرطان، عوامل ژنتیکی، عوامل مرتبط با بیمار و گزینه‌های مختلف درمانی بسیار متفاوت است.

اگرچه عود سرطان کلیه اغلب در سه سال اول پس از درمان اتفاق می‌افتد اما مشخص شده است که می‌تواند سال‌ها بعد نیز رخ دهد. هر نوع بروز سرطان کلیه منحصر به فرد است و همچنین هر نمونه‌ای از عود سرطان منحصر به فرد خواهد بود.

بهترین دکتر سرطان کلیه

بهترین پزشک برای درمان سرطان کلیه متخصص اورولوژیست می باشد. پزشکانی که در دوره تخصص خود به مطالعه بیماری های مربوط به کلیه و مجاری ادراری می پردازند اورولوژیست گفته می شوند که در زمینه درمان سرطان کلیه می توانند ببا تسلط و مهارت بیشتر به شما کمک کنند. البته به منظور داشتن روند بهتر درمان این بیماری شما می توانید از افرادی که دارای فلوشیپ اورولوژی هستند و فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری را نیز دریافت کرده اند نیز کمک بگیرید.

هزینه درمان سرطان کلیه

هزینه درمان سرطان کلیه با توجه به عواملی مانند شدت سرطان، نوع درمان انتخابی، تخصص پزشک و ... متغییر می باشد و هزینه کلی را نمیتوان تعیین کرد.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24