آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات علمی / بررسی تفاوت واکسن پاپیلوگارد و گارداسیل

بررسی تفاوت واکسن پاپیلوگارد و گارداسیل

ویروس پاپیلومای انسانی که HPV نیز نامیده می شود، از طریق فعالیت جنسی منتقل می شود. برخی از گونه های HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. سایر گونه های HPV می توانند باعث سرطان شوند.

در بیشتر مواقع، بدن می تواند HPV را پیدا کرده و از بین ببرد. اما اگر ویروس برای مدت طولانی در بدن بماند، می تواند باعث سرطان شود. واکسینه شدن در برابر HPV به پیشگیری از سرطان در مردان و زنان کمک می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

واکسن HPV چه کار می کند؟

واکسن HPV از زگیل تناسلی و بیشتر موارد سرطان دهانه رحم محافظت می کند. از سرطان واژن، فرج، آلت تناسلی یا مقعد ناشی از HPV محافظت می کند. واکسن HPV همچنین از سرطان های دهان، گلو، سر و گردن ناشی از HPV محافظت می کند.

این واکسن راهی ایمن برای ایجاد آگاهی سیستم ایمنی در مورد برخی از گونه های HPV به بدن می دهد. این بدان معناست که اگر فرد بعداً آن‌ها را بگیرد، بدن راحت‌تر می‌تواند آن گونه‌های ویروس را پاک کند.

واکسن پاپیلوگارد چیست؟

واکسن پاپیلوگارد اولین واکسن اچ پی وی در ایران است که در یک سرنگ از پیش پر شده به فروش می‌رسد. این واکسن در هر دوز شامل نیم سی سی پروتئین ویروس تیپ 16 و 18 اچ پی وی است که در واقع تیپ‌های خطرناک این ویروس هستند. این دو نوع از ویروس عامل بروز 70% از سرطان‌های بدخیم دهانه رحم هستند.

از آنجایی که این واکسن ایرانی شامل ویروس کشته شده یا ضعیف شده نیست، کاملا بی خطر است. پاپیلوگارد باعث تولید آنتی بادی (مواد دفاعی) ضد HPV در بدن می‌شود. پس در صورتی که در آینده به این ویروس آلوده شوید، این آنتی‌بادی‌ها به ویروس‌ها می‌چسبند و نمی‌گذارند سلولهای بدن را آلوده کنند.

واکسن پاپیلوگارد و گارداسیل

واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل نمونه خارجی واکسن پاپیلوگارد ایرانی است که شامل سه واکسن HPV، گارداسیل 9 ظرفیتی، گارداسیل 4 ظرفیتی و سرواریکس 2 ظرفیتی می شود. این سه واکسن توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مجوز گرفته اند. هر سه واکسن HPV در برابر انواع تیپ‌های 16 و 18 ویروس پاپیلومای انسانی که باعث بیشتر سرطان‌های HPV می‌شوند، محافظت می‌کنند.

از اواخر سال 2016، تنها واکسن گارداسیل 9 ظرفیتی در ایالات متحده توزیع شده است. این واکسن در برابر 9 نوع اچ پی وی (6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52، و 58) محافظت می کند.

تفاوت واکسن‌های زگیل تناسلی خارجی با واکسن ایرانی

مهم‌ترین تفاوت‌های واکسن پایلوگارد ایرانی و واکسن گارداسیل آمریکایی شامل موارد زیر است:

مزایای واکسن پاپیلوگارد چیست؟

واکسن پاپیلوگارد شانس ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را کاهش می دهد، یک ویروس رایج که از طریق تماس پوستی (معمولاً هنگام رابطه جنسی) پخش می شود.

اکثر انواع HPV بی ضرر هستند. اما برخی از انواع با افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مرتبط هستند، از جمله:

عوارض تزریق واکسن پاپیلوگارد چیست؟

واکسن ها مانند هر دارویی می توانند عوارض جانبی داشته باشند. بسیاری از افرادی که این واکسن را دریافت می کنند، هیچ عارضه جانبی ندارند. برخی افراد گزارش می دهند که عوارض جانبی بسیار خفیفی دارند، مانند درد بازوی ناشی از تزریق.

شایع ترین عوارض جانبی واکسن HPV معمولاً خفیف است، شامل موارد زیر می شود:

موارد احتیاط و منع واکسن پاپیلوگارد چیست؟

در مورد هر گونه آلرژی شدید به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از افراد نباید برخی از واکسن های HPV را دریافت کنند، اگر شامل موارد زیر باشند:

قیمت واکسن گارداسیل ایرانی چقدر است؟

هزینه واکسن پاپیلوگارد ایرانی به دلیل تولید آن در داخل کشور، بسیار کمتر از واکسن گارداسیل خارجی است که با ارز وارد ایران می‌شود. قیمت آن در سال 1402 حدود 2 میلیون تومان در بازار آزاد و حدود 1 میلیون تومان در هلال احمر است. متاسفانه این واکسن هنوز جزو واکسیناسیون روتین در کشور نیست و تحت پوشش بیمه‌ها قرار نمی‌گیرد. قیمت گارداسیل 4 تقریبا چهار میلیون تومان و گارداسیل 9، نه میلیون تومان است. با توجه به تولید نمونه داخلی واکسن گارداسیل، عملا واکسن گارداسیل نایاب شده و قیمت دقیقی برای آن وجود ندارد.

برای افزایش آگاهی در مورد علت و درمان سوزش ادرار در زنان ؛ کلیک کنید.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24