آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت

علت ورم بیضه چیست؟

بیضه ها اندام های تولید مثل مردانه هستند که زیر آلت تناسلی در یک کیسه به نام اسکروتوم قرار دارند. عملکرد اولیه آنها تولید اسپرم و هورمونی به نام تستوسترون است. وجود مشکل در بیضه ‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در فرد مانند نا هماهنگی هورمون ‌ها، اختلالات جنسی و ناباروری شود. ورم بیضه، نام یکی از بیماری‌هایی است که مربوط به اندام تناسلی در مردان است. به‌طورکلی ورم بیضه التهاب یک یا هر دو بیضه است و بیشتر به علت عفونت ایجاد می‌شود. این بیماری حتی ممکن است از طریق عفونت در بخشی از بدن توسط خون به بیضه‌ها رسیده باشد. ورم بیضه در برخی مواقعی دارای درد بوده و گاهی نیز هیچ‌گونه دردی به همراه ندارد. چنانچه ورم بیضه همراه با درد خود را نشان دهد، بهتر است برای جلوگیری از بروز آسیب‌های جدی سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ورم بیضه چیست؟

عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد ورم بیضه شوند یکی از این عوامل شایع، بیماری پیچ‌خوردگی بیضه (Testicular torsion) است. در این بیماری بیضه و طناب اسپرماتیک (که نقش خون‌رسانی به کیسه بیضه را بر عهده دارد) دچار پیچش می‌شوند. به همین دلیل خون‌رسانی به بیضه متوقف شده و تورم ایجاد می‌شود. اگر جریان خون حتی به مدت چند ساعت متوقف شود می‌تواند باعث از بین رفتن بافت بیضه‌ها شود به همین دلیل این یک وضعیت اضطراری به‌شمار می‌رود و درد زیادی را به همراه دارد. سایر عواملی که باعث بروز ورم بیضه می‌شوند عبارتند از:

عوارض برخی از درمان‌های پزشکی

تورم بیضه

علائم ورم بیضه

در بیشتر موارد اگر ورم بیضه از نوع ارکیت حاد باشد، بیمار، دردهای ناگهانی و شدیدی را در یک یا هر دو بیضه تجربه می‌کند. این درد ممکن است تا قسمت کشاله ران نیز گسترش یابد. یکی از مهم‌ترین دلایل مراجعه به دکتر، ادرار خونی است. از علائم و نشانه‌های ورم بیضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل خطر ورم بیضه

تورم بیضه اغلب در مردانی اتفاق می افتد که:

تشخیص ورم بیضه

پزشک شما ممکن است سؤالاتی راجع به سابقه ی پزشکی و علائم شما بپرسد. همچنین شما را برای تشخیص میزان التهاب معاینه ی فیزیکی خواهد کرد. ممکن است برای تشخیص اینکه آیا پروستات شما ملتهب است یا نه، به معاینه پروستات نیاز شود که این به معنای معاینه ی مقعد شما توسط پزشک با وارد کردن انگشت می باشد. ممکن است پزشکتان از شما نمونه ی ادرار یا ترشحات را برای آزمایش بخواهد. این آزمایش نشان میدهد که به عفونت های جنسی یا دیگر عفونت ها مبتلا هستید یا خیر. سونوگرافی از دیگر روشهای تشخیص علل ورم بیضه است.

درمان ورم بیضه

نتایج به دست آمده از تست های آزمایشگاهی علت ورم بیضه را تشخیص می دهند. پزشک متخصص با توجه به علت شناسایی شده، بهترین روش درمانی را در نظر می گیرد. از جمله روش های درمان ورم بیضه عبارتند از:

بیماری هیدروسل در کودکان و نوزادان در بیشتر موارد به خودی خود از بین می رود. برای درمان هیدروسل در بزرگسالان از روش جراحی استفاده می کنند و جراحی به عنوان بهترین روش درمانی است. از دیگر روش های درمان هیدروسل تخلیه با استفاده از آسپیراسیون سوزنی است.

برای درمان عارضه واریکوسل از جراحی واریکوسلکتومی یا جراحی لاپاراسکوپیک استفاده می کنند. جراحی واریکوسلکتومی تحت بیهوشی عمومی و با ایجاد برش هایی در قسمت کشاله ران انجام می شود. برای انجام جراحی لاپاراسکوپیک از ابزارهای مخصوص و ایجاد بریدگی روی شکم استفاده می کنند.

اصلی ترین روش درمانی برای سرطان بیضه انجام عمل جراحی و خارج کردن توده های سرطانی است. در صورت انجام جراحی تخلیه بیضه از پروتزهای مصنوعی برای پر کردن جای خالی بیضه استفاده می کنند. برای جلوگیری از بازگشت بیماری، روش جراحی برداشتن لنف های اطراف بیضه انجام می شود.

پیچ خوردگی بیضه نیاز به درمان فوری دارد و انجام جراحی به عنوان درمان اصلی این عارضه شناخه می شود. در این جراحی با ایجاد برش کوچکی روی کیسه بیضه اقدام به برطرف کردن پیچ خوردگی طناب اسپرماتیک می کنند.

در صورتی که فتق مغبنی دارای علائم حادی نباشد و درد و تورم بیضه برای بیمار آزار دهنده نباشد، نیازی به انجام جراحی نخواهد بود. تنها با خودداری کردن از انجام فعالیت های سنگین، خودداری از زور زدن برای دفع مدفوع و… می توان باعث کاهش علائم ناشی از فتق مغبنی شد.

به طور معمول به دلیل بی ضررر بودن کیست اپیدیدیم، نیازی به روش های درمانی جدی وجود ندارد. در صورت بسیار بزرگ بودن توده و ورم کردن بیضه، جراحی با ایجاد برش کوچکی در کیسه بیضه و خارج کردن توده، انجام می شود.

برای درمان التهاب اپیدیدیم اقدام به درمان عفونت های زمینه ای آن می کنند. استفاده از روش دارو درمانی و تغییر در سبک زندگی باعص کاهش علائم ناشی از این عارضه خواهد شد. مصرف آنتی بیوتیک ها، ضد درد، استفاده از کیسه یخ روی بیضه، خودداری بلند کردن اجسام سنگین و… باعث درمان التهاب اپیدیدیم می شوند.

اگر پزشک سرطان بیضه شما را تشخیص داده است، یک تیم از پزشکان شما را تحت مراقبت و کنترل قرار خواهد داد و بهترین درمان مناسب برای شما را انتخاب خواهد کرد. درمان شما بستگی به عواملی مانند نوع سرطان بیضه شما و میزان گسترش آن بستگی دارد. در اغلب موارد جراحی برداشتن بیضه آسیب دیده توصیه می‌شود و گاهی اوقات ممکن است به دنبال آن یک دوره شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی انجام گیرد.

برای آنکه بدانید عدم تقارن بيضه ها چه زمانی نیاز به بررسی دارد؛ روی لینک کلیک کنید.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24