آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پروستات / درباره پروستاتیت باکتریایی حاد و مزمن چه میدانید؟

درباره پروستاتیت باکتریایی حاد و مزمن چه میدانید؟

التهاب پروستات یک بیماری است که بر غده پروستات که یک ارگان گردویی شکل در زیر مثانه مردان و در کنار مجرای ادرار است تأثیر می‌گذارد. ورم پروستات در برخی موارد ممکن است ناشی از عفونت آن باشد؛ اما ممکن است پروستات بدون داشتن علائم عفونت نیز ملتهب شود. پروستاتیت یا التهاب و عفونت پروستات می‌تواند در هر سنی از زندگی مردان از جوانی تا پیری اتفاق بیافتد. التهاب پروستات باعث بزرگ شدن پروستات می‌شود. این امر می‌تواند به مجاری ادرار فشار وارد کرده و اختلالات ادراری در مردان به وجود آورد. به طور کلی، التهاب در پروستات بر حسب شدت و سیر بیماری به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می شود. اگر پروستاتیت حاد درمان نشود، تبدیل به پروستاتیت مزمن شده و ممکن است تا آخر عمر گریبانگیر فرد باشد. استفاده از روش‌های غیرجراحی می‌تواند در درمان پروستات مفید باشد؛ اما در برخی موارد، پروستاتیت به درمان‌های دارویی پاسخ نداده و متخصص مجبور به استفاده از روش‌های جراحی با برداشت قسمت عفونی و یا برداشت کل پروستات می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

عوامل خطر ابتلا به پروستاتیت

عفونت پروستات می تواند در هر سنی رخ دهد، اگرچه بروز در افراد بین 20 تا 40 سال و افراد بالای 70 سال به اوج خود می رسد. برای مردان زیر 50 سال، التهاب پروستات شایع ترین مشکل دستگاه ادراری است. عوامل دیگری نیز می توانند خطر شما را افزایش دهند، از جمله :

پروستاتیت حاد باکتریایی

پروستاتیت حاد اغلب ثانویه و با عفونت مجرا و ناشی از عفونت سوزاک و کلامیدیا و عفونت های مثانه ایجاد می شود که عامل عفونی با سیر صعودی، به درون غده پروستات نفوذ کرده و باعث التهاب آن می شود. این امر با علائم درد در ناحیه عانه و بین مقعد، بیضه ها، تکرر ادرار شدید، تب و لرز و احتباس ادراری خود را نشان می دهد. از نظر سنی افراد مبتلا بین 25 تا 50 سالگی هستند. این مسئله در سنینی که با فعالیت جنسی فعال همراه است، اتفاق می افتد. در صورت مبتلا شدن به پروستاتیت حاد باید بلافاصله به پزشک مراجعه و درمان های آن سریعاً شروع شود و با استفاده از آنتی بیوتیک های مناسب بیماری را کنترل و از تبدیل آن به پروستاتیت مزمن جلوگیری کرد. انتخاب آنتی بیوتیک مناسب از طرف پزشک و مصرف کامل داروها توسط بیمار، اصولاً این بیماری را در عرض چند روز و یا هفته کاملاً درمان و از بین می رود.

پروستاتیت باکتریایی

علائم پروستاتیت باکتریایی حاد

برخی علائم به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند و شدید هستند. آنها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

پروستاتیت مزمن باکتریایی

در صورتی که التهاب حاد پروستات کامل درمان نشود تبدیل به پروستاتیت مزمن می شود که در این صورت، باعث آزار و اذیت بیمار شده و درد مزمن لگن و زیرناف، عدم تخلیه مناسب ادرار، تکرر و سوزش و عدم تخلیه ادراری در افراد جوان، باعث آزردگی روح و روان آنها می گردد. عواملی شایع که باعث پروستاتیت مزمن باکتریایی می شوند عبارتند از:

عدم انتخاب داروی مناسب برای پروستاتیت حاد

به عنوان مثال براساس تحقیقات انجام شده، دو خانواده آنتی بیوتیکی فقط می توانند به داخل پروستات ملتهب نفوذ کرده و در تسریع بیماری کمک کننده باشند این داروها عبارتند از خانواده فلوئورکینولونها مثل سیپروفلوکساسین و سولفونامیدها مثل کوترموکسازول که داروهای منتخب درمان پروستاتیت حاد می باشند. عدم مصرف مناسب و به موقع دارو توسط بیمار، باعث درمان ناقص و تبدیل پروستاتیت حاد به مزمن خواهد شد.

علائم پروستاتیت باکتریایی مزمن

علائم پروستاتیت باکتریایی مزمن اغلب می‌آیند و می‌روند و همین باعث می‌شود به راحتی آنها را تشخیص ندهید. با این شرایط، گاهی اوقات ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

  1. نیاز فوری به ادرار کردن، اغلب در نیمه شب
  2. ادرار دردناک
  3. درد بعد از انزال (رهاسازی منی در هنگام ارگاسم)
  4. درد پایین کمر
  5. درد رکتوم
  6. احساس سنگینی در پشت کیسه بیضه
  7. مشاهده خون در منی
  8. انسداد مجاری ادراری (مشکل در ادرار کردن یا جریان ضعیف ادرار)

تشخیص پروستاتیت باکتریایی

پزشک معالج شما برای تشخص دقیق پروستاتیت ابتدا معاینه فیزیکی انجام می‌دهد، سپس علائم و سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند و درنهایت آزمایش‌هایی را برای تعیین علت و رد برخی شرایط درخواست می‌کند. آزمایش‌های تشخیصی برای ارزیابی عفونت شامل موارد زیر است:

  1. معاینه رکتال: در این روش، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی، رکتوم را بررسی می‌کند تا ببیند آیا غده پروستات ملتهب است یا خیر.
  2. آزمایش ادرار: در این آزمایش نمونه ادرار از لحاظ وجود باکتری‌ها و نوع آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  3. آزمایش خون: آزمایش خون برای بررسی علائم عفونت و سایر مشکلات پروستات انجام می‌شود.
  4. تست ترشحات پروستات: در این آزمایش از نمونه ترشحات پروستات برای بررسی بیشتر استفاده می‌شود.

اگر در آزمایش‌های اولیه هیچ اثری از عفونت نباشد، ممکن است پزشک آزمایش‌های زیر را نیز درخواست کند:

  1. تست‌های یورودینامیک: این تست‌ها برای اندازه‌گیری میزان نگهداری و رهاسازی ادرار توسط مثانه و مجرای ادرار انجام می‌شوند و به شناسایی منشأ مشکلات دفع ادرار کمک می‌کنند.
  2. تصویربرداری: آزمایش‌های تصویربرداری برای شناسایی بی‌نظمی‌های پروستات، رشد غیرطبیعی یا سایر مشکلات در ناحیه لگن که ممکن است منشأ ایجاد درد در فرد باشند، درخواست می‌شوند.

عوارض پروستاتیت باکتریایی

مردان مبتلا به پروستاتیت حاد باکتریایی ممکن است دچار سپسیس شوند. این التهاب گسترده می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد از این‌رو به درمان فوری نیاز دارد. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باعث ناراحتی معده شوند.

مردان مبتلا به پروستاتیت باکتریایی مزمن ممکن است برای درمان عفونت‌های مکرر به آنتی بیوتیک‌های زیادی نیاز داشته باشند. برخی از افراد، مقاومت آنتی‌بیوتیکی ایجاد می‌کنند که درمان را بی اثر می‌کند. پروستاتیت التهابی بدون علامت، می‌تواند تعداد اسپرم را کاهش دهد و بر باروری تأثیر بگذارد.

درمان پروستاتیت باکتریایی حاد

پروستاتیت باکتریایی حاد به کمک داروهای آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. درمان دارویی آنتی‌بیوتیک دو تا چهار هفته طول می‌کشد و باید تمام داروهای تجویزشده را به‌طور منظم مصرف کنید. در غیر این صورت احتمال برگشت بیماری و علائم آن وجود دارد. همچنین گاهی ممکن است برای کاهش علائم بیماری، آنتی‌بیوتیک‌های وریدی در بیمارستان به شما تزریق شوند. در بیمارستان یک مایع حاوی آنتی‌بیوتیک از طریق یک لوله نازک به داخل سیاهرگ، معمولاً سیاهرگ بازو، منتقل می‌شود. پس از دریافت آنتی‌بیوتیک وریدی و رفع عفونت، ممکن است پزشک مصرف قرص‌های آنتی‌بیوتیک را برای مدت دو تا چهار هفته در خانه توصیه می‌کند. اگر پروستاتیت باکتریایی حاد درمان نشود، منجر به ایجاد آبسه پروستات می‌شود. در این شرایط چرک در داخل پروستات ایجاد می‌شود که یک مشکل بسیار جدی بوده و درمان آن از طریق جراحی تخلیه آبسه و همچنین مصرف آنتی‌بیوتیک انجام می‌شود. اگر پزشک بیماری پروستاتیت باکتریایی حاد را در شما تشخیص داده است، نکات زیر را در حین یا پس از مراحل درمانی رعایت کنید:

درمان پروستاتیت باکتریایی مزمن

درمان التهاب پروستات مزمن متغیر است و بستگی به شرایط هر فرد دارد. این درمان‌ها می‌توانند علائم پروستاتیت را به کل از بین ببرند؛ اما با این حال باز هم احتمال برگشت علائم پس از مدتی وجود دارد. درمان پروستاتیت مزمن به کمک روش‌های زیر صورت می‌گیرد:

آلفابلوکرها: مانند تامسولوسین، Flomaxtra، Diffundox، Flomax Relief، Pinexel و Stronazon به بهبود علائم ادراری در برخی از مردان، به‌ویژه جریان ضعیف یا کند، و درد کمک می‌کند.

آنتی‌بیوتیک‌ها: اگرچه CPPS معمولاً توسط عفونت باکتریایی ایجاد نمی‌شود، شواهد کمی نشان داده که آنتی‌بیوتیک‌ها به کنترل علائم در برخی از مردان کمک می‌کنند. این مسئله به این دلیل است که آنتی‌بیوتیک‌ها به کاهش التهاب و درمان عفونتی که در آزمایش‌ها تشخیص داده نشده کمک می‌کنند.

مهارکننده‌های 5 آلفا ردوکتاز: مانند فیناستراید یا Proscar برای بهبود علائم ادراری از طریق کوچک‌کردن غده پروستات.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs): مانند ایبوپروفن.

داروهای تسکین‌دهنده درد مانند پاراستامول

اگر پزشک تشخیص دهد که پروستاتیت ناشی از مشکلات عضلات کف لگن است، شما را به فیزیوتراپیست ارجاع می‌دهد. فیزیوتراپیست به کاهش درد از طریق ورزش یا فعالیت بدنی کمک می‌کند. فیزیوتراپیست ممکن است از تکنیک‌های تنفس و آرامش استفاده کند یا نواحی حساس عضلات کف لگن (معروف به نقاط ماشه‌ای) شما را ماساژ دهد. همچنین ممکن است فیزیوتراپیست تمرینات عضلات کف لگن را به شما آموزش دهد. انجام تمرینات و کشش‌های عضلات کف لگن می‌تواند به تقویت عضلات و کاهش علائم ادراری کمک کند.

گاهی برای درمان پروستات، از ماساژ پروستات استفاده می‌شود، البته پزشکان درباره تأثیر ماساژ پروستات در درمان پروستاتیت مزمن با هم اختلاف‌نظر دارند.

عمل جراحی پروستات معمولاً شامل برداشتن تمام یا بخشی از پروستات است که اغلب انجام نمی‌شود؛ زیرا احتمال تشدید علائم بیماری وجود دارد.

پیشگیری از پروستاتیت باکتریایی

امکان پیشگیری از ابتلا به التهاب پروستات هنوز مشخص نشده است؛ اما با رعایت برخی نکات زیر می‌توان از احتمال ابتلا به التهاب پروستات کاست:

برای آگاهی از علل تکرر ادرار و زمان مراجعه به پزشک در صورت ابتلا، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :آدرین زمانی [ 1402-07-09 ]
سلام دکتر من 20 سالمه و دو روزی هستش که سوزش در ناحیه پایین بیضه هام و بعضی مواقع مجرای ادرارم سوزش داره معقدم احساس سوزش دارم و با هم همزمان اتفاق می افتند ٫ میتونه مشکل از پروستات باشه؟؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24