آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / واریکوسل / عمل جراحی میکروسرجری واریکوسل چگونه انجام میشود؟

عمل جراحی میکروسرجری واریکوسل چگونه انجام میشود؟

واریکوسل سیاهرگ های بزرگی در کیسه بیضه است که باعث می‌شود بیضه بزرگتر به نظر رسد. این وضعیت باعث درد شده و همچنین می‌‌تواند منجر به ناباروری مردان شود. بنابراین، به درمان نیاز است.

واریکوسلکتومی میکروسرجری یکی از دو روش جراحی برای درمان واریکوسل است. برخلاف لاپاراسکوپی باز، این جراحی شامل استفاده از یک برش کوچکتر و میکروسکوپ جراحی است که خطر عوارض را کاهش داده و زمان بهبودی را سریعتر می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

امتیازات روش میکروسرجری نسبت به روش معمولی واریکوسلکتومی چیست؟

واریکوسلکتومی میکروسرجری روش انتخابی نسبت به لاپاراسکوپی باز برای اکثر بیماران و متخصصان ارولوژی است که سعی در اصلاح جریان خون در وریدهای اطراف بیضه دارند.

این عمدتا به این دلیل است که این شکل از واریکوسلکتومی کمی کمتر تهاجمی است و عوارض کمتری نسبت به جراحی باز دارد. علاوه بر این، یک بیمار به میزان قابل توجهی به داروهای ضد درد پس از جراحی و زمان بهبودی کمتری نیاز دارد.

عمل جراحی میکروسرجری واریکوسل چگونه انجام میشود؟

بسته به واریکوسلی که بیمار به آن مراجعه می‌کند، جراحان می‌توانند روش‌های واریکوسلکتومی میکروسرجری اینگوینال یا زیر اینگوینال را انتخاب کنند.

واریکوسلکتومی میکروسرجری اینگوینال

این جراحی شامل ایجاد یک برش 3 تا 5 سانتی متری در امتداد کشاله ران راست یا چپ، به طول یک آهک است. این به جراح اجازه می دهد تا به طناب اسپرماتیک که شامل اعصاب، شریان ها و وریدهایی است که از بیضه حمایت می کنند، دسترسی پیدا کند. پس از شناسایی طناب اسپرماتیک، از طریق عضله شکم به سمت خارج از بدن کشیده می شود. سپس جراح می تواند شروع به تشریح ساختارهای داخل طناب اسپرماتیک برای شناسایی و جداسازی وریدهای غیر طبیعی کند. وریدهای غیرطبیعی یا سوزانده می شوند یا با استفاده از بخیه یا گیره بسته می شوند.

واریکوسلکتومی میکروسرجری ساب اینگوینال

روش ساب اینگوینال برش کمتری نسبت به روش اینگوینال است، یعنی نزدیکتر به کیسه بیضه. این روش جراحی زمان بیشتری برای انجام نیاز دارد زیرا برش در ناحیه کشاله ران ایجاد می شود که در آن ورید اسپرماتیک قبلاً به چندین رگ منشعب شده است. این تکنیک به جراح فرصت بیشتری برای شناسایی عروق و کانال های لنفاوی مختلف می دهد.

در غیر این صورت روند یکسان است. ورید باید به طور ایمن جدا از سایر ساختارهای مهم جدا شود. سپس وریدهای بزرگ شده بریده و بسته می شوند و به گردش خون بیضه اجازه می دهند تا به طور موثرتری تخلیه شود.

جراحی میکروسرجری واریکوسل

عوارض جانبی جراحی میکروسرجری واریکوسل

در مقایسه با جراحی لاپاراسکوپی، واریکوسلکتومی میکروسرجری میزان عارضه و عود کمتری دارد، اما همچنان جراحی تهاجمی با عوارض احتمالی است.

عوارض جراحی ممکن است رخ دهد که عبارتند از:

بهترین کاندید برای میکروسرجری واریکوسل

واریکوسلکتومی میکروسرجری برای مردان نابارور با واریکوسل قابل مشاهده یا قابل لمس در طول معاینه فیزیکی کیسه بیضه ایده آل است.

همچنین اگر زوجی در تلاش برای باردار شدن هستند اما مشکلات ناباروری دارند، راه حل مناسبی است. با این حال، این روش واریکوسلکتومی تنها در صورتی اعمال می‌شود که شریک زن بارور باشد یا شرایط ناباروری قابل درمان داشته باشد.

این روش همچنین برای مردان مبتلا به درد، آتروفی بیضه یا پروفایل غیر طبیعی منی کاربرد دارد.

بهبودی و مراقبت پس از میکروسرجری واریکوسل

به دلیل برش در محل بخیه مقداری درد وجود خواهد داشت. بیمارانی که پس از واریکوسلکتومی میکروسرجری اینگوینال بهبود می یابند، ممکن است درد بیشتری را احساس کنند، زیرا برش ها عضلات شکم را درگیر می کنند و به مسکن های حاوی مخدر نیاز دارند.

بهبودی کامل تا دو هفته پیش بینی می شود. زمان معمول برای بازگشت به کار و فعالیت های سبک 2 روز است. با این حال، کار باید تا حد امکان سبک باشد تا برش ها بهبود پیدا کنند. بیماران در حال بهبودی نباید حداقل برای یک تا دو هفته رابطه جنسی داشته باشند.

نتایج میکروسرجری واریکوسل

میزان موفقیت این جراحی 80 درصد در بهبود باروری است که با بهبود تعداد اسپرم و عملکرد اسپرم نشان داده شده است. میزان موفقیت مشابهی در بهبود علائم درد وجود دارد.

هزینه عمل میکروسرجری واریکوسل

هزینه عمل میکروسرجری با توجه به میزان حساسیت این عمل بر اساس دستمزد پزشک معالج و هزینه های بیمارستانی محاسبه می شود.این عمل جراحی معمولا تحت پوشش بیمه ها نبوده و هزینه آن به صورت آزاد از شخص دریافت می شود.

اگر کودکتان به هیپوسپادیازیس مبتلا است، میتوانید برای عمل جراحی هیپوسپادیازیس در اصفهان به دکتر مجید حقیقت مراجعه نمایید. شماره تلفن های تماس با این مرکز: 32205497 - 031


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حسین زاده [ 1402-07-18 ]
سلام آقای دکتر شوهرمن ۴۷سالشه وواریکوسل دارداگه عمل بکندامکان بچه دارشدن داریم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24