آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پروستات / علائم، علت ابتلا، روشهای پیشگیری و انواع سرطان پروستات

علائم، علت ابتلا، روشهای پیشگیری و انواع سرطان پروستات

سرطان پروستات در غده پروستات، بخشی از سیستم تولید مثل در مردان و افرادی که در بدو تولد مرد هستند، ایجاد می شود. بسیاری از افراد نظارت فعال (بدون درمان) را انتخاب می کنند زیرا سرطان پروستات به کندی رشد می کند و در غده باقی می ماند. برای سرطان هایی که به سرعت رشد می کنند و گسترش می یابند، درمان های رایج شامل پرتودرمانی و جراحی است.

آنچه در این مطلب میخوانید

سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات در پروستات، یک غده گردویی شکل کوچک که در زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد، در مردان و افرادی که در بدو تولد مرد هستند، ایجاد می‌شود. این غده کوچک مایعی ترشح می کند که با مایع منی مخلوط می شود و اسپرم را برای بارداری و بارداری سالم نگه می دارد.

سرطان پروستات یک بیماری جدی است. خوشبختانه، بیشتر افراد مبتلا به سرطان پروستات قبل از اینکه به خارج از غده پروستات گسترش یابد، تشخیص داده می شود. درمان در این مرحله اغلب سرطان را از بین می برد.

انواع سرطان پروستات کدامند؟

اگر سرطان پروستات در شما تشخیص داده شود، به احتمال زیاد یک آدنوکارسینوم است. آدنوکارسینوما از سلول های غدد - مانند پروستات - که مایع ترشح می کنند شروع می شود. به ندرت، سرطان پروستات از انواع دیگر سلول ها تشکیل می شود.

انواع کمتر شایع سرطان پروستات عبارتند از:

علائم سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات در مراحل اولیه به ندرت علائمی ایجاد می کند. این مشکلات ممکن است با پیشرفت بیماری رخ دهد:

آیا مشکلات پروستات همیشه نشانه سرطان پروستات است؟

همه مشکلات پروستات سرطانی نیستند. سایر شرایطی که باعث علائم مشابه سرطان پروستات می شوند، عبارتند از:

هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH): در برخی موارد، تقریباً هر فردی که پروستات دارد دچار هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) می شود. این وضعیت غده پروستات شما را بزرگ می کند اما خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد.

پروستاتیت: اگر کمتر از 50 سال دارید، بزرگ شدن غده پروستات به احتمال زیاد پروستاتیت است. پروستاتیت یک بیماری خوش خیم است که باعث التهاب و تورم در غده پروستات شما می شود. عفونت های باکتریایی اغلب علت آن هستند.

سرطان پروستات

علت ابتلا به سرطان پروستات

کارشناسان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث می شود سلول های پروستات شما به سلول های سرطانی تبدیل شوند. مانند سرطان به طور کلی، سرطان پروستات زمانی شکل می گیرد که سلول ها سریعتر از حد معمول تقسیم شوند. در حالی که سلول های طبیعی در نهایت می میرند، سلول های سرطانی نمی میرند. در عوض، آنها تکثیر می شوند و تبدیل به توده ای به نام تومور می شوند. همانطور که سلول ها به تکثیر ادامه می دهند، قسمت هایی از تومور می تواند شکسته شود و به سایر قسمت های بدن شما گسترش یابد (متاستاز).

خوشبختانه سرطان پروستات معمولا به کندی رشد می کند. بیشتر تومورها قبل از اینکه سرطان فراتر از پروستات شما گسترش یابد، تشخیص داده می شوند. سرطان پروستات در این مرحله بسیار قابل درمان است.

عوامل خطر سرطان پروستات چیست؟

شایع ترین عوامل خطر عبارتند از:

برخی از مطالعات سایر عوامل خطر سرطان پروستات را شناسایی کرده اند، اما شواهد متفاوت است. سایر عوامل خطر بالقوه عبارتند از:

روش های تشخیص سرطان پروستات

غربالگری می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان پروستات کمک کند. اگر در معرض خطر متوسط هستید، احتمالاً اولین آزمایش غربالگری خود را در سن 55 سالگی انجام خواهید داد. اگر در گروه پرخطر قرار دارید ممکن است به غربالگری های زودتر نیاز داشته باشید. غربالگری ها معمولا بعد از 70 سالگی متوقف می شود.

اگر غربالگری‌ها نشان می‌دهند که ممکن است سرطان پروستات داشته باشید، ممکن است به آزمایش‌ها یا روش‌های بیشتری نیاز داشته باشید.

آزمایش های غربالگری می تواند نشان دهد که آیا شما علائم سرطان پروستات را دارید که نیاز به آزمایش بیشتری دارد یا خیر.

معاینه رکتوم: پزشک شما یک انگشت دستکش دار و روغن کاری شده را وارد راست روده شما می کند و غده پروستات شما را احساس می کند. برجستگی ها یا نواحی سفت ممکن است به معنای سرطان باشد.

آزمایش خون آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): غده پروستات پروتئینی به نام آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) می سازد. سطوح بالای PSA ممکن است نشان دهنده سرطان باشد. همچنین در صورت داشتن شرایط خوش خیم مانند BPH یا پروستاتیت، سطح آن افزایش می یابد.

همه افرادی که به احتمال زیاد سرطان پروستات دارند به تشخیص قطعی نیاز ندارند. برای مثال، اگر پزشک شما فکر می‌کند که تومور شما به کندی رشد می‌کند، ممکن است آزمایش‌های بیشتری را به تأخیر بیندازد زیرا آنقدر جدی نیست که نیاز به درمان داشته باشد. اگر تهاجمی‌تر باشد (سریع رشد می‌کند یا گسترش می‌یابد)، ممکن است به آزمایش‌های اضافی از جمله بیوپسی نیاز داشته باشید.

تصویربرداری: MRI یا سونوگرافی ترانس رکتال می تواند تصاویری از غده پروستات شما، از جمله مناطق مشکوک که ممکن است سرطان باشد را نشان دهد. نتایج تصویربرداری می تواند به پزشک شما در تصمیم گیری برای انجام بیوپسی کمک کند.

بیوپسی: در طول بیوپسی سوزنی، پزشک یک نمونه بافت را برای آزمایش در آزمایشگاه برای سرطان برمی دارد. بیوپسی تنها راه مطمئن برای تشخیص سرطان پروستات یا آگاهی از میزان تهاجمی بودن آن است. پزشک شما ممکن است آزمایشات ژنتیکی را روی بافت بیوپسی شده انجام دهد. برخی از سلول های سرطانی دارای ویژگی هایی (مانند جهش) هستند که احتمال بیشتری برای پاسخ به درمان های خاص دارند.

درجات و مراحل سرطان پروستات چیست؟

متخصصان ارولوژی از امتیاز گلیسون و مرحله بندی سرطان برای تعیین میزان جدی بودن سرطان و انواع درمان های مورد نیاز شما استفاده می کنند.

نمره گلیسون به پزشک شما اجازه می دهد تا میزان غیرطبیعی بودن سلول های سرطانی شما را ارزیابی کند. هر چه تعداد سلول های غیر طبیعی بیشتر باشد، امتیاز گلیسون شما بالاتر خواهد بود.

مرحله‌بندی سرطان به پزشک شما امکان می‌دهد تشخیص دهد که سرطان شما چقدر پیشرفته است یا چقدر گسترش یافته است. سرطان ممکن است فقط در غده پروستات شما باشد (محلی)، به ساختارهای مجاور حمله کند (منطقه ای) یا به سایر اندام ها گسترش یابد (متاستاز). سرطان پروستات بیشتر به استخوان ها و غدد لنفاوی شما سرایت می کند. همچنین می تواند در کبد، مغز، ریه ها و سایر اندام های شما ایجاد شود.

روش های درمان سرطان پروستات

درمان شما به عوامل متعددی از جمله وضعیت کلی شما، گسترش سرطان و سرعت گسترش آن بستگی دارد. بسته به روش های درمانی خود، ممکن است با متخصصان مختلف از جمله اورولوژیست ها، انکولوژیست های پرتوشناسی و انکولوژیست های پزشکی کار کنید. اکثر سرطان های پروستات که در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند با درمان قابل درمان هستند.

رویه های خاص مورد استفاده عبارتند از:

اگر سرطان شما به کندی رشد می کند و گسترش نمی یابد، ممکن است پزشک شما به جای ارائه درمان، وضعیت شما را کنترل کند.

نظارت فعال: شما هر یک تا سه سال یکبار غربالگری، اسکن و بیوپسی انجام می دهید تا رشد سرطان را بررسی کنید. اگر سرطان به کندی رشد کند، فقط در پروستات شما باشد و علائمی ایجاد نکند، نظارت فعال بهترین کارکرد را دارد. اگر وضعیت شما بدتر شود، پزشک شما می تواند درمان ها را شروع کند.

انتظار هوشیارانه: انتظار هوشیار شبیه به نظارت فعال است، اما بیشتر برای افرادی که ضعیف تر از سرطان هستند استفاده می شود که احتمالاً با درمان از بین نمی رود. همچنین، آزمایش بسیار کمتر انجام می شود. به جای از بین بردن تومور، درمان ها معمولاً بر مدیریت علائم تمرکز دارند.

پروستاتکتومی رادیکال غده پروستات بیمار را از بین می برد. اغلب می تواند سرطان های پروستات را که گسترش نیافته اند با موفقیت از بین ببرد. متخصص شما می‌تواند بهترین روش برداشتن را توصیه کند اگر معتقد است از این جراحی سود می‌برید.

پروستاتکتومی رادیکال باز: جراح یک برش در شکم شما ایجاد می کند - از ناف تا استخوان شرمگاهی - و غده پروستات شما را خارج می کند. این تکنیک به اندازه روش های کم تهاجمی مانند پروستاتکتومی رباتیک رایج نیست.

پروستاتکتومی رادیکال رباتیک: پروستاتکتومی رادیکال رباتیک به پزشک شما این امکان را می دهد که از طریق چندین برش کوچک عمل جراحی را انجام دهد. آنها به جای اینکه مستقیماً کار کنند، با یک سیستم روباتی از طریق یک کنسول کار می کنند.

شما ممکن است پرتودرمانی را به عنوان یک درمان مستقل برای سرطان پروستات یا در ترکیب با سایر درمان ها دریافت کنید. پرتو درمانی همچنین می تواند علائم را تسکین دهد.

براکی تراپی: نوعی از پرتودرمانی داخلی، شامل قرار دادن دانه های رادیواکتیو در داخل پروستات است. این رویکرد سلول های سرطانی را می کشد و در عین حال بافت سالم اطراف را حفظ می کند.

پرتودرمانی خارجی: با پرتودرمانی خارجی (EBRT)، یک دستگاه پرتوهای ایکس قوی را مستقیماً به تومور می‌تابد. اشکال تخصصی EBRT، مانند IMRT، می توانند دوزهای بالایی از تابش را به سمت تومور هدایت کنند و در عین حال بافت سالم را حفظ کنند.

اگر سرطان به خارج از غده پروستات شما گسترش یافته باشد، ممکن است پزشک شما درمان های سیستمیک را توصیه کند. درمان های سیستمیک موادی را به سراسر بدن شما ارسال می کند تا سلول های سرطانی را از بین ببرد یا از رشد آنها جلوگیری کند.

هورمون درمانی: هورمون تستوسترون رشد سلول های سرطانی را افزایش می دهد. هورمون درمانی از داروها برای مبارزه با نقش تستوسترون در تقویت رشد سلول های سرطانی استفاده می کند. این داروها با جلوگیری از رسیدن تستوسترون به سلول های سرطانی یا کاهش سطح تستوسترون شما عمل می کنند. از طرف دیگر، پزشک شما ممکن است جراحی را برای برداشتن بیضه‌ها (ارکیکتومی) توصیه کند تا دیگر نتوانند تستوسترون تولید کنند. این جراحی برای افرادی که نمی خواهند دارو مصرف کنند یک گزینه است.

شیمی درمانی: شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. اگر سرطان شما فراتر از پروستات گسترش یافته باشد، ممکن است به تنهایی یا با هورمون درمانی شیمی درمانی دریافت کنید.

ایمونوتراپی: ایمونوتراپی سیستم ایمنی شما را تقویت می کند، بنابراین بهتر می تواند سلول های سرطانی را شناسایی و با آن مبارزه کند. پزشک شما ممکن است ایمونوتراپی را برای درمان سرطان پیشرفته یا سرطان عودکننده (سرطانی که از بین می‌رود اما بازمی‌گردد) توصیه کند.

درمان هدفمند: درمان هدفمند تغییرات ژنتیکی (جهش) را که سلول‌های سالم را به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کند تا از رشد و تکثیر آن‌ها جلوگیری کند، به صفر می‌رساند. درمان‌های هدفمندی که سرطان پروستات را درمان می‌کنند، سلول‌های سرطانی را با جهش‌های ژن BRCA از بین می‌برند.

درمان کانونی شکل جدیدی از درمان است که تومورهای داخل پروستات را از بین می برد. اگر سرطان کم خطر باشد و گسترش نیافته باشد، ممکن است پزشک شما این درمان را توصیه کند. بسیاری از این درمان ها هنوز تجربی در نظر گرفته می شوند.

سونوگرافی متمرکز با شدت بالا (HIFU): امواج صوتی با شدت بالا گرمای قدرتمندی برای کشتن سلول های سرطانی در پروستات شما تولید می کنند.

کرایوتراپی: گازهای سرد سلول های سرطانی را در پروستات منجمد می کند و تومور را از بین می برد.

فرسایش لیزری: گرمای شدیدی که از طریق لیزر به تومور هدایت می شود، سلول های سرطانی را در پروستات شما می کشد و تومور را از بین می برد.

درمان فوتودینامیک: داروها سلول های سرطانی را نسبت به طول موج های خاصی از نور حساس تر می کنند. پزشک سلول های سرطانی را در معرض این طول موج های نور قرار می دهد و سلول های سرطانی را از بین می برد.

عوارض جانبی درمان سرطان پروستات چیست؟

عوارض جانبی بالقوه عبارتند از:

اگر عوارض جانبی درمان را تجربه می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. اغلب، آنها می توانند داروها و روش هایی را توصیه کنند که می تواند کمک کند.

پیشگیری از سرطان پروستات

پیشگیری از سرطان پروستات ممکن نیست با این حال، انجام این مراحل ممکن است خطر ابتلای شما را کاهش دهد:

  1. به طور منظم غربالگری پروستات را انجام دهید. از پزشک خود بپرسید که هر چند وقت یکبار باید بر اساس عوامل خطر خود غربالگری شوید.
  2. وزن سالم خود را حفظ کنید. از پزشک خود بپرسید که وزن سالم برای شما چه معنایی دارد.
  3. به طور منظم ورزش کنید. پزشکان 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته یا کمی بیشتر از 20 دقیقه در روز را توصیه می کنند.
  4. یک رژیم غذایی مغذی داشته باشید. هیچ رژیم غذایی خاصی برای پیشگیری از سرطان وجود ندارد، اما عادات غذایی خوب می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد. میوه، سبزیجات و غلات کامل بخورید. از مصرف گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.
  5. سیگار را ترک کنید. از محصولات تنباکو خودداری کنید. اگر سیگار می کشید، با پزشک خود روی یک برنامه ترک سیگار کار کنید تا این عادت را ترک کنید.

اگر کودکتان به هیپوسپادیازیس مبتلا است، میتوانید برای عمل جراحی هیپوسپادیازیس در اصفهان به دکتر مجید حقیقت مراجعه نمایید. شماره تلفن های تماس با این مرکز: 32205497 - 031


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سعید رادمهر [ 1402-08-02 ]
سلام آقای دکتر وقت بخیر بنده ۳۵ سالمه و برای چکاپ کامل سونو دادم همه چی اکی هست به جز اینکه پروستات با حجم تقریبی ۳۰میلی رویت شد راهنمایی میفرمایید.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24