آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / اعمال جراحی زیبائی تناسلی / بررسی مزایا و معایب ختنه کردن، اگر ختنه نکنیم چه می شود؟

بررسی مزایا و معایب ختنه کردن، اگر ختنه نکنیم چه می شود؟

ختنه برداشتن جراحی پوست ختنه گاه از آلت تناسلی نوزاد پسر است. ختنه فواید متعددی دارد، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند عفونت های دستگاه ادراری. پسران و مردان بزرگتر نیز ختنه می شوند. در هر سنی، آلت تناسلی ختنه شده معمولاً در عرض یک هفته بهبود می یابد.

آنچه در این مطلب میخوانید

ختنه چیست؟

ختنه پوست ختنه گاه پوشاننده گلن (سر) آلت تناسلی را از بین می برد. معمولاً نوزادان اندکی پس از تولد ختنه می شوند. ختنه به عنوان یک مراسم مذهبی آغاز شد. امروزه افراد به دلایل مذهبی، پزشکی و فرهنگی ختنه می شوند.

بسیاری از نوزادان پسر معمولاً در هفته اول زندگی ختنه می شوند. بزرگسالان نیز می توانند ختنه شوند، اگرچه کمتر رایج است.

پوست ختنه گاه چیست؟

پوست ختنه گاه تکه ای از پوست آلت تناسلی است که نوک گرد آن را می پوشاند. هنگامی که نوزاد متولد می شود، پوست ختنه گاه کاملاً به آلت تناسلی می چسبد. با گذشت زمان، پوست ختنه گاه از سر آلت تناسلی جدا می شود و می تواند جمع شود یا به عقب کشیده شود. گاهی اوقات پوست ختنه گاه در زمانی که باید جدا نمی شود و سفت می ماند، وضعیتی به نام فیموز. معمولاً فیموز نیاز به مداخله یا ختنه بیشتر برای اصلاح آن دارد.

سن مناسب ختنه

به طور معمول، ختنه یک یا دو روز پس از تولد، در بیمارستان اتفاق می افتد. بهتر است این کار را در اسرع وقت انجام دهید. به تعویق انداختن این روش می تواند آن را خطرناک تر کند.

در دین یهود، ختنه زمانی انجام می شود که نوزاد 8 روزه باشد. فرهنگ های دیگر ختنه را در سنین بالاتر انجام می دهند.

افرادی که در دوران نوزادی ختنه نشده اند، ممکن است در بزرگسالی ختنه شوند. به طور کلی، این روش برای نوزادان، پسران بزرگتر و بزرگسالان یکسان است.

ختنه چیست

برای ختنه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اورولوژیست، متخصص زنان و زایمان یا متخصص اطفال می توانند ختنه نوزاد را در بیمارستان انجام دهند. یک پزشک عمومی نیز می تواند آن را در مطب انجام دهد. در دین یهود، یک متخصص آموزش دیده به نام موهل ختنه را انجام می دهد.

اگر ختنه نکنیم چه می شود؟

لازم است تا وقتی که فرزندتان به اندازه کافی بزرگ شود، پوست ختنه گاه را به عقب بکشید و زیر آن را بشویید. همچنین لازم است فرد آموزش ببیند که در بزرگسالی ناحیه مورد نظر را تمیز نگه داشته و از کاندوم استفاده کند. ختنه نشدن هیچ تفاوتی در سلامت دستگاه تناسلی و کیفیت کلی زندگی فرد نخواهد داشت.

مضرات ختنه کردن برای آقایان چیست؟

ختنه یک روش معمول و ایمن است. با این حال، مانند هر جراحی دیگری، خطراتی نیز وجود دارد. این شامل:

مزایای ختنه کردن

ختنه فواید متعددی دارد. نه تنها به جنبه های سلامت آلت تناسلی کمک می کند، بلکه می تواند بهداشت را بهبود بخشد. به این دلیل که آلت تناسلی ختنه شده برای تمیز کردن و شستن ساده‌تر است، مخصوصاً برای کودکان.

از مزایای سلامتی خاص ختنه می توان به کاهش خطرات زیر اشاره کرد:

شایع ترین علل انجام ختنه

والدینی که فرزندان خود را ختنه می کنند اغلب به دلایل مذهبی یا فرهنگی این کار را انجام می دهند. ادیان اسلام و یهودیت ختنه را ضروری یا توصیه می کنند. ختنه در برخی از مناطق آفریقا، استرالیا و خاورمیانه نیز رایج است. دلایل دیگر ختنه عبارتند از:

آیا ختنه باعث زود انزالی می شود؟

ختنه بر باروری (توانایی بیولوژیکی تولید فرزند) تاثیر نمی گذارد و محققان معتقدند که ختنه به لذت جنسی آسیب نرسانده یا باعث افزایش آن نمی شود.

آیا ختنه اجباری است؟

چندین انجمن بزرگ پزشکی پیشنهاد ختنه را به عنوان یک انتخاب برای والدین توصیه می کنند. این گروه ها شامل انجمن اورولوژی آمریکا (AUA) و آکادمی اطفال آمریکا (AAP) هستند.

هر دو سازمان بر این باورند که ختنه فواید و همچنین خطراتی دارد. در نهایت، تصمیم گیری شخصی است و گروه ها به والدین پیشنهاد می کنند که تصمیم بگیرند. با پزشک فرزندتان در مورد مزایا و معایب ختنه صحبت کنید. سپس می توانید تصمیمی را بگیرید که برای فرزند شما مناسب است.

اهمیت مراقبت های پس از ختنه

پس از ختنه، مهم است که این ناحیه را تا حد امکان تمیز نگه دارید. به آرامی با آب گرم تمیز کنید (از دستمال مرطوب پوشک استفاده نکنید). در صورت نیاز می توان از آب صابون استفاده کرد. پزشک ممکن است فقط حمام با اسفنج را تا زمان بهبودی این ناحیه توصیه کند. نوزادان تازه متولد شده باید فقط تا زمانی که بند نافشان بیفتد حمام اسفنجی داشته باشند.

اگر روی محل برش پانسمان وجود دارد، هر زمان که در یکی دو روز اول پوشک را عوض می کنید، یک پانسمان وازلینه جدید بزنید. حتی بعد از اینکه دیگر نیازی به پانسمان نیست، مقداری وازلین روی آلت تناسلی یا جلوی پوشک قرار دهید تا آلت تناسلی خوب شود. این می تواند به جلوگیری از ناراحتی ناشی از مالیدن یا چسبیدن آلت تناسلی به پوشک یا لباس زیر کمک کند.

اگر از یک حلقه پلاستیکی (به نام پلاستیبل) برای ختنه استفاده شد، باید اجازه داد که پوست ختنه‌گاه خود به خود بیفتد. این عمل معمولا 5 تا 10 روز طول می کشد.

معمولا بین 7 تا 10 روز طول می کشد تا آلت تناسلی ختنه شده بهبود یابد. در ابتدا ممکن است نوک آن کمی متورم و قرمز به نظر برسد و ممکن است متوجه مقدار کمی خون روی پوشک یا لباس زیر بشوید. همچنین ممکن است بعد از چند روز متوجه ترشحات یا پوسته زرد خفیف شوید. این بخشی از روند طبیعی بهبودی است.

اگر متوجه هر یک از مشکلات زیر شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

برای آشنایی با علت و درمان سوزش ادرار در زنان ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24