آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مثانه / علت، علائم، انواع و مراحل درمان سرطان مثانه

علت، علائم، انواع و مراحل درمان سرطان مثانه

مثانه زیر شکم قرار دارد و ادرار قبل از خروج از آلت تناسلی در این محل انباشته می‌شود. در واقع مثانه وظیفه جمع‌آوری ادرار را بر عهده دارد. سرطان مثانه پس از سرطان پروستات ، ریه و کولورکتال، چهارمین نوع سرطان شایع در مردان است. زمانی که یک یا چند سلول دچار تغییر در DNA شوند و شروع به رشد و تکثیر غیرطبیعی و بیش از نیاز بدن کنند، سرطان رخ داده است. سلول‌های سرطانی که در بافت مثانه ایجاد می‌شوند به لحاظ ساختار، رفتار و تکثیر برخلاف سلول‌های طبیعی هستند. این سلول‌ ها به‌صورت غیرقابل‌کنترل تکثیرشده و درنهایت تشکیل توده سرطانی می‌دهند. شیوع این سرطان در مردان سه برابر بیشتر از زنان است. یکی از نشانه‌های اصلی سرطان مثانه وجود خون در ادرار است. اگر رنگ ادرار تیره‌تر از حد معمول بود و یا خون در ادرار وجود داشت باید به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، درد در ناحیه مثانه، ناحیه پایین پشت و ناحیه لگنی نیز می‌تواند نشانه‌ی سرطان مثانه باشد. اگر درد شدیدی در این ناحیه تجربه می‌کنید، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت سرطان مثانه

سرطان مثانه زمانی شروع می شود که سلولهای مثانه، دچار تغییرات یا جهش در DNA خود می شوند. DNA یک سلول حاوی دستورالعمل است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد. این تغییرات به سلولها فرمان می دهند تا به سرعت تکثیر شوند و درعین حال سلولهای سالم را از بین می برند. سلولهای غیرطبیعی، توموری را تشکیل می دهند که می تواند به بافت طبیعی بدن حمله کند و به آنها آسیب برساند. به مرور زمان، سلولهای غیر طبیعی می توانند بشکنند و در بدن منتشر (متاستاز) شوند.

علائم سرطان مثانه

علائم و نشانه های سرطان مثانه می توانند شامل موارد زیر شوند:

عوامل خطر سرطان مثانه

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهند عبارتند از:

استعمال دخانیات. کشیدن سیگار، قلیان یا پیپ ممکن است با تجمع مواد شیمیایی مضر در ادرار ، خطر این سرطان را افزایش دهد. هنگام استعمال دخانیات، بدن شما مواد شیمیایی موجود در دود را پردازش می کند و برخی از آنها را از طریق ادرار دفع می کند. این مواد شیمیایی مضر ممکن است به مخاط مثانه آسیب برساند، که می تواند خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهد.

افزایش سن. با افزایش سن خطر ابتلا به این سرطان نیز افزایش می یابد. اگرچه این سرطان ممکن است در هر سنی رخ دهد؛ اما بیشتر افرادی که بیش از 55 سال دارند ، محتمل تر است.

مرد بودن. مردان بیشتر از زنان به این سرطان مبتلا می شوند.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص. کلیه های شما در فیلتر کردن مواد شیمیایی مضر از جریان خون و انتقال آنها به مثانه نقش اساسی دارند. به همین دلیل، تصور می شود که قرارگیری در معرض برخی مواد شیمیایی خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهد. مواد شیمیایی مرتبط با خطر این سرطان شامل آرسنیک و مواد شیمیایی است که در تولید رنگ مو ، لاستیک ، چرم ، منسوجات و رنگ های هنری و ساختمانی استفاده می شود.

درمان قبلی سرطان. درمان با داروی ضد سرطان سیکلوفسفامید خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد. افرادی که تحت پرتو درمانی لگن برای سرطان قبلی قرار داشته اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این سرطان هستند.

التهاب مزمن مثانه. عفونت یا التهاب مزمن یا مکرر ادرار (سیستیت)، می تواند در صورت استفاده طولانی مدت از سوند ادرار رخ دهد و همچنین ممکن است خطر ابتلا به کارسینوم سلول سنگفرشی مثانه را نیز افزایش دهد.

سابقه شخصی ابتلا به سرطان. اگر به این سرطان مبتلا شده اید ، احتمال ابتلا دوباره به آن وجود دارد.

عکس سرطان مثانه

انواع سرطان مثانه

سرطان سلول انتقالی رایج ترین نوع سرطان مثانه است. این در سلول های انتقالی در لایه داخلی مثانه شروع می شود. سلول های انتقالی سلول هایی هستند که هنگام کشیده شدن بافت بدون آسیب دیدن تغییر شکل می دهند.

سرطان سلول سنگفرشی یک سرطان نادر در ایالات متحده است. این بیماری از آنجا شروع می شود که سلول های سنگفرشی نازک و مسطح پس از عفونت طولانی مدت یا تحریک مثانه در مثانه تشکیل می شود.

آدنوکارسینوما نیز یک سرطان نادر در ایالات متحده است. این بیماری از زمانی شروع می شود که سلول های غده ای در مثانه پس از تحریک طولانی مدت و التهاب مثانه تشکیل می شود. سلول های غده ای غدد ترشح کننده مخاط در بدن را تشکیل می دهند.

مراحل پیشرفت سرطان مثانه

پزشک شما می‌تواند سرطان مثانه را با یک سیستم مرحله‌بندی که از مراحل 0 تا 4 پیش می‌رود ارزیابی کند تا تشخیص دهد سرطان چقدر گسترش یافته است. مراحل سرطان به معنای موارد زیر است:

مرحله 0. سرطان از پوشش داخلی مثانه پخش نشده است.

مرحله 1. سرطان از پوشش داخلی مثانه گسترش یافته است، اما به لایه ماهیچه ای در مثانه نرسیده است.

مرحله 2. سرطان به لایه عضلانی مثانه گسترش یافته است.

مرحله 3. سرطان به بافت هایی که مثانه را احاطه کرده اند گسترش یافته است.

مرحله 4. سرطان از کنار مثانه به نواحی مجاور بدن گسترش یافته است.

تقسیم بندی سرطان های مثانه

سرطان های مثانه اغلب براساس میزان گسترش آنها به دیواره مثانه نیز تقسیم بندی می شوند:

فقط در لایه داخلی یعنی سلول های انتقالی است و به لایه های عمیق تر گسترش نیافته است.

به لایه های عمیق تری از دیواره مثانه تهاجم داشته و درمان آن دشوارتر است.

روش های درمان سرطان مثانه

انتخاب روش درمانی مناسب، به نوع و مرحله سرطان مثانه، علائم و سلامت کلی بیمار بستگی دارد.

1‍) درمان مرحله صفر و مرحله 1 سرطان مثانه

درمان سرطان مثانه در مرحله صفر سرطان مثانه از لایه داخلی مثانه گسترش نیافته است و در مرحله 1 سرطان مثانه از لایه داخلی مثانه گسترش یافته است؛ اما به لایه عضله مثانه نرسیده است. درمان ممکن است شامل جراحی برای برداشتن تومور از مثانه، شیمی درمانی داخل مثانه یا ایمونوتراپی باشد.

2) درمان مرحله 2 و مرحله 3 سرطان مثانه

درمان سرطان مثانه در مرحله 2 سرطان مثانه به لایه عضله مثانه گسترش یافته است و در مرحله 3 سرطان مثانه به بافتهای اطراف مثانه گسترش یافته است. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

برداشتن بخشی از مثانه به همراه شیمی درمانی

سیستکتومی رادیکال (برداشتن کل مثانه) و جراحی برای ایجاد راهی جدید برای خروج ادرار از بدن متعاقب آن شیمی درمانی، رادیوتراپی یا ایمونوتراپی که می تواند برای کوچک کردن سایز تومور قبل از جراحی یا برای درمان سرطان در صورت عدم استفاده از جراحی مورد استفاده قرار گیرد.

3) درمان مرحله 4 سرطان مثانه

در مرحله 4 سرطان مثانه به سایر مناطق بدن گسترش یافته است. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پیشگیری از سرطان مثانه

با این که هیچ راه تضمینی برای جلوگیری از سرطان مثانه وجود ندارد؛ اما فرد می تواند با رعایت اقداماتی به کاهش این خطر کمک کند برای مثال:

برای آگاهی از استراتژی و خط مشی درمان بیماران نارضایتی جنسی ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سهراب موحدی [ 1402-07-09 ]
برادر من نزدیک به ۸ ماه هست که در ادرارشون خون مشاهده میکنن ،تکرر ادرار ،سوزش و درد موقع ادرار دارند هیچ دکتری نتونست تشخیص بده تو بیوپسی تشخیص سرطان بدخیم مثانه ،ممنون میشم برام یک پزشک خوب تو تبریز یا تهران معرفی کنین

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24