آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری فتق / جراحی فتق کشاله ران یا اینگوینال در کودکان چگونه است؟

جراحی فتق کشاله ران یا اینگوینال در کودکان چگونه است؟

فتق اینگوینال در ناحیه مغبنی یعنی ناحیه ای بین شکم و کشاله ران به وجود می آید. در پسرها با تورم در کیسه بیضه و در دخترها نیز با اینکه بیضه وجود ندارد، اما با وجود کانال اینگوینال فتق ممکن است دیده شود. در صورتی که فتق ایگوینال درمان نشود باعث ایجاد عوارض جدی و خطرناک در کودک می شود.

ممکن است حدود 3-5% از نوزادان سالم و رسیده (full term) با فتق به دنیا بیایند. این درصد در نوزادان نارس بسیار بالاتر است و به 30% هم می رسد.

آنچه در این مطلب میخوانید

فتق اینگوینال چیست؟

با رشد جنین پسر در داخل رحم ابتدا بیضه های آن داخل شکم قرار دارند و با ادامه رشد از طریق یک تونل به داخل کیسه بیضه منتقل می شوند. نام اصلی این تونل پروسس واژینالیس است که در دختر ها نیز وجود دارد. گاهی این تونل به طور طبیعی بسته نمی شود و یک مسیر از شکم به سوی ناحیه اینگوینال باز باقی می ماند که ممکن است قطعه ای از روده یا یک تخمدان داخل آن به دام بیفتد. در حالت طبیعی این تونل به طور محکمی بسته است ولی زمانی که شل و باز می¬شود، کانال اینگوئینال که در کشاله ران قرار دارد فضایی را فراهم می¬ کند تا روده ها به داخل آن سر بخورند. و به صورت یک توده یا برآمدگی نرم در زیر پوست تظاهر می¬ یابد. درمان فتق مغبنی فقط جراحی است و درمان دارویی ندارد.

علت ایجاد فتق کشاله ران در کودکان

در چند ماه اول پس از تولد نوزاد فتق می تواند به دلیل ضعف در عضلات شکم ایجاد شود. همچنین می ‌تواند به علت نقص ژنتیکی و مادرزادی و سابقه خانوادگی رخ دهد. توجه داشته باشید که زور زدن و گریه کردن به تنهایی باعث بروز فتق نمی شود و فقط افزایش فشار در شکم باعث می شود فتق راحت تر دیده شود.

بیرون زدگی فتق کشاله ران هنگامی اتفاق می‌‌افتد که دهانه‌‌های بخش تحتانی شکم و قسمتی از روده کودک تحت فشار قرار بگیرد. فتق کشاله ران به صورت یک برآمدگی نرم و متورم در زیر پوست ظاهر می‌‌شود.

از دلایل دیگری که سبب بروز این مشکل در کودکان پسر می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جراحی فتق کشاله ران

نحوه تشخیص فتق کشاله ران در کودکان

پزشک متخصص می تواند از طریق معاینه فیزیکی فتق اینگوینال را تشخیص دهد. با بررسی و معاینه در حین گریه یا زور زدن کودک آن ها می توانند متوجه برآمدگی در کشاله ران یا کیسه بیضه کودک شوند. در صورتی که کودک به اندازه کافی بزرگ شده باشد، پزشک برای تشخیص بهتر از کودک می خواهد بایستد و یا سرفه کند. همچنین ممکن است پزشک از روش های سونوگرافی، سی تی اسکن یا MRIبرای تشخیص فتق کشاله ران استفاده کند.

عمل جراحی فتق کشاله ران در کودکان

عمل جراحی فتق در کودکان تحت بیهوشی یا بی‌حسی موضعی و سرپایی انجام می شود. اگرچه فتق کشاله ران معمولا یکطرف ظاهر می شود ولی احتمال دارد طرف دیگر نیز فتق وجود داشته باشد با توجه به این موضوع ممکن است پزشک برای پیشگیری از فتق در آینده، جراحی هر دو طرف را پیشنهاد دهد. در این جراحی در ناحیه کشاله ران با ایجاد برش و مشخص شدن پارگی هرنی، آن قسمتی که دچار پارگی شده است ترمیم شده و برای جلوگیری از عود مجدد لایه‌ای توری به نام مش بر روی محل پارگی فتق قرار می‌گیرد. در نهایت کشاله ران بخیه زده شده و محل جراحی پانسمان می‌شود.

ممکن است در موارد زیر به یک شب بستری در بیمارستان نیز نیاز باشد:

مزایای درمان فتق کشاله ران در کودکان

عوارض احتمالی جراحی فتق کشاله ران کودکان

به طور کلی به ندرت شاهد عوارض در جراحی فتق کشاله ران کودکان هستیم که در صورت مراجعه به پزشک متخصص ریسک بروز این عوارض به صفر میرسد.

سن مناسب جراحی فتق کشاله ران کودکان

اگر فتق کشاله ران کودک در سن 3 تا 4 سالگی از بین نرود در این صورت باید جراحی انجام شود.

پزشکان فقط در صورت موارد زیر جراحی را توصیه می کنند:

مراقبت های بعد از جراحی فتق کشاله ران در کودکان

عمل فتق کشاله ران برای چه کودکانی مناسب نیست؟

تقریباً همه کودکان می توانند تحت عمل جراحی فتق قرار گیرند. و فقط در صورت داشتن بیماری یا ضعف شدید ممکن است پزشک تشخیص دهد کودک فعلا تحت جراحی قرار نگیرد.

درمان فتق کشاله ران کودکان بدون جراحی

در صورت کوچک و بدون خطر بودن فتق اینگوینال در کودک می توان آن را بدون نیاز به جراحی و با کمک فشار دست به داخل بر خواهد گشت. در این روش درمان بدون جراحی پزشک با اعمال فشاری آرام و ملایم به کمک دست خود، اقدام به بازگرداندن این توده به سر جای خود می‌کند.

توجه داشته باشید که این روش نیازمند مهارت و تخصص می باشد پس به هیچ وجه خودسرانه اقدام به این کار نکنید.

عوارض درمان نشدن فتق کشاله ران در کودکان

فتق کشاله ران اگر درمان نشود می تواند مانع از جریان خون در روده شود که منجر به از بین رفتن بافت روده می شود. همچنین در موارد دیگر فتق می تواند رشد کرده و به داخل بیضه کشیده شودکه باعث تورم و درد در بیضه ها می شود و رفته رفته در صورت عدم توجه به درمان میتواند خونرسانی به بیضه ها را نیز مختل کند. پس سریعا به محض مشاهده علائم در کودک برای درمان آن اقدام کنید.

هزینه جراحی فتق کشاله ران در کودکان

قیمت جراحی فتق کشاله ران برای کودکان با توجه به عواملی مانند شدت فتق کشاله ران ، پزشک انتخابی و کلینیک یا بیمارستان مورد نظر برای انجام جراحی مشخص می شود. که در صورت مراجعه حضوری وبعد از معاینه کودک توسط پزشک می توانید از قیمت مطلع شوید.

برای آگاهی از علت هم اندازه نبودن و عدم تقارن بیضه ها ؛ کلیک کنید.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

عمل جراحی باز پروستات چگونه و برای چه افرادی انجام می شود؟عمل جراحی باز پروستات چگونه و برای چه افرادی انجام می شود؟

جراحی باز یا لیزری پروستات برای درمان شرایطی که بر پروستات تأثیر می گذارد مانند سرطان پروستات استفاده می شود. در ادامه به نحوه انجام آن می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-21

برای پیشگیری از بیماری پروستات این نکات را رعایت کنیدبرای پیشگیری از بیماری پروستات این نکات را رعایت کنید

خوشبختانه راهکارهای طبیعی زیادی وجود دارند که به کمک آنها می‌توان سلامت پروستات را بهبود بخشید حتی اگر مشکلات و علائمی مبنی بر بیماری وجود داشته باشد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-13

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06