آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری فتق / شرایط انجام عمل جراحی ترمیم فتق بیضه ها

شرایط انجام عمل جراحی ترمیم فتق بیضه ها

به طور کلی فتق به بیرون زدگی یا خارج شدن هر عضو بدن، از محل اصلی خود گفته می‌شود و در واقع بیماری فتق زمانی بروز پیدا می‌کند که یک ناحیه از یک عضو یا بافت از طریق یک لایه عضله ضعیف بیرون ‌زند. فتق بیضه به این صورت می باشد که بخشی از روده کوچک به کشاله ران یا کیسه بیضه فرد فشار می آورد و باعث ایجاد یک برآمدگی قابل مشاهده در بالای قسمت داخلی ران یا کیسه بیضه شود. این نوع از فتق در هر دوره‌ای از زندگی ممکن است رخ دهد و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ایجاد می شود. فتق غیرمستقیم کشاله ران، شایع‌ترین نوع این عارضه می باشد. این عارضه در تولدهای زودرس قبل از این که کانال مغبنی به‌ طور کامل شکل بگیرد، ایجاد می‌شود و فتق مستقیم کشاله ران غالباً در بزرگسالان اتفاق می‌افتد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم فتق بیضه

جراحی فتق بیضه چگونه انجام می شود؟

پزشک با بررسی وضعیت شما تشخیص می دهد که کدام یک از روش‌های جراحی باز، لاپاراسکوپی یا رباتیک، برایتان مناسب ‌تر می باشد. برای انجام عمل فتق با هر یک از این روش‌ ها، باید تحت بیهوشی عمومی باشید.

جراحی فتق به روش باز

گاهی وضعیت اندام داخلی و آسیب بافت نگهدارنده به گونه‌ای می باشد که باید عمل فتق به شیوه سنتی انجام گیرد. برای جراحی باز فتق، پزشک باید یک برش تکی با طول چند سانتی متر ایجاد کند. سپس با استفاده از ابزار جراحی مرسوم، عمل فتق را انجام دهد. در حین این روش جراحی، احشا و بافت‌های جابجا شده، درست در سر جای خود قرار می‌گیرند. پس از آن، پزشک قسمتی از بافت نگهدارنده که دچار حفره یا آسیب شده است را ترمیم می‌کند.

جراحی ترمیم فتق بیضه

جراحی فتق به روش لاپاراسکوپی

جراحی فتق می تواند با توجه به شرایط فرد با روش کم تهاجمی تری انجام گیرد. به این روش جراحی، عمل لاپاراسکوپی فتق می‌گویند. در درمان فتق با عمل لاپاراسکوپی نیز همان فرایند جراحی باز باید انجام گیرد؛ اما با تهاجم کمتر. یعنی در هر صورت احشا باید به محل خود بازگردد و بافت آسیب دیده ترمیم شود.

برای انجام این عمل یک لوله باریک تحت عنوان تروکار به محل جراحی هدایت می شود. در سر این لوله باریک، یک دوربین کوچک نصب شده استکه این دوربین به جراح کمک می ‌کند تا محل جراحی در داخل بدن را مشاهده کرده و به آن اشراف داشته باشد.

ابزار جراحی نیز ابزارهای کوچکی هستند که همراه با تروکار به داخل بدن راه پیدا می‌کنند. برای آنکه بتوان ابزار جراحی را به محل فتق در بدن برسانند، 3 یا 4 برش کوچک لازم است. شدت عوارض ناشی از این روش جراحی نسبت به جراحی باز ، بسیار کمتر می باشد، در نتیجه عوارض کمتر و دوره نقاهت کوتاه‌ تری نیز دارد.

جراحی فتق به روش رباتیک

این روش جراحی نیز زیر مجموعه جراحی فتق به روش لاپاراسکوپی می باشد. با این تفاوت که از ابزارهای جراحی رباتیک برای درمان فتق استفاده می‌شود. در اصل، در عمل جراحی فتق با روش رباتیک، پزشک جراح، ابزار جراحی را به کمک بازوهای ربات هدایت می‌کند. شدت عوارض درمان فتق با جراحی رباتیک نیز نسبت به جراحی باز، بسیار کمتر می باشد.

کاندیدای عمل جراحی فتق بیضه

ناهنجاری فتق به این صورت می باشد که در ابتدا خفیف و به تدریج شدید تر می ‌شود. معمولا در گام‌های ابتدایی نیازی به جراحی ندارد. اما در هر صورت باید درمان شود زیرا عوارض آن رفته رفته شدت می‌ گیرد و عدم درمان آن، منجر به بروز درد شدید یا پارگی و شکاف دیواره عضلانی خواهد شد. بنابراین حتی اگر فتق خفیف داشته باشید، پس از مدتی باید این اختلال را از طریق جراحی فتق درمان کنید.

اگر فتق بیضه در مردان رخ دهد، معمولا باعث تورم و درد شدید در حین رابطه جنسی می‌شود. مسلما در این حالت بهتر است فتق به وجود آمده هر چه سریع ‌تر درمان گردد.

آمادگی برای عمل جراحی فتق بیضه

آزمایشات لازم قبل از جراحی فتق بیضه

آزمایش قبل از جراحی بسیار فردی می باشد. و ممکن است با توجه به شرایط هر فرد متفاوت باشد اما به طور کلی آزمایشات زیر توسط پزشک قبل از جراحی تجویز می شود:

مراقبت های پس از جراحی فتق بیضه

  1. به منظور کاهش تورم هر دو ساعت یکبار به مدت 15 دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید.
  2. در صورتی که پانسمان خشک باشد و در محل عمل التهاب وقرمزی وجود نداشته باشد نیاز به تعویض نمی باشد.
  3. می توانید48ساعت پس از جراحی استحمام نمایید. استحمام روزانه با شامپوی بچه داشته باشید، همچنین ازکشیدن لیف و کیسه روی محل عمل خودداری کرده و ناحیه را پس از استحمام خوب خشک کنید.
  4. برای کاهش درد می‌توانید به تجویز پزشک قرص ضد درد مصرف کنید.
  5. به منظور جلوگیری از لخته شدن خون روزی پنج تا شش مرتبه پیاده‌روی کنید.
  6. تا 6 هفته از انجام کارهای سنگین خودداری کنید و وزن بیشتر از3کیلوگرم را برندارید
  7. ،چراکه بعدازعمل جراحی احتمال پارگی ناحیه فتق وعود مجدد وجود دارد. تا2هفته از انجام رانندگی نیزخودداری کنید.
  8. از انجام فعالیت‌های شدید مانند ورزش پس از جراحی باز به مدت 6 هفته و جراحی لاپاراسکوپی به مدت 4 هفته خودداری کنید.
  9. در صورت سرفه یا عطسه محل عمل بایستی محکم با دست نگه داری شود.
  10. هنگام اجابت مزاج از زور زدن خودداری کنید.
  11. رژیم غذایی بعد از جراحی معمولی می باشد و ازخوردن غذاهای نفاخ مانند لوبیا ،تخم مرغ ،مواد محرک مثل ترشیجات،فلفل و انواع سسها اجتناب کنید، همچنین سعی کنید از غذاهای پرپروتئین و سبزیجات پخته که به ترمیم زخم کمک میکنند استفاده کنید.
  12. آب فراوان بنوشید.
  13. توصیه می شود 4 تا 6 هفته پس از عمل رابطه جنسی نداشته باشید.

آیا جراحی فتق بیضه باعث ناباروری میشود؟

در موارد نادری ممکن است عمل فتق منجر به ناباروری می‌شود. اگر طی عمل به بیضه‌ها یا مجرای دفران (مجرای وابَران) آسیب برسد، می‌تواند منجر به ناباروری شود.

احتمال آسیب دیدن مجرای دفران بر اثر جراحی فتق (هرنیورافی) در بزرگسالان حدوداً 0.3 درصد و در کودکان بین 0.8 تا 2 درصد است. پس توجه داشته باشید که به پزشک متخصص و با مهارت مراجعه کنید که احتمال همچین عوارضی به صفر برسد.

عوارض جراحی فتق بیضه

شایعترین عارضه پس از عمل معمولا درد می باشد که ممکن است چند ماه بعد از عمل ادامه داشته باشد و به مرور از بین می رود. عوارض نادر آن آسیب به عروق بیضه ها هنگام جدا کردن فتق می باشد که احتمال بروز آن بسیار کم می باشد. سوزش و خارش محل نیز از عوارض بعد از عمل بوده که آن هم کم کم از بین می رود.

اما ممکن است در برخی افراد عوارض زیر اتفاق بی افتد که در صورت مشاهده این عوارض سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

هزینه جراحی فتق بیضه

هزینه جراحی فتق بیضه به عواملی مانند نوع جراحی، شدت فتق، مهارت و تخصص پزشک و مکان جراحی و ... بستگی دارد و به طور کلی نمیتوان هزینه آن را مشخص کرد.

بهترین جراح فتق بیضه

بهتر است برای جراحی فتق بیضه به متخصص اورولوژی مراجعه کنید که باید دارای ویژگی های زیر باشد:


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24