آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه / درمان تومور سرطانی ویلمز شایعترین تومور کلیه در کودکان

درمان تومور سرطانی ویلمز شایعترین تومور کلیه در کودکان

تومور ویلمز نوعی سرطان نادر کلیه است که عمدتا بر کودکان اثر می‌گذارد. و معمولا در کودکان 3 تا 4 سال دیده می‌شود. تومور ویلمزکه نفروبلاستوما نیز نامیده می شود بیشتر یک کلیه کودک را درگیر می کند اما در حدود 5٪ از افراد، تومور در هر دو کلیه رشد می کنند. دلایل تومور ویلمز به طور دقیق مشخص نیست و بعد از 5 سالگی نیز ابتلا به آن بسیار کمتر مشاهده می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

تومور ویلمز چیست؟

به وجود یک یا چند تومور در یک یا هر دو کلیه تومور ویلمز گفته می‌شود. در اثر این عارضه رشد بافت غیرطبیعی، در بخش خارجی یک یا هر دو کلیه اتفاق می افتد. احتمال ایجاد تومور ویلمز در کودکان مبتلا به نفروبلاستوم بیشتر است و در این حالت تومور کلیه به ‌سرعت رشد می‌کند. ممکن است در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان در ریه‌ها، کبد یا غدد لنفاوی مجاور نیز پخش شود.

علائم توموز ویلمز

تومور ویلمز

علت ایجاد تومور ویلمز در کودکان

علت ایجاد تومور ویلمز به طور دقیق مشخص نیست ولی در موارد نادر، عوامل وراثتی ممکن است در آن دخیل باشند.

هنگامی سرطان ایجاد می‌شود که اختلالاتی در DNA سلول‌ها ایجاد شود. بروز این اختلالات باعث رشد و تقسیم غیرقابل کنترل سلول‌ها می شوند، و درصورت مردن و از بین رفتن سلول‌های طبیعی زنده می مانند. تجمع این سلول‌های غیرطبیعی تومور را ایجاد می‌کند. که این مراحل در کلیه باعث تومور ویلمز می شود.

عوامل و برخی ناهنجاری ها و سندروم ها هستند که خطر ابتلا به تومور ویلمز را افزایش می‌دهند، عبارت‌اند از:

احتمال ابتلای فرزندتان در صورتی که یکی از اعضای فامیل فرزند شما دچار تومور ویلمز باشد، به این تومور افزایش می ‌یابد.

همی‌هایپرتروفی به وضعیتی گفته می‌شود که در آن، یک نیمه از بدن یا بخشی از آن به‌ طور قابل توجهی بزرگ ‌تر از نیمه‌ٔ دیگر باشد.

در این وضعیت کودک فاقد عنبیه بخش رنگی چشم است یا عنبیه‌ٔ او به ‌طور ناقص تشکیل شده ‌است.

این سندرم شامل تومور ویلمز، آنیریدیا، ناهنجاری‌های دستگاه ادراری و تناسلی و ناتوانی‌های ذهنی می‌شود.

در این سندروم کودکان به‌طور قابل توجهی بزرگ ‌تر از هم‌سن‌ وسالان خود هستند (ماکروزومی). همچنین خطر ابتلا به تومورهایی از جمله نوعی از سرطان کبد به نام هپابلاستوما در افراد مبتلا به این سندرم بیشتر است.

این سندرم شامل تومور ویلمز، بیماری کلیوی و هرمافرودیتیسم کاذب مردانه (وضعیتی که در آن، پسری با بیضه به دنیا می‌آید ولی ویژگی‌های زنانه بروز می‌دهد) می‌شود.

تشخیص تومور ویلمز در کودکان

روش‌های زیر برای تشخیص تومور در کلیه کودکان انجام می‌شود:

جراحی تومور سرطانی ویلمز در کودکان

عمل جراحی درمان اصلی تومور ویلمز می باشد. و هدف از جراحی این است که ضمن حفظ عملکرد کلیه، تومور برداشته شود. جراحی به دو صورت انجام می شود که شامل موارد زیر است:

این روش یا همان نفرکتومی کامل شامل برداشتن کل کلیه، بخش کوچکی از بافت سالم و گاهی بافت‌های اضافی دیگر مانند گره‌های لنفاوی، غده فوق کلیوی یا سایر ساختارها است. این جراحی ممکن است از طریق یک برش در شکم یا پهلو(نفرکتومی باز) انجام شود یا با ایجاد برش های کوچک در شکم(نفرکتومی لاپاراسکوپیک یا نفرکتومی لاپاراسکوپیک به کمک روبات) صورت گیرد.

نفرکتومی جزئی که به آنKidney-sparing یا Nephron-sparing (نگهدارنده کلیه) هم گفته می‌شود. در این روش جراح به جای اینکه کل کلیه را خارج کند، فقط توده سرطانی را به همراه بخش کوچکی از بافت سالم که آن را احاطه کرده است برمی‌دارد. این جراحی هم می تواند به صورت باز لاپاراسکوپیک یا با کمک ربات انجام گیرد.

درمان تومور ویلمز کودکان بدون جراحی

یکی از روش‌های درمان سرطان پرتودرمانی می باشد که با استفاده از پرتوهای ایکس باانرژی بالا برای از بین بردن سلول‌های سرطانی یا توقف رشد آنها اقدام می کنند.

شیمی‌ درمانی یکی دیگر از درمان‌های سرطان است و انجام آن به نوع و مرحله سرطان بستگی دارد.که در آن با استفاده از داروبرای متوقف کردن رشد سلول‌های سرطانی تجویز مس شود که یا کمک می کند این سلول‌ از بین بروند یا مانع تکثیر آن‌ها می‌شود. این داروها پس از تزریق وریدی یا عضلانی یا بلع وارد جریان خون می‌شوند و به سلول‌های سرطانی سراسر بدن می ‌رسند.

در این درمان برای از سیستم ایمنی بدن خود بیمار بهره می‌گیرد. در این روش با استفاده از مواد ساخته ‌شده در بدن یا تهیه ‌شده در آزمایشگاه برای ارتقاء، هدایت یا بازیابی توانایی دفاعی طبیعی بدن بیمار در برابر سرطان به ‌کاربرده می‌شود.

آیا تومور ویلمز عود کننده است؟

عود کردن تومور ویلمز با توجه به وضعیت آتی و روند درمان کودک به دوره درمان قبلی آن‌ها و محل عود آن بستگی دارد. به طور کلی درمان برای تومورهای عود کننده ویلمز با ویژگی‌های زیر بهتر است:

روند درمان معمول برای این کودکان، جراحی برای برداشتن سرطان عود کننده و پرتو درمانی در صورتی که در درمان قبلی انجام نشده باشد. همچنین شیمی درمانی، اغلب با داروهایی متفاوت از داروهای مورد استفاده در اولین دوره درمان صورت می گیرد.

عوارض تومور ویلمز در کودکان

جراحان با دقت بسیار بالا برای برداشتن تومور ویلمز اقدام می کنند تا از وجود هرگونه مشکل در حین و بعد از جراحی جلوگیری کنند. از عوارض ممکن حین جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بعد از عمل نیز طبیعی می باشد که کودک مدتی پس از جراحی درد داشته باشد که با مصرف داروهای تجویز شده می توان آن را کنترل کرد. مشکلاتی بعد از انجام جراحی از قبیل خونریزی داخلی، لخته شدن خون، عفونت یا مشکلات حرکت غذا در روده شایع نیستند اما ممکن است اتفاق بی افتد.

آیا می توان از بروز تومور ویلمز پیشگیری کرد؟

خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ های بزرگسالان را می‌توان با تغییرات خاصی در سبک زندگی فرد مانند رژیم غذایی، ترک سیگار و انجام ورزش کاهش داد . اما در حال حاضر هیچ راه شناخته شده ای برای پیشگیری از بیشتر سرطان‌ها در کودکان وجود ندارد.

عوامل خطرزا شناخته شده برای تومورهای ویلمز (سن، نژاد، جنسیت و برخی شرایط ارثی) که قابل تغییر نیستند. بنابراین در حال حاضر هیچ راهی برای پیشگیری از بسیاری از این سرطان‌ها وجود ندارد.

در برخی موارد بسیار نادر، مانند کودکان مبتلا به سندرم دنیس-دراش که تقریباً مطمئن هستند که به تومورهای ویلمز مبتلا می‌شوند، پزشکان ممکن است برداشتن کلیه‌ها را در سنین بسیار پایین (با پیوند کلیه اهدا کننده در آینده) برای جلوگیری از ایجاد تومور توصیه کنند.

هزینه جراحی تومور ویلمز کلیه کودکان

هزینه این جراحی به عواملی مانند مرحله سرطان، نوع جراحی، مهارت پزشک و ... بستگی دارد و هزینه دقیقی را نمیتوان در نظر گرفت.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

برای پیشگیری از بیماری پروستات این نکات را رعایت کنیدبرای پیشگیری از بیماری پروستات این نکات را رعایت کنید

خوشبختانه راهکارهای طبیعی زیادی وجود دارند که به کمک آنها می‌توان سلامت پروستات را بهبود بخشید حتی اگر مشکلات و علائمی مبنی بر بیماری وجود داشته باشد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-13

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02