آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه / کاربرد و مزایای سنگ شکنی برون اندامی با امواج شوک (ESWL)

کاربرد و مزایای سنگ شکنی برون اندامی با امواج شوک (ESWL)

سنگ‌های کلیه رسوبات سختی هستند که اغلب به علت بالا رفتن غلظت املاح و نمک در ادرار به وجود می‌آیند. ایجاد این سنگ‌ها علل متنوعی دارد و ممکن است در هر جای دستگاه ادراری از کلیه تا مثانه دیده شوند. اگرچه حرکت سنگ‌های کلیوی دردناک است؛ اما در صورت تشخیص به‌ موقع، باعث آسیب دائمی به بدن نمی‌شود. سنگ‌های کلیه اغلب به قدری کوچک هستند که بتوانند بدون نیاز به هیچگونه درمانی از طریق مجرای ادرار از بدن خارج شوند؛ اما اگر این سنگ‌ها بزرگ باشند یا در مجرای ادراری شما گیر کنند، ممکن است پزشک درمان با سنگ شکن برون اندامی (ESWL) را توصیه کند. در این روش درمانی، امواج شوک انرژی بالا برای شکستن سنگ‌های مثانه و تجزیه آنها به کریستال‌های کوچک استفاده می‌شوند. پس از انجام عمل، سنگ‌های کلیه باید به قدر کافی کوچک باشند تا از طریق ادرار از بدن خارج شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد سنگ شکنی کلیه با دستگاه ESWL

مزایای سنگ شکنی کلیه با دستگاه ESWL

در صورت اقدام به درمان ESWL بیمار می تواند از مزایای ذیل بهره مند گردد:

پس از کلیک روی لینک، با علل و علائم شایع سنگ کلیه آشنا شوید.

فرآیند سنگ شکنی کلیه با دستگاه ESWL

این فرایند بسته به اندازه سنگ ها بین 30 تا 60 دقیقه زمان می برد. پزشک از بیمار درخواست می کند تا بر روی تخت دراز بکشد. پس از تعیین موقعیت دقیق سنگ با دستگاه سونوگرافی، دستگاه سنگ شکن بر روی موقعیت سنگ تنظیم می شود. بر روی پوست محل درمان، آب یا ژل قرار داده می شود تا تماس مناسبی بین بیمار و دستگاه باشد. پزشک دستگاه را روشن کرده و امواج صوتی با گذشتن از پوست به سنگ ها می رسند. در حین فرایند، بیماران باید تا حد امکان ثابت و بدون حرکت بمانند. امواج صوتی با دقت فراوان به گونه ای تنظیم می شوند که سنگ ها را شکانده و کمترین ناراحتی را برای بیمار ایجاد کنند. از آنجایی که این درمان از امواج صوتی استفاده می کند، هیچ اشعه مضری در آن وجود نخواهد داشت. امکان دارد بیماران در هنگام دریافت امواج شوک در پوست ناحیه کمر خود احساس سوزش یا سوزن شدن کنند.

سنگ شکنی کلیه با دستگاه ESWL

اقدامات قبل از انجام سنگ شکنی کلیه با دستگاه ESWL

می‌توانید مایعات بدون شیر مانند آب یا قهوه سیاه بنوشید؛ اما نباید 2 تا 4 ساعت قبل از عمل چیزی بخورید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی، به خصوص داروهای رقیق کننده خون هستید، پیش از انجام عمل درباره آن با پزشک خود مشورت کنید و بپرسید که آیا باید مصرف آنها را ادامه دهید یا خیر.

بسته به سن، سابقه پزشکی و داروها و میزان سلامت عمومی شما، ممکن است آزمایش‌های زیر قبل از عمل انجام شوند:

بسیار مهم است که ادرار شما قبل از سنگ شکنی برون اندامی هیچ گونه عفونتی نداشته باشد. بنابراین اگر شک دارید که به عفونت ادراری مبتلا هستید یا خیر (احساس سوزش در ادرار، وجود خون در ادرار، تکرر ادرار، فوریت در دفع ادرار و تب) لطفاً سریعاً به جراح خود اطلاع دهید تا کشت ادرار انجام شده و درمان مناسب ارائه شود.

مراقبت بعد از سنگ شکنی کلیه با دستگاه ESWL

کاندیدای نامناسب سنگ شکنی کلیه با دستگاه ESWL

از جمله افرادی که کاندیدای مناسبی برای این نوع روش درمانی نیستند، می توان موارد ذیل را نام برد :

عوارض سنگ شکنی کلیه با دستگاه ESWL

با اینکه بروز عوارض ناخواسته و در هر فرد متفاوت است؛ اما اغلب این موارد موقت بوده و رفع می شوند. از جمله عوارض فرایند سنگ شکنی با امواج شوک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حین انجام فرایند کبودی و پارگی عروق خونی زیر پوست ممکن است رخ دهد. همچنین ورود مقادیر اندک خون و قطعات ریز سنگ به ادرار، می توانند سبب درد و کولیک شود که نیاز به درمان بیشتر دارد.

برای درمان این مورد مصرف داروی آنتی بیوتیک نیاز است. در صورت تجربه علائم ابتلا به عفونت از جمله تب، درد و مشکل در دفع ادرار باید با پزشک خود تماس بگیرید.

در این مورد مقادیر زیاد یا لخته های خون در ادرار پدیدار می شوند. در صورت ابتلا باید به بیمارستان یا مرکز درمانی مراجعه شود.

گاهی اوقات قطعات خرد شده سنگ ها، درون مجاری ادراری تجمع کرده و سبب بروز انسداد می شوند که در این صورت بیمار نیازمند درمان است.

هزینه سنگ شکنی کلیه با دستگاه ESWL

موارد زیادی، صرف نظر از روش درمان استفاده شده، بر هزینه درمان تأثیر می گذارند. به طور کلی سه عامل اصلی وجود دارند که می توانند باعث تغییر هزینه درمان شوند:

اگر می خواهید با پیامدهای بد نگه داشتن ادرار آشنا شوید روی لینک کلیک کنید.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :بهادر طالبی [ 1402-08-30 ]
سلام آقای دکتر من دو هفته هست ک عمل کیسه صفرا انجام دادم که یک سنگ 6 میلی در کلیه سمت چپ و یک سنگ 8 میلی در سمت راستم هست دکترم گفته باید سنگ شکن کنم، میتونم بعد این دو هفته سنگ شکن رو انجام بدم.. ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24