آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / واریکوسل / گرید واریکوسل چیست؟

گرید واریکوسل چیست؟

واریکوسل عارضه‌ای است که بر سیاهرگ‌های کیسه بیضه تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث ناباروری در مردان شود. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که وریدهای کیسه بیضه بزرگ شده و پیچ خورده و در نتیجه گردش خون ضعیف و تولید اسپرم کاهش می یابد که می تواند منجر به کاهش تعداد، تحرک و کیفیت اسپرم شود که می تواند منجر به ناباروری شود. در برخی موارد، واریکوسل همچنین می تواند باعث کاهش تولید تستوسترون شود که می تواند بیشتر به ناباروری کمک کند. وجود واریکوسل باعث کوچک شدن بیضه‎ها، افزایش درجه حرارت بیضه‎ها و اختلال در عملکرد نطفه‎سازی بیضه‎ها می‎گردد. بیماری واریکوسل در 15 درصد جمعیت مردان دنیا وجود دارد و در 40 درصد افراد نابارور واریکوسل دیده می‎شود. واریکوسل به لحاظ شدت بیماری می تواند به درجات و گریدهایی تقسیم بندی شود. بر مبنای معیارهای سونوگرافیک، 5 گرید مختلف برای این عارضه تعریف می شود که در ادامه شرح داده میشوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت واریکوسل

پزشکان علت اصلی واریکوسل را تشخیص نداده اند ولی احتمال قوی ناشی از اختلالاتی است که در جریان خون رگ های وريدی بیضه رخ می دهد. این رگ ها خون را از بیضه ها به بیرون می رانند. در صورتی که جریان خون در این رگ ها به درستی برقرار نشود، می تواند باعث احتباس خون و گشادی رگ ها شود. در نتیجه واریکوسل روی می دهد. واريكوسل در90٪‏ موارد در سمت چپ وجود دارد كه علت آن ورود وريد بيضه به وريد كليه و سپس به وريد اجوف است كه نسبت به بيضه ي راست مسير طولاني تري را طي ميكند.

علائم واریکوسل

گرید واریکوسل

گرید بندی واریکوسل

هیچ گشادی در عروقی داخل بیضه ای (اینترا اسکروتال) دیده نمی شود. طی مانور والسالوا یک ریفلاکس (یا برگشت خونی) در وریدهای طناب اسپرماتیک در ناحیه اینگوینال دیده می شود.

سیاهرگ های برجسته در قطب فوقانی بیضه دیده می شود. در طول مانور والسالوا رفلاکس در وریدهای قطب فوقانی دیده می شود.

بدون اتساع عمده در وضعیت خوابیده به پشت

وریدهای گشاد شده تا قطب پایین بیضه فقط در حالت ایستاده دیده می شود.

در طول مانور والسالوا رفلاکس در وریدهای قطب تحتانی دیده می شود.

وریدهای گشاد شده حتی در حالت خوابیده به پشت

رفلاکس در حین مانور والسالوا

رگهای گشاد شده

رفلاکس بدون مانور والسالوا

اهمیت گرید واریکوسل در بارداری

ریکوسل و ارتباط آن با ناباروری یک ارتباط مستقیم و واضح است. واریکوسل خون رسانی به بیضه‌ها را دچار مشکل می‌کند. در نتیجه تولید اسپرم سالم مختل شده و نه تنها تعداد و تحرک اسپرم کاهش پیدا می‌کند، بلکه مورفولوژی اسپرم نیز کم می‌شود و در نتیجه ابتلا به واریکوسل ناباروری می‌آورد. همچنین تأثیرات هورمونی واریکوسل در ناباروری را نیز نباید نادیده گرفت. علاوه بر سطح تستوسترون کل پلاسما، مشخص شده است که مردان مبتلا به واریکوسل کاهش سطح تستوسترون آزاد و افزایش سطح هورمون محرک فولیکول پلاسما (FSH) را تجربه می‌کنند. نرخ ناباروری در میان افراد مبتلا به واریکوسل بیشتر از افراد بدون واریکوسل است. این تفاوت ممکن است به این دلیل باشد که واریکوسل با توانایی بدن در ساخت و ذخیره اسپرم تداخل دارد. بدیهی است که هرچه شدت یا گرید واریکوسل بیشتر باشد، اختلال تولید اسپرم بیشتر شده و قدرت باروری مردان را بیشتر کاهش می‌دهد.

تشخیص گرید واریکوسل در سونوگرافی

ابتدا سونوگرافی کامل بیضه صورت می‌گیرد که به اندازه‌گیری قطر وریدها و شناسایی سایر ناهنجاری‌ها کمک می‌کند . قسمت دوم ارزیابی سونوگرافی نیز به اندازه‌گیری میزان خون عبوری از کنار پروب در حین فشار دادن، مربوط می‌شود. برای بررسی این جریان خون می‌توان صدا یا تصویر رنگی آن را بررسی کرد و ابتلا یا عدم ابتلا به واریکوسل را مشخص نمود. به‌طورکلی، سونوگرافی جهت ثبت تصاویر داخلی بدن به کمک امواج صوتی به کار می‌رود و درصورتی که درون کیسه بیضه‌ها رگ‌هایی با قطر بیش از 3 میلی‌متر و جریان خون اشتباه حین لمس دیده شود، پزشک ابتلا به بیماری را تأیید می‌کند. نتایج این آزمایش به روش های مختلف تفسیر می شوند؛ اما یکی از محبوب ترین راه ها برای تعیین شدت بیماری، طبقه بندی مطابق با مرحله آسیب است:

درجه واریکوسل برای معافیت دائم

مشمولینی که دارای واریکوسل خفیف با درجه پایین هستند و یا عمل جراحی بدون عارضه داشته‌اند، معاف از خدمات رزمی خواهند شد و در نهایت مشمولینی که دارای واریکوسل گرید 3 و یا عود مجدد بیماری پس از عمل جراحی هستند، معافیت دائم دریافت خواهند کرد.

کدام درجه واریکوسل خطرناک است؟

واریکوسل گرید 3 شدیدترین، بدترین و دردناک ترین نوع این بیماری است که رگ های بیضه را نمی توان در آن مشاهده کرد.

برای آگاهی از علت و درمان سوزش ادرار در زنان ؛ کلیک کنید.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24