آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پروستات / عمل پروستات با لیزر بدون نیاز به برش و جراحی

عمل پروستات با لیزر بدون نیاز به برش و جراحی

پروستاتکتومی به عمل جراحی مربوط به برداشتن کامل و یا بخشی از پروستات در مردانگفته می شود.از دلایل اصلی و متداول برای انجام این عمل می‌تواند سرطان پروستات، بزرگی پروستات و یا هایپرپلازیای خوش ‌خیم پروستات (BPH) باشد. جراحی لیزری مزایای بیشتری نسبت به سایر روش ‌های جراحی دارد. که در ادامه بیشتر به بررسی این روش می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

جراحی لیزری پروستات چگونه است؟

در این روش جراحی پس از قرار گرفتن بیمار تحت بیهوشی یا بی حسی نخاعی با استفاده از یک اسکوپ از طریق نوک آلت تناسلی شما وارد مجرای ادرار می‌شود. درست زیر مثانه به پروستات می رسد. سپس، انرژی لیزر را مستقیماً به پروستات می رساند و بافت اضافی را از بین می برد و غده را کوچک می کند. لیزر وارد شده برای تخریب، تبخیر یا برش بافت پروستات که مانع جریان ادرار می ‌شود ، همچنین لیزر ها از نور متمرکز برای تولید گرمای دقیق و شدید استفاده می کنند.

انواع مختلف جراحی لیزر پروستات

از این نوع لیزر برای ذوب (تبخیر) بافت اضافی پروستات و بزرگ شدن مجرای ادرار استفاده می شود. این روش به طور کلی برای درمان پروستات هایی که به طورخفیف تا متوسط بزرگ شده هستند استفاده می شود.

ازاین نوع لیزر نیز برای برش و برداشتن بافت اضافی پروستات که مجرای ادرار را مسدود می کند، استفاده می شود. سپس از ابزار دیگری برای برش بافت پروستات به قطعات کوچک استفاده می شود که به راحتی جدا می شوند. HoLEP می تواند گزینه ی مناسبی برای مردانی باشد که پروستات آن ها شدت بزرگ شده است.

عمل لیزری پروستات

مدت زمان عمل پروستات با لیزر

بسته به مهارت جراح و اندازه پروستات، زمان عمل متغییر می باشد. اما معمولا زمان عمل 30 دقیقه تا یک ساعت می باشد.

اقدامات قبل از عمل لیزری پروستات

  1. قبل از عمل جهت اطمینان از تحمل جراحی باید توسط دکتر متخصص قلب و بیهوشی ویزیت شوید.
  2. به مدت یک هفته تا 10 روز از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، بروفن، ژلوفن، دپیریدامل، پلاویکس و غیره خودداری کنید.
  3. در صورت ابتلا و زمینه بیماری و مصرف داروهای خاص و سابقه عمل های جراحی قبلی حتماً آنها را به پزشک خود اطلاع دهید.
  4. صبح روز عمل ناشتا باشید.
  5. از مصرف مواد غذایی سنگین و چربی بالا، الکل و دخانیات خودداری کنید و به جای آن، میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و منابع پروتئینی سالم مانند ماهی، مرغ و سویا را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.
  6. شب قبل از عمل استحمام کنید و ناحیه جراحی را کاملاٌ شیو کنید. این کار باعث کاهش احتمال عفونت می‌شود.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پروستات

مراقبتهای پس از عمل لیزری پروستات

رابطه جنسی بعد از عمل لیزری پروستات

بعد از جراحی پروستات ممکن است برای بازگشت به رابطه جنسی تا یکسال زمان لازم باشد. بیمار چند ماه پس از جراحی می تواند رابطه جنسی خود را از سربگیرد و حتی در طول رابطه جنسی ارضا شود. اما در هنگام انزال هیچ مایعی از او تخلیه نخواهد شد. به این دلیل که با خارج شدن پروستات از بدن، مایع منی وارد مثانه می شود.

جراحی پروستات جزء درمان های سنگین محسوب می شود. و ابتلا به مشکلاتی مانند اختلال نعوظ و انزال بعد از عمل جراحی کاملا طبیعی است. بسیاری از بیماران می توانند با استفاده از روش های درمانی مختلف پس از مدتی، عملکرد جنسی خود را دوباره به دست آورند.

مزایای درمان پروستات با لیزر

عمل لیزری پروستات برای چه افرادی مناسب است؟

به ‌طور کلی بیمارانی برای درمان با لیزر انتخاب می‌ شوند که احتمال خطر عمل در آن‌ ها پایین یا متوسط باشد، همچنین کسانی که اختلال پروستات آن‌ ها در یک منطقه واقع شده است، در واقع بهترین متقاضی برای درمان با لیزر محسوب می ‌شوند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: درمان سرطان پروستات

دلیل استفاده از لیزر برای جراحی پروستات

نتایج عمل لیزری پروستات

این عمل جراحی، معمولاً به عنوان مؤثرترین روش برای درمان BPH در نظر گرفته می‌شود. نتیجه این عمل برای 80-90% بیماران BPH، عالی ارزیابی می‌شود.

معایب عمل لیزر پروستات

ممکن است بعد از عمل لیزر پروستات فرد برای چند روز در ادرار کردن مشکل داشته باشد. تا زمانی که بتوانید بدون مشکل ادرار کنید، باید یک سوند (کاتتر) به آلت تناسلی متصل شود تا ادرار از مثانه خارج شود.

یکی از عوارض احتمالی بعد از هر نوع عمل پروستات این نوع عفونتمی باشد. هر چقدر سوند در بدن قرار داشته باشد، احتمال عفونت به طور فزاینده ای وجود دارد. برای درمان عفونت نیز به آنتی بیوتیک نیاز خواهد بود.

جای زخم پس از عمل لیزر پروستات می تواند جریان ادرار را مسدود کند و منجر به به درمان اضافی و تنگی مجرای ادرار شود.

یک اثر متداول و طولانی مدت در هر نوع جراحی پروستات، ترشح منی در هنگام انزال در مثانه است و نه خروج از آلت تناسلی مرد. ارگاسم خشک مضر نیست و به طور کلی بر لذت جنسی تأثیر نمی گذارد؛ اما می تواند در توانایی باروری فرد اختلال ایجاد کند.

ریسک اختلال نعوظ در جراحی پروستات با لیزر اندک است.

برخی از مردان پس از جراحی لیزر پروستات، مجبور به درمان اضافی می شوند زیرا تمام بافت برداشته نمی شود یا ممکن است با گذشت زمان مجددا رشد کند.

هزینه عمل لیزری پروستات

هزینه عمل لیزری پروستات به عواملی مانند تجربه و مهارت جراح، مدت زمان بستری بودن در بیمارستان، نوع بیمه و میزان پوشش آن و ... بستگی دارد.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

احتباس ادراری؛ علل، علائم و روش های درماناحتباس ادراری؛ علل، علائم و روش های درمان

احتباس ادراری عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه است که می تواند ناشی از علل مختلف باشد. در ادامه مقاله، روش های درمان و پیشگیری از این مشکل می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-21

همه چیز در مورد زگیل تناسلیهمه چیز در مورد زگیل تناسلی

زگیل تناسلی عفونتی ویروسی از HPV است که به صورت زائده های کوچک در ناحیه تناسلی دیده می شود. در ادامه مقاله به جزئیات بیشتری از این بیماری می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-14

عمل برگشت وازکتومی چیست و چگونه انجام می شود؟عمل برگشت وازکتومی چیست و چگونه انجام می شود؟

عمل برگشت وازکتومی یک جراحی برای بازگرداندن توانایی باروری پس از وازکتومی است که لوله های اسپرم بر، دوباره متصل می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-07