آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات علمی / همه چیز درباره استمناء و خودارضايی

همه چیز درباره استمناء و خودارضايی

براي درک مضرات استمناء ابتدا مسير عصبي يک تحريک جنسي تا انزال را طی عمل نزديکي بطور ساده مرور ميکنيم. ابتدا نعوظ با تحريکات دو مسير، يکي مسير رفلکسي ( reflexogenic ) که ناشي ازتحريک حس پنجگانه بخصوص لامسه و بينائي، و ديگري مسير ذهني ( psychogenic ) که ناشي از تحريکات ذهني است شروع میگردد.از طريق اين دو مسير مراکز نخاعي و فوق نخاعي ( supraspinal ) و سيستم عصبي مرکزي و هيپوتالاموس، ابتدا منجر به بروز نعوظ و سپس ادامه و استمرار تحريکات مراکز جنسي مغز، شدت تحريکات به حدی بالا ميرود که به حد آستانه ارضای جنسی فرد برسد و عمل انزال صورت گيرد . اين مسير طبيعی تا انزال، با عمل نزديکي ميتواند رخ دهد و يا طی مرحله REM خواب ( rapid eye movment ) انجام شود. ( خواب شامل چندين مرحله سطحي تا عمقي ميباشد. در يکي از اين مراحل ، حرکت سريع کره چشم وجود دارد که به اين مرحله REM گقته ميشود).

برای کسب اطلاعات بيشتر درباره انواع استمناء وعوارض خودارضایی، روی لینک کلیک کنید

زود انزالی اصلی ترین عارضه خودارضایی

در اين مرحله در افراد سالم نعوظ آلت تناسلي ايجاد شده و خواب ديدن و رويا نيز رخ ميدهد. طی نعوظ ممکن است همراه با تحريکات جنسي ناشي از روياي شبانه، ميزان تحريکات به حد آستانه انزال رسيده و منجر به ارضاي جنسي و انزال طبيعي گردد ( محتلم شدن يا جنابت ).آنچه توضيح داده شد مسير طبيعي ارضاي جنسي و انزال بود ولي طی عمل استمناء مسير تحريکات رفلکسي ناشي از حس هاي پنج گانه، بجاي حس لمس تمامي بدن، محدود به حس لمس موضعي ناحيه محدودي از آلت تناسلي ميباشد. همچنين تحريک ساير احساس مانند بينائي، شنوائي و حتي بويائي که طی عمل نزديکي اهميت دارد در حد صفر خواهد بود.

استمناء

لذا جهت رسيدن به آستانه ارضاي جنسي، لازم است مسير ذهني (psychogenic) جبران کمبود تحريکات مسير رفلکسي و حسي را بنمايد، لذا با فشار ذهني و عصبي مضاعف، مغز مسير را به سمت رسيدن به حد آستانه انزال طی ميکند. که اين فشار مضاعف ميتواند با تکرار، عوارض عصبي ببار آورد. و همچنين بتدريج مرکز عصبي تحريکات جنسي با کاهش آستانه ارضاي جنسي وانزال، سعي در جبران اين کمبود تحريکات حسي را خواهد کرد تا مغز فشار کمتري را متحمل گردد.

در نتيجه با کاهش آستانه ارضاي جنسي بتدريج فرد مبتلا به زود انزالي (premature ejaculation) خواهد شد. که عارضه شايع ناشي از استمناء ميباشد. بدين معني که زماني که فرد تحت تاثير تحريکات اندک جنسي قرار ميگيرد حتي زماني که تصميم به عمل نزديکي ميگيرد، مسيرهاي عصبي مرکزي جنسي فعال شده و با سرعت بيشتر، مدت زمان کمتر و با تحريکات جنسي کمتر، و با توجه به کاهش آستانه انزال، در مدت زمان کمتر فرد را به مرحله انزال و ارضای جنسي ميرساند.

گاهي حتي قبل از نعوظ کامل آلت تناسلي واقدام به عمل نزديکي و دخول آلت تناسلي، فرد ارضاي جنسي ميگردد و آنچه را که سالها با آرزو و ذهنيت آن، اقدام به استمناء ميکرده. پس از ازدواج قادر به انجام آن و يا لذت بردن از آن نخواهد بود.(اينجانب طی مشاوره با بيماران مبتلا به زودانزالي شديد، در درصد بالائي سابقه استمناء زياد را در دوران جواني آنها ديده ام).


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نساء [ 1402-07-18 ]
من دخترى 15 ساله هستم. چندسال خودارضایی میکردم ولى چند ماه ترک کردم اما بعضى وقتا ترشحاتى ژلاتین مانند دارم و نمى دانم به چه منظورى است بعضی وقتا در خواب هم ارضا مى شوم

حسام ایمانی [ 1395-12-10 ]
قسمت دو : از سایر اعضاء ، مجبور است فشار عصبی و ذهنی را مضاعف کند که این تکرارها می تواند فشار عصبی ایجاد کند و بتدریج مرکز عصبی تحریکات جنسی ، برای فرار از فشار زیاد به مغز ، آستانه ارضای جنسی را کاهش می دهد در نتیجه فرد زودتر انزال شده و دچار زود انزالی می شود. حتی زمانیکه فرد می خواهد با همسر خود نزدیکی کند در صورتیکه ، تحریکات جنسی اندکی را تجربه کند، همین زود انزالی بروز می کند. که در این حالت فرد می بایست قبل از دخول ، به نعوظ کامل آلت تناسلی برسد.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24