آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پروستات / آیا هایپرپلازی خوش خیم پروستات نیاز به درمان دارد؟

آیا هایپرپلازی خوش خیم پروستات نیاز به درمان دارد؟

هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، بزرگ شدن غیرسرطانی غده پروستات، شایع ترین تومور خوش خیم موجود در مردان است.

همانطور که در مورد سرطان پروستات صدق می کند، BPH در غرب بیشتر از کشورهای شرقی مانند ژاپن و چین رخ می دهد و ممکن است در میان سیاه پوستان شایع تر باشد. چندی پیش، مطالعه ای یک ارتباط ژنتیکی احتمالی را برای BPH در مردان کمتر از 65 سال که دارای پروستات بسیار بزرگ شده بودند نشان داد: اقوام مرد آنها چهار برابر بیشتر از سایر مردان احتمال داشت که در مقطعی از زندگی خود به جراحی BPH نیاز داشته باشند. برادران شش برابر افزایش خطر داشتند.

BPH با انسداد جریان ادرار از طریق مجرای ادرار علائم ایجاد می کند. علائم مربوط به BPH در حدود یک مرد از هر چهار مرد تا سن 55 سالگی و در نیمی از مردان 75 ساله وجود دارد. با این حال، درمان تنها در صورتی ضروری است که علائم آزاردهنده شوند. در سن 80 سالگی، حدود 20 تا 30 درصد از مردان علائم BPH را به اندازه‌ای شدید که نیاز به درمان دارند، تجربه می‌کنند. تا زمان تایید اخیر روش‌های کم تهاجمی که مجرای ادرار پروستات را باز می‌کنند، و داروهایی که می‌توانند علائم را با کوچک کردن پروستات یا با شل کردن بافت ماهیچه‌ای پروستات که مجرای ادرار را منقبض می‌کنند، تسکین دهند، جراحی تنها گزینه بود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت بزرگی خوش خیم پروستات

علت هایپرپلازی خوش خیم پروستات به خوبی شناخته نشده است. با این حال، عمدتا در مردان مسن رخ می دهد. هایپرپلازی خوش خیم پروستات در مردانی که بیضه های آنها قبل از بلوغ برداشته شده است ایجاد نمی شود. به همین دلیل، برخی از محققان بر این باورند که عوامل مرتبط با افزایش سن و بیضه ها ممکن است باعث هایپرپلازی خوش خیم پروستات شوند.

مردان در طول زندگی خود تستوسترون، هورمون مردانه، و مقدار کمی استروژن، هورمون زنانه تولید می کنند. با افزایش سن، میزان تستوسترون فعال در خون مردان کاهش می‌یابد که نسبت بیشتری از استروژن را بر جای می‌گذارد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات ممکن است رخ دهد، زیرا نسبت بالاتر استروژن در پروستات، فعالیت موادی را افزایش می‌دهد که باعث رشد سلول‌های پروستات می‌شوند.

نظریه دیگری بر دی هیدروتستوسترون (DHT)، یک هورمون مردانه که در رشد و رشد پروستات نقش دارد، تمرکز دارد. برخی تحقیقات نشان داده اند که حتی با کاهش سطح تستوسترون خون، مردان مسن به تولید و تجمع سطوح بالای DHT در پروستات ادامه می دهند. این تجمع DHT ممکن است سلول های پروستات را به ادامه رشد تشویق کند. دانشمندان اشاره کرده اند که مردانی که DHT تولید نمی کنند، دچار هایپرپلازی خوش خیم پروستات نمی شوند.

علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات

علائم BPH را می توان به علائم ناشی از انسداد مجرای ادرار و علائم ناشی از تغییرات ثانویه در مثانه تقسیم کرد.

علائم انسدادی معمول عبارتند از:

تغییرات مثانه باعث:

بزرگی خوش خیم پروستات

تشخیص هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات

تاریخچه پزشکی سرنخ هایی در مورد شرایطی ارائه می دهد که می توانند BPH را تقلید کنند، مانند تنگی مجرای ادرار، سرطان یا سنگ مثانه، یا عملکرد غیر طبیعی مثانه/کف لگن (مشکلات در نگهداری یا تخلیه ادرار) به دلیل یک اختلال عصبی ( مثانه نوروژنیک ) یا کف لگن اسپاسم عضلانی تنگی ها می توانند ناشی از آسیب مجرای ادرار از ضربه قبلی، ابزار دقیق (به عنوان مثال، قرار دادن کاتتر) یا عفونتی مانند سوزاک باشند. در صورت وجود سابقه خون در ادرار مشکوک به سرطان مثانه است.

درد در ناحیه آلت تناسلی یا مثانه ممکن است نشان دهنده سنگ مثانه، عفونت، یا تحریک یا فشرده شدن عصب پودندال باشد. مثانه نوروژنیک زمانی پیشنهاد می شود که مردی مبتلا به دیابت یا بیماری عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس یا پارکینسون یا بدتر شدن عملکرد جنسی اخیر باشد. یک تاریخچه پزشکی کامل باید شامل سوالاتی در مورد هرگونه بدتر شدن علائم ادراری هنگام مصرف داروهای سرماخوردگی یا سینوس و عفونت های قبلی دستگاه ادراری یا پروستاتیت (التهاب پروستات، که ممکن است باعث درد در قسمت پایین کمر و ناحیه بین کیسه بیضه و راست روده شود، باشد. و لرز، تب و ضعف عمومی). پزشک همچنین از شما می‌پرسد که آیا داروهای بدون نسخه یا نسخه‌ای مصرف می‌شوند، زیرا برخی از آنها می‌توانند علائم تخلیه ادرار را در مردان مبتلا به BPH بدتر کنند.

معاینه فیزیکی ممکن است با مشاهده کامل ادرار توسط پزشک شروع شود تا هرگونه بی نظمی ادراری را تشخیص دهد. پزشک به صورت دستی پایین شکم را معاینه می کند تا توده ای را بررسی کند که ممکن است نشان دهنده بزرگ شدن مثانه به دلیل احتباس ادرار باشد. علاوه بر این، یک معاینه دیجیتال رکتوم (DRE)، که به پزشک اجازه می‌دهد اندازه، شکل و قوام پروستات را ارزیابی کند، برای تشخیص صحیح ضروری است. در طی این معاینه مهم، یک انگشت دستکش دار وارد راست روده می شود که کمی ناراحت کننده است. تشخیص نواحی سفت در پروستات شک به سرطان پروستات را افزایش می دهد. اگر شرح حال حاکی از بیماری نورولوژیک احتمالی باشد، ممکن است معاینه فیزیکی برای ناهنجاری های عصبی که نشان دهنده علائم ادراری ناشی از مثانه نوروژنیک است، باشد.

در صورتی که علائم خفیف باشند و از تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی مشکوک نباشند، ممکن است تنها آزمایش آزمایشگاهی برای همه بیماران با علائم BPH انجام شود. در صورت مشکوک شدن به عفونت ادراری کشت ادرار اضافه می شود. با علائم شدیدتر و مزمن BPH، کراتینین خون نیتروژن اوره خون (BUN) و هموگلوبین اندازه گیری می شود تا آسیب کلیه و کم خونی را رد کند. اندازه گیری سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) در خون برای غربالگری سرطان پروستات و همچنین انجام DRE توصیه می شود. آزمایش PSA به تنهایی نمی تواند تعیین کند که آیا علائم ناشی از BPH یا سرطان پروستات است، زیرا هر دو شرایط می توانند سطح PSA را افزایش دهند.

آیا هایپرپلازی خوش خیم پروستات نیاز به درمان دارد؟

گزینه های درمانی برای هایپرپلازی خوش خیم پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پزشک هایپرپلازی خوش خیم پروستات را بر اساس شدت علائم، میزان تاثیر علائم بر زندگی روزمره مرد و ترجیحات مرد درمان می کند.

مردان ممکن است برای بزرگ شدن خفیف پروستات نیازی به درمان نداشته باشند مگر اینکه علائم آنها آزاردهنده باشد و کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. در این موارد، به جای درمان، متخصص اورولوژی ممکن است معاینات منظم را توصیه کند. اگر علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات آزاردهنده شود یا خطری برای سلامتی ایجاد کند، متخصص اورولوژی اغلب درمان را توصیه می کند.

تغییرات سبک زندگی:

متخصص اورولوژی ممکن است تغییرات سبک زندگی را برای مردانی که علائم خفیف یا کمی آزار دهنده دارند، توصیه کند. تغییرات سبک زندگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

داروها:

اورولوژیست ممکن است داروهایی را تجویز کند که رشد پروستات را متوقف یا کوچک کند یا علائم مرتبط با هایپرپلازی خوش خیم پروستات را کاهش دهد:

روش های کم تهاجمی:

محققان تعدادی از روش‌های کم تهاجمی را توسعه داده‌اند که علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات را زمانی که داروها ناکارآمد هستند، تسکین می‌دهند. این رویه ها شامل:

روش‌های کم تهاجمی می‌توانند بافت بزرگ پروستات را از بین ببرند یا مجرای ادرار را بزرگ کنند که می‌تواند به رفع انسداد و احتباس ادراری ناشی از هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات کمک کند.

اورولوژیست ها روش های کم تهاجمی را با استفاده از روش ترانس پیشابراه انجام می دهند که شامل قرار دادن یک کاتتر - یک لوله نازک و انعطاف پذیر - یا سیستوسکوپ از طریق مجرای ادرار برای رسیدن به پروستات است. این روش ها ممکن است نیاز به بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی داشته باشند. اگرچه تخریب بافت مشکل ساز پروستات بسیاری از علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات را تسکین می دهد، اما تخریب بافت هایپرپلازی خوش خیم پروستات را درمان نمی‌کند. متخصص اورولوژی بر اساس علائم و سلامت کلی مرد تصمیم می گیرد که کدام روش را انجام دهد.

عمل جراحی:

برای درمان طولانی مدت هایپرپلازی خوش خیم پروستات، متخصص اورولوژی ممکن است برداشتن بافت بزرگ پروستات یا ایجاد بریدگی در پروستات برای گشاد شدن مجرای ادرار را توصیه کند. اورولوژیست ها جراحی را زمانی توصیه می کنند که:

جراحی برای برداشتن بافت بزرگ پروستات شامل:

متخصص اورولوژی این جراحی ها را به جز پروستاتکتومی باز به روش ترانس پیشابراه انجام می دهد. مردانی که این روش های جراحی را انجام می دهند نیاز به بی حسی موضعی، بیهوشی موقت یا عمومی دارند و ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشند.

اورولوژیست ممکن است برای جلوگیری از عفونت، قبل یا بلافاصله پس از جراحی آنتی بیوتیک تجویز کند. برخی از اورولوژیست ها آنتی بیوتیک ها را تنها در صورت بروز عفونت تجویز می کنند.

بلافاصله پس از جراحی هایپرپلازی خوش خیم پروستات، متخصص اورولوژی ممکن است یک کاتتر مخصوص به نام کاتتر فولی را از طریق دهانه آلت تناسلی مرد وارد کند تا ادرار را از مثانه به داخل کیسه تخلیه تخلیه کند.

برای آنکه بدانید بهترین روش جراحی واریکوسل چیست؛ روی لینک کلیک کنید.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :غلامرضا تیموری [ 1402-08-02 ]
من پنجاه و دو سال دارم و مدتیه که تکرر ادرار پیدا کردم و در شبانه روز بسیار زیاد دستشویی میرم در ضمن زمان تخلیه ادرارم بیش از حد معموله ، مضاف اینکه هیچ دردی در هیچ جای بدنم هم حس نمیکنم ، بنطر شما من مشکل پروستات دارم ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24