آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / عفونت دستگاه ادراری / خون در ادرار نشانه چیست و آیا وجود خون در ادرار خطرناک است؟

خون در ادرار نشانه چیست و آیا وجود خون در ادرار خطرناک است؟

ادرار شامل آب اضافی و مواد زائد است که کلیه‌ها از خون تصفیه می‌کنند. بسته به نسبت آب به مواد زائد، رنگ طبیعی ادرار می‌تواند از زرد کم رنگ تا طلایی تیره متغیر باشد. وجود خون در ادرار به معنای دفع خون از دستگاه ادراری است. این خون در برخی موارد کاملاً مشخص بوده و باعث قرمز شدن رنگ ادرار می شود؛ اما در برخی دیگر از موارد وجود خون در ادرار فقط با انجام آزمایش های مختلف قابل تشخیص است. اگرچه وجود خون در ادرار ممکن است جدی نباشد؛ ولی ممکن است نشانه‌ای از یک خطر برای سلامتی فرد باشد. اگر خون در ادرار مشاهده کردید برای اطمینان به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا مراجعه دیر هنگام می‌تواند باعث پیشرفت بیماری‌هایی همچون سرطان یا بیماری‌های کلیوی شود که درمان را مشکل می‌کند. همچنین اگر عفونت به موقع درمان نشود می‌تواند موجب نارسایی کلیه شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

خون در ادرار نشانه چیست؟

ادرار خونی می تواند به رنگ های قرمز، صورتی، یا دودی تیره باشد. ممکن است فرد لخته خون در ادرار را مشاهده نکند. اغلب مشاهده لخته خون در ادرار در ادرار به دلیل مصرف غذا یا داروی خاصی نیست. بلکه ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

بیشتر بدانید: عوارض نگه داشتن ادرار

وجود خون و لخته خون در ادرار زنان نشانه چیست؟

وجود و منشأ لخته خون در هر جایی از دستگاه ادراری مانند کلیه ها ، مثانه ، مجاری ادراری و … می تواند باشد تنها تفاوت زنان با مردان در وجود پروستات می باشد. علت وجود خون در ادرار زنان می تواند شامل چند مورد باشد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم :

سنگ های کلیه و مثانه معمولاً بدون نشانه هستند مگر آنکه باعث انسداد و به طبع ان باعث درد و خونریزی شوند.

اگر لوله های تصفیه خون در کلیه ها ملتهب شوند ممکن است باعث بروز لخته خون در ادرار زنان گردد. به این نوع التهاب کلونرولونفریت گفته می شود که عواملی مانند دیابت ، لوپوس ، التهاب رگ های کوچک کلیه و … می تواند باعث آن شود.

خون در ادرار

عفونت باکتریایی یا ویروس می تواند از طریق مجاری ادراری و با شیوع کمتر از طریق خون وارد دستگاه ادراری شود. در این موارد ممکن است سوزش ادرار ، درد زیردل ، عدم دفع کامل ادرار و .. نیز بوجود آید.

برخی داروهایی که ممکن است باعث دفع خون در ادرار شوند مانند پنی سیلین ، مصرف آنتی بیوتیک ها ، وارفارین و …

ورزش های سنگین ، دویدن مسافت های طولانی و .. می تواند باعث ایجاد لخته خون در ادرار شود.

علت خون در ادرار مردان چیست؟

علت ادرار خونی در مردان می تواند موارد زیر باشد:

آیا وجود خون در ادرار خطرناک است ؟

اگر ادرارخونی به موقع درمان نشود (حتی زمانی که فقط یک بار مشاهده شده)، فرد با عوارض جبران‌ناپذیری مواجه خواهد شد. این عارضه همیشه نشان‌دهنده بیماری خطرناکی نیست؛ اما در برخی افراد وجود خون در ادرار به مقدار و دفعات کم هم می‌تواند خبر از یک شرایط پزشکی جدی مانند بیماری کلیوی یا سرطان بدهد، بنابراین اگر دلیل بیماری هماچوری شما چیزی فراتر از ورزش شدید است، حتماً برای تشخیص زودهنگام و درمان به موقع به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

تشخیص علت ادرار خونی (Hematuria)

برای تشخیص هماچوری نیاز به نمونه ادرار، برای آزمایش است. در زنان در مدت قاعدگی، ادرار ممکن است همراه با خون باشد، به همین دلیل آزمایش ادرار باید در زمان دیگری انجام شود. زمانی که پزشک تأیید کرد که بیمار دارای هماچوری است، در مورد سابقه ی مصرف دارو خاص، سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری و سابقه ابتلا به بیماری های کلیوی، مثانه و اختلالات خونریزی سؤالاتی می پرسد. وی همچنین ممکن است سؤالاتی راجع به فعالیت شدید، علائم زخم و عفونت، درد در هنگام ادرار بپرسد.

نمونه ادرار به منظور تشخیص عفونت های کلیوی و مثانه و برای بررسی پروتئین، گلبول های سفید و گلبول های قرمز توسط آزمایشگاه بررسی می‌گردد. سپس براساس عامل احتمالی هماچوری، آزمایش‌های بیشتر توسط پزشک تجویز می‌شود که بعضی از آنها شامل موارد زیر هستند:

درمان خون در ادرار

بعد از این‌که مشخص شد علت وجود خون در ادرار چیست و فرد دچار چه نوعی از بیماری شده است، متخصص تصمیم می‌گیرد درمان مناسب با آن را شروع کند، بنابراین حتما باید علت مشخص شود تا درمان صورت بگیرد. معمولاً اولین گزینه برای درمان، داروها هستند که از آنتی‌بیوتیک‌های ساده شروع می‌شوند؛ اما با توجه به نوع بیماری که فرد با آن درگیر است، داروهای مختلف و با دوزهای متفاوتی تجویز می‌شوند.

علاوه‌بر داروها، روش‌های دیگری هم برای درمان وجود دارد. پرتودرمانی، شیمی‌درمانی، هورمون‌درمانی یا ترکیبی از این موارد راه‌حل‌های مناسبی هستند که برای خلاص‌شدن از بیماری هماچوری از آنها استفاده می‌شود. اگر بزرگی پروستات باعث هماچوری شما شده باشد، ممکن است ارائه‌دهنده خدمات درمانی شما داروهایی مانند مسدودکننده‌های آلفا یا مهارکننده‌های 5-آلفا ردوکتاز را تجویز کند. در برخی موارد، جراحی ممکن است یک گزینه باشد. متخصص است که تصمیم می‌گیرد از کدام یک از آنها و به چه اندازه و برای چه مدتی استفاده کند تا این مسئله را در فرد معالجه کند.

برای آشنایی با روشهای درمان شکستگي آلت تناسلی ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24