آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / اعمال جراحی زیبائی تناسلی / جراحی بهترین روش درمان کجی آلت تناسلی

جراحی بهترین روش درمان کجی آلت تناسلی

به طور طبیعی آلت تناسلی در مردان در حالت نعوظ به صورت مستقیم قرار می گیرد و انحرافی در آن دیده نمی شود؛ اما در حالت غیر نعوظ در اکثر موارد آلت به یک سمت که معمولاً طرف چپ است متمایل است که هیچ اهمیتی ندارد. هنگام حالتهای تحریک پذیری مرد، خون از طریق شریان وارد اجسام غاری که شکل استوانه ای هستند، شده لذا باعث پرشدگی و اتساع و سفتی آلت مردانه می گردد. در هنگام نعوظ کامل، وریدها بسته می ماند تا مانع خروج خون از آلت شوند و حالت سفتی آن برجا باشد. کجی آلت تناسلی زمانی ایجاد می شود که قسمتی از بافت های قابل انبساط آلت قادر به اتساع نباشد. این مشکل اغلب به علت بافت فیبری که در معاینه سفت می باشند ایجاد می شوند و در نتیجه در هنگام نعوظ آلت مرد به همان طرف کج می شود. درصد کجی آلت ارتباط مستقیم با درصد و اندازه بافت فیبری دارد. هرچه بافت فیبری بیشتر باشد درصد انحراف بیشتر خواهد شد. انحنای آلت تناسلی می تواند تأثیر مستقیمی روی سلامت روانی و احساسات فرد بیمار بگذارد. فرد در صورت ابتلا به کجی آلت دچار استرس، اضطراب و افسردگی می گردد که این عوامل می تواند سبب آسیب به زندگی فردی و همچنین زندگی مشترک وی گردد. برای درمان انحراف و یا کجی آلت تناسلی تکنیک های مختلفی وجود دارد؛ اما تنها راه مؤثر، عمل جراحی است که فرد بعد از انجام جراحی، درمان می شود و سلامت جنسی خود را باز می یابد .

آنچه در این مطلب میخوانید

علت کجی آلت تناسلی

انحنای آلت تناسلی یک مرد دو علت دارد یکی مادرزادی و دیگری اکتسابی است که بعداً ایجاد می شود. در انحنای مادرزادی در داخل آلت تناسلی یک مرد دو سیلندر هست که متقارن هستند و اگر یکی از آنها به صورت مادرزادی کوتاهتر باشد منجر به کجی آلت تناسلی می شود و این کجی می تواند به سمت بالا یا پایین و یا طرفین چپ و راست اتفاق افتد. دومین علت کجی آلت تناسلی مرد اکتسابی است و در این مورد اغلب بیشتر بالای سن چهل سال دیده می شود و این افراد بیشتر کسانی هستند که سابقه بیماری دیابت و فشار خون دارند، حتی در بسیاری از موارد هیچ علت خاصی وجود ندارد. این افراد بسیاری مواقع در زمان نعوظ و مقاربت احساس درد در آلت تناسلی دارند و با لمس متوجه شیء سفتی در آلت می شوند که در این صورت به بیماری پیرونی اطلاق می شوند.

همچنین بخوانید: بیماری پیرونی چیست

عوامل خطر در ابتلا به کجی آلت تناسلی

آسیب جزئی به آلت تناسلی همیشه منجر به بیماری کجی آلت تناسلی نمی‌شود. با این حال، عوامل مختلفی می‌توانند در بهبود ضعیف زخم و ایجاد بافت اسکار که ممکن است در بیماری کجی آلت تناسلی نقش داشته باشند، نقش داشته باشند. این عوامل شامل موارد زیر می‌باشند:

اگر یکی از اعضای خانواده به بیماری کجی آلت تناسلی مبتلا باشد، خطر ابتلا به این بیماری در شما افزایش می‌یابد.

به نظر می‌رسد مردانی که اختلالات بافت همبند خاصی دارند، در معرض خطر ابتلا به بیماری کجی آلت تناسلی هستند.

بیماری کجی آلت تناسلی می‌تواند در مردان در هر سنی رخ دهد؛ اما شیوع این بیماری با افزایش به ویژه در مردان 50 تا 60 ساله افزایش می‌یابد. انحنای آلت در مردان جوان کمتر به دلیل بیماری کجی آلت تناسلی است و بیشتر به آن انحنای مادرزادی آلت تناسلی میگویند. مقدار کمی انحنا در مردان جوان طبیعی بوده و نگران کننده نیست.

عوامل دیگری از جمله ابتلا به بیماری‌ها، سیگار کشیدن و انجام برخی از انواع جراحی پروستات ممکن است با بیماری کجی آلت تناسلی در ارتباط باشند.

جراحی کجی آلت تناسلی مردان

علائم کجی آلت تناسلی

علامت اصلی انحنای آلت تناسلی انحنا یا خمیدگی آلت تناسلی است. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عوارض کجی آلت تناسلی

عوارض بیماری کجی آلت تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تشخیص کجی آلت تناسلی

پزشک و متخصص ارولوژی با گرفتن شرح حال و پرسیدن سؤالاتی در مورد علائم و سوابق جنسی و همچنین معاینه فیزیکی می تواند انحنای آلت تناسلی را تشخیص دهد. در طول معاینه فیزیکی، ممکن است پزشک آلت را در حالت نعوظ بررسی کند و همچنین شاید لازم باشد تزریقی (داروی وازواکتیو) را انجام دهد که به طور موقت، آلت تناسلی شما را در حالت نعوظ قرار می دهد. پزشک اورولوژی ممکن است سونوگرافی کالر داپلر آلت تناسلی را تجویز کند که در این آزمایش جریان خون در رگ ها بررسی می شود.

درمان کجی آلت تناسلی

همه ی موارد انحنای آلت نیازمند درمان نیستند. در صورتی که بیماری پیرونی یا انحنای مادرزادی آلت سبب بروز درد یا اختلال در عملکرد جنسی نشود، پزشک هیچ درمانی را به فرد پیشنهاد نخواهد داد. بیماری پیرونی در موارد بسیار نادر می تواند به صورت خود به خود و بدون نیاز به درمان برطرف شود. در صورتی که کجی آلت تناسلی، شدید و نیازمند درمان باشد، انواعی از گزینه های درمانی برای آن وجود دارند. این روش ها شامل درمان های جراحی و غیر جراحی همچون استفاده از وسایل کمکی و مصرف دارو می شوند. ابتدا برای انتخاب بهترین روش درمانی، معاینات جهت مشخص شدن میزان انحراف آلت انجام خواهد شد.همچنین روش درمانی منتخب به عامل ایجاد این بیماری نیز بستگی دارد. اولین روش درمانی که پزشک در نظر خواهد گرفت، درمان با دارو است. دارویی نظیر پنتوکسی فیلین که باید حتماً با تجویز و زیر نظر پزشک مصرف شوند. درمان در افرادی که به طور مادرزادی به کجی آلت مبتلا بوده و میزان انحراف در این اشخاص بیشتر از 30 درجه باشد، پیچیده تر و گاهی نیازمند به چند بار جراحی هستند.

جراحی انحراف آلت تناسلی

جراحی صاف کردن و رفع خمیدگی آلت به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه آنها را به اختصار توضیح می‌دهیم.

عمل‌های کوتاه کردن بافت پوششی زیر آلت (تونیکا) از طریق ایجاد برش بیضی شکل در تونیکا آلبوژینه در نقطه‌ای با بیشترین انحنا انجام می‌شود. با بستن شکاف ایجاد شده در بافت پوششی سمت خمیده آلت کوتاه‌تر و در نتیجه آلت صاف‌تر می‌شود. عمل Yachia نسخه تغییر یافته‌ای از این روش است که بر اصل کوتاه کردن بخش خمیده آلت مبتنی است؛ اما شکافی در بافت ایجاد نمی‌شود، بلکه برشی طولی در بافت پوششی داده می‌شود که در پایان به صورت افقی بسته می‌شود.

در عمل پلیکاسیون که به منظور صاف کردن آلت انجام می‌شود بخش خمیده آلت (مقابل پلاک) کوتاه می‌شود. این عمل صرفاً بر روی آقایانی انجام می‌شود که آلتشان به اندازه کافی بلند است. در گذشته تصور می‌شد که پلیکاسیون برای انحنای بیش از 60 درجه مناسب نیست، اگرچه بدشکلی‌های چندسطحی و تغییر زاویه‌های بزرگتر را نیز می‌توان با این روش اصلاح کرد.

این عمل را می‌توان تحت بی‌حسی موضعی انجام داد. احتمال بروز اختلال نعوظ پس از این عمل صفر است و عمل غالباً به روش ایجاد برش طولی انجام می‌شود که برای بیماران ختنه نشده مناسب است و نیازی به ختنه کردن ندارد. برای جلوگیری از ورم و کبودی یا خون مردگی پس از عمل، نوار پانسمان آغشته به نفت خام روی برش قرار داده می‌شود، سپس پانسمان اسفنجی روی نوار بسته و به آرامی دور آلت پیچیده می‌شود. پانسمان چسب‌دار فشرده کننده نیز از زیر سر آلت (گلنس) تا پایه آن بسته می‌شود که البته نباید محکم باشد.

عمل‌های افزایش طول آلت صرفاً بر روی آقایانی انجام می‌شود که آلت بسیار کوتاه، انحنای بیش از 60 درجه یا بدشکلی شدید ساعت شنی دارند. متخصص، برشی را در پلاک ایجاد می‌کند و مواد گرفت (پیوند) را برای ترمیم نقص موجود وارد آلت می‌کند. متقاضیان این روش باید ظرفیت نعوظ عادی داشته باشند و بتوانند اختلال ایجاد شده در انسجام لایه پوششی زیر آلت (تونیکا آلبوژینه) را تحمل کنند. نمی‌توان ماده مشخصی را به عنوان بهترین ماده گرفت تعیین کرد، چون هر نوع گرفت مزایا و معایب خاص خود را دارد. جراح گرفت مناسب را با توجه به صلاحدید خود و ترجیح بیمار پس از توضیح کامل عوارض، مزایا و جایگزین‌ها انتخاب می‌کند.

درمان انحراف آلات تناسلی بدون جراحی

از جمله درمان های غیر جراحی فیزیکی یا دارویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلاژناز (زیافلکس)، آنزیمی است که در هنگام تزریق، پلاک ها را از بین می برد. این دارو در زمینه درمان بیماری پیرونی به تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) رسیده و برای مردانی با انحنای آلت 30 درجه یا بیشتر به کار می رود.

اینترفرون، پروتئینی به دست آمده از گلبول های سفید خون است که به عنوان داروی ضد سرطان و ضد ویروس تجویز می شود. این دارو در هنگام تزریق به بافت آلت، اندازه پلاک را کاهش داده، درد را تسکین بخشیده و انحنای آلت را کمتر می کند.

وراپامیل یک داروی تزریقی است که به طور معمول برای درمان آنژین و فشار خون بالا استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این دارو می توان به کاهش درد و انحنای آلت در مردان مبتلا به بیماری پیرونی نیز اشاره کرد.

این ابزار ها به گونه ای طراحی شده اند که آلت تناسلی را به طور فیزیکی در یک حالت خاص کشیده و نگه دارند. امکان دارد افراد به پوشیدن این ابزار ها در مدت معینی از روز نیاز داشته باشند.

برای آگاهی از علائم و درمان شکستگی الت تناسلی ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رضا غیاثی [ 1402-11-27 ]
کجی الت تناسلی.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24