آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های سیستم ادراری تناسلی و معافیت از سربازی / چگونه سیستم ایمنی بدن را در مقابله با زگیل تناسلی تقویت کنیم؟

چگونه سیستم ایمنی بدن را در مقابله با زگیل تناسلی تقویت کنیم؟

اگر به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آلوده شده‌اید، این احتمال وجود دارد که بدن شما ویروس را خود به خود از بین ببرد. در واقع، اکثر عفونت‌های HPV توسط سیستم ایمنی طی دو سال از بین می‌روند و بسیاری از افرادی که بدون علائم بودند و ویروس را از بین برده‌اند، ممکن است هرگز متوجه نشوند که به آن مبتلا شده‌اند.

داشتن سیستم ایمنی قوی برای مبارزه با هرگونه عفونت ضروری است و HPV نیز از این قاعده مستثنی نیست. مطالعات نشان داده است که افراد زیر 30 سال که معمولاً پاسخ ایمنی قوی تری دارند، بیشترین شانس را برای پاکسازی HPV دارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن

سه راه ساده برای تقویت سیستم ایمنی در صورت ابتلا به HPV وجود دارد:

با تقویت سیستم ایمنی بدن آیا زگیل ها خودبخود از بین میروند؟

HPV می تواند به طور طبیعی از بین برود. از آنجایی که هیچ درمانی برای عفونت زمینه ای HPV وجود ندارد، تنها راه خلاص شدن از شر HPV این است که منتظر بمانید تا سیستم ایمنی به طور طبیعی ویروس را حذف کند. 90 درصد از عفونت های جدید HPV طی دو سال به خودی خود از بین می روند یا غیرقابل تشخیص می شوند و بیشتر این عفونت ها در واقع در 6 ماه اول از بین می روند. تخمین زده می‌شود که عفونت‌های طولانی‌مدت انواع پرخطر HPV، که پتانسیل ایجاد سرطان را دارند، تنها در 1 درصد از افراد آلوده رخ دهند.

سیستم ایمنی قوی‌تر ممکن است HPV را سریع‌تر از بین ببرد. تغییراتی در سبک زندگی وجود دارد که می‌تواند برای کمک به تقویت سیستم ایمنی شما ایجاد شود، مانند تغییرات رژیم غذایی و ورزش، که ممکن است بر توانایی بدن شما برای پاک کردن عفونت HPV تاثیر بگذارد. با این حال، از نظر بالینی ثابت نشده است که این تغییرات سبک زندگی بر میزان عفونت HPV یا مدت زمانی که طول می کشد تا ویروس توسط سیستم ایمنی پاک شود، تاثیر مستقیم بگذارد.

سیگار کشیدن می‌تواند بر زمان بهبودی شما تأثیر منفی بگذارد. سیگار کشیدن توانایی سیستم ایمنی برای پاکسازی ویروس را کاهش می‌دهد، به این معنی که عفونت‌های HPV موجود مدت بیشتری طول می‌کشد تا به طور طبیعی از بین بروند. سیگار کشیدن همچنین احتمال ابتلا به عوارض طولانی مدت سلامتی در نتیجه HPV مانند زگیل تناسلی و سرطان را افزایش می دهد. ترک سیگار تنها تغییر سبک زندگی است که ثابت شده است که تاثیر مثبتی بر توانایی سیستم ایمنی در پاکسازی عفونت ها از انواع کم خطر و پرخطر HPV دارد.

نقش داروهای تقویت سیستم ایمنی بدن در درمان زگیل تناسلی

مکمل های موثر در درمان زگیل تناسلی در واقع حاوی موادی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در این ترکیبات انواع آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارد تا بدن بتواند قوای خود را برای مقابله با بیماری های ویروسی بازیابد.

همچنین تحقیقات علمی در مورد اجزای فعال در گیاهان، همواره منبع مهمی از درمان های بالینی با ارائه تنوع شیمیایی زیاد بوده است. ثابت شده است که برخی از عصاره‌های گیاهی پاسخ سیستم ایمنی را تعدیل می‌کنند و اجزای فعال متعدد گیاهان، شامل پلی فنول‌ها، پلی‌ساکاریدها، فلاونوئیدها و آلکالوئیدها نیز برای فعالیت‌های تعدیل‌کننده ایمنی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

بین این رویکردهای دارویی متعدد برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها، دریافت برخی از مواد مغذی مانند روی، سلنیوم، آهن، مس، ب-کاروتن، ویتامین‌های A، D، C و E، اسید فولیک پیشنهاد شده است.

فولات یکی از ویتامین های متداول و لازم برای سلامت دهانه ی رحم است، که در درجه ی اول به ساخت و ترمیم DNA و تولید گلبول های قرمز کمک می کند. معمولاً فولات به اندازه ی کافی از غذاها (بیشتر از همه، سبزیجات برگ سبز تیره) تامین می شود.

بر اساس مطالعه ‌ای مشخص شد که فولات و ویتامین B12 نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به گونه‌ ای از HPV و یک نوع مربوط به پیش ساز سرطان دهانه ی رحم بازی می ‌کنند.

تقویت سیستم ایمنی در برابر زگیل تناسلی

ویتامین C وظایف بسیار مهمی در بدن دارد، اما بیشتر برای کمک به سیستم ایمنی شناخته شده است. یک پژوهش با هدف یافتن این که آیا ویتامینی می تواند خطر ابتلا به HPV و سرطان های دهانه ی رحم مرتبط با آن را کاهش دهد یا خیر، نتیجه گرفت که ویتامین C ممکن است عفونت HPV فعلی را کاهش دهد. همچنین ممکن است از پیشرفت سرطان دهانه ی رحم جلوگیری کند.

آزمایش‌ های اولیه و کارآزمایی ‌های بالینی نشان می ‌دهند که عصاره ی قارچ شیتاکه که بیشتر به عنوان AHCC شناخته می‌ شود، ممکن است بتواند HPV را درمان کند. اما درمان های طبیعی برای HPV مانند این مورد، هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.

زینک یکی از املاح ضروری با طیف وسیعی از عملکردهای بیولوژیک در تغذیه انسان است. از جنبه فیزیولوژیک، زینک برای بسیاری از اعمال حیاتی چون رشد و نمو، بلوغ جنسی و باروری، تطابق دید در تاریکی، حس بویایی و چشایی، ذخیره و آزادسازی انسولین و سیستم دفاعی بدن نقش اساسی دارد. همچنین، زینک اثر آنتی اکسیدان و فعالیت بالقوه ضد ویروسی دارد.

زگیل تناسلی در افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی بدن هستند

در افرادی که به هر علتی دچار نقص در سیستم ایمنی بدن هستند، مثل افرادی که شیمی درمانی می شوند و یا افرادی که بعلت داشتن یک بیماری بخصوص از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند، باید موارد زیر رعایت شوند:

افراد مبتلا به ویروس عامل زگیل تناسلی باید بدانند اگر با این ویروس مواجه شوند، به سرعت به آن مبتلا خواهند شد.

بیماری زگیل تناسلی یک بیماری آمیزشی است و فرد مبتلا به نقص سیستم ایمنی بدن اگر با یک فرد مبتلا رابطه جنسی داشته باشد، نه تنها ویروس HPV بلکه سایر میکروارگانیسمها مثل ویروس HIV به سهولت وارد بدن فرد شده و پس از اینکه فرد را گرفتار کردند، به سرعت در بدن منتشر شده و پیشرفت می کنند.

چون ویروس زگیل تناسلی عامل ایجاد کننده بسیاری از سرطانها در بدن است، در افراد سرطانی مبتلا به آن، درمان خود سرطان نیز با مشکل مواجه می شود.

ویروس HPV فقط ناحیه تناسلی را گرفتار نمی کند، بلکه می تواند ناحیه دهان، حلق و حنجره و سایر نواحی را نیز گرفتار نماید. در مواردی این ویروس وارد ریه ها شده و منجر به عفونت (پنومونی) ویروسی ریه ها می شود که نه تنها در افرادی که دارای نقص در سیستم ایمنی بدن هستند، بلکه در افراد با سیستم ایمنی طبیعی نیز می تواند منجر به مرگ گردد.

از موارد خطرناک دیگر در افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی بدن و مبتلا به ویروس HPV گرفتاری مغز است که سبب مننژیت شده که می تواند منجر به مرگ شود.

وسعت ضایعات فیزیکی می تواند وحشتناک باشد. ممکن است هزاران ضایعه بصورت خوشه انگور در ناحیه تناسلی، ادراری، دهان، حلق و حنجره این افراد بروز کند.

تاثیر رژیم غذایی در افزایش سیستم ایمنی

خوردن مواد مغذی کافی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع برای سلامت و عملکرد همه سلول ها از جمله سلول های ایمنی لازم است. برخی از الگوهای غذایی ممکن است بدن را برای حملات میکروبی و التهاب بیش از حد آماده کنند، اما بعید است که غذاهای فردی محافظت ویژه ای داشته باشند. هر مرحله از پاسخ ایمنی بدن به وجود بسیاری از ریزمغذی ها بستگی دارد. نمونه هایی از مواد مغذی که برای رشد و عملکرد سلول های ایمنی حیاتی شناخته شده اند عبارتند از ویتامین C، ویتامین D، روی، سلنیوم، آهن و پروتئین (از جمله اسید آمینه گلوتامین). آنها در انواع غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می شوند.

رژیم‌های غذایی که تنوع محدود و مواد مغذی کمتری دارند، از جمله شامل غذاهای فوق‌العاده فرآوری‌شده و غذاهای کم فرآوری‌شده، می‌توانند بر سیستم ایمنی سالم تاثیر منفی بگذارند. همچنین اعتقاد بر این است که رژیم غذایی غربی سرشار از شکر و گوشت قرمز تصفیه شده و میکروبیوم میوه ها و سبزیجات کم می تواند باعث ایجاد اختلال در میکروارگانیسم های سالم روده شود که منجر به التهاب مزمن روده و کاهش ایمنی مرتبط با آن شود.

میکروبیوم یک کلان شهر داخلی متشکل از تریلیون ها میکروارگانیسم یا میکروب است که در بدن ما، عمدتا در روده ها، زندگی می کنند. این منطقه ای از تحقیقات شدید و فعال است، زیرا دانشمندان دریافته اند که میکروبیوم نقش کلیدی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. روده محل اصلی فعالیت ایمنی و تولید پروتئین های ضد میکروبی است. رژیم غذایی نقش بزرگی در تعیین نوع میکروب‌هایی که در روده‌های ما زندگی می‌کنند بازی می‌کند. به نظر می رسد یک رژیم غذایی غنی از فیبر گیاهی با مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات از رشد و نگهداری میکروب های مفید حمایت می کند. برخی از میکروب های مفید فیبرها را به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تجزیه می کنند که نشان داده شده است فعالیت سلول های ایمنی را تحریک می کند. این فیبرها گاهی اوقات پری بیوتیک نامیده می شوند زیرا میکروب ها را تغذیه می کنند. بنابراین، رژیم غذایی حاوی غذاهای پروبیوتیک و پری بیوتیک ممکن است مفید باشد. غذاهای پروبیوتیک حاوی باکتری های مفید زنده هستند و غذاهای پری بیوتیک حاوی فیبر و الیگوساکارید هستند که کلنی های سالم این باکتری ها را تغذیه و حفظ می کنند.

غذاهای پروبیوتیک شامل کفیر، ماست با کشت زنده فعال، سبزیجات تخمیری، کلم ترش و چای کامبوجا است.

غذاهای پری بیوتیک شامل سیر، پیاز، تره فرنگی، مارچوبه، کنگر فرنگی، موز و جلبک دریایی است. با این حال، یک قانون کلی تر، خوردن انواع میوه ها، سبزیجات ، لوبیاها و غلات کامل برای پری بیوتیک های رژیمی ضروری است.

برای کسب اطلاعات در مورد سنگ شکنی کلیه با لیزر ؛ کلیک کنید.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24