آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / عفونت دستگاه ادراری / عمل جراحی رفلاکس ادراری چگونه انجام می شود؟

عمل جراحی رفلاکس ادراری چگونه انجام می شود؟

ریفلاکس ادراری به وضعیتی پزشکی گفته می شود که در آن ادرار از مثانه به حالب در حین پرشدن مثانه برمی گردد. در حالت عادی، ادرار از کلیه‌ها تولید شده و به وسیله حالب‌ها در مثانه جمع می‌شود و از مجرای ادراری خارج می‌شود و به حالب برنمی‌گردد. دریچه یک طرفه ای در محل اتصال حالب به مثانه جلوی برگشت ادرار را می گیرد . اگر این دریچه به درستی عمل نکند؛ ادرار به داخل کلیه ها و حالب پس می زند و می تواند میکروبها را از مثانه به کلیه برده وسبب عفونت کلیه شود. این بیماری شدت های متفاوتی دارد و می‌تواند در موارد شدید باعث از کار افتادگی کلیه شود. درمان این بیماری نیز بسته به شدت آن جراحی یا دارودرمانی می‌باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

روش های جراحی رفلاکس ادراری

در جراحی رفلاکس ادراری هدف اصلی ترمیم دریچه بین حالب و مثانه می باشد تا از بازگشت ادرار جلوگیری شود. جراحی به دو شیوه جراحی باز و لاپاروسکوپی قابل انجام است . هر دو شیوه با توجه به تشخیص پزشک نتایج قابل قبولی در ترمیم دریچه حالب به مثانه دارند.

درجراحی باز برشی در پائین شکم داده ومثانه باز می شود سپس حالبها از مثانه جدا خواهند شد. موفقیت این روش حدود 95 درصد است ولی فرد به مدت یک هفته پس از عمل باید سوند داشته باشد. از عوارض آن درد و سوزش و انقباضات خودبه خودی مثانه است که معمولا پس از خارج کردن سوند بهبود می یابد .

در این روش از طریق سیستوسکوبی و به کمک سوزن مخصوص مواد حجم دهنده ویژه ای به نحوی در اطراف دریچه حالبی دچار ریفلاکس تزریق میشود که علاوه بر استحکام دریچه، باعث کاهش شدت ریفلاکس و رفع آن می شود. نتایج درمان جراحی به روش اندوسکوپی موفقیت آمیزتر بوده است ولی زمان بستری در بیمارستان در این شیوه کوتاهتر بوده و نیاز به برش جراحی نیز وجود ندارد.

سن مناسب عمل جراحی رفلاکس ادراری

به طور کلی نوزادان و کودکان بالای دو سال بیش ‌تر از دیگر کودکان در معرض ابتلا به ریفلاکس ادراری قرار دارند البته گاهی بزرگسالان نیز ممکن است دچپار این عارضه شوند. و به محض تشخیص عارضه توصیه می شود کودک تحت درمان قرار گیرد تا از آسیب جدی به کلیه ها جلوگیری شود.

درصد موفقیت جراحی رفلاکس ادراری

جراحی رفلاکس ادراری تا 99% موفقیت آمیز بوده. روش بدون عمل نیز وجود دارد که شامل تزریق مادۀ بوتاکس و یا کلاژن در زیر دهانه حالب می‌شود. با این روش، دهانۀ حالب تنگ شده و تا حدود زیادی مانع ریفلاکس می‌گردد. در این روش حدود 70-60% موفقیت حاصل می‌شود؛ که در بسیاری از مواقع نیاز به تزریق دوم خواهد بود. در صورت عدم موفقیت نهایی، بیمار باید تحت عمل جراحی قرار گیرد. البته توجه داشته باشید که پس از تزریق عمل جراحی سخت می‌شود.

جراحی رفلاکس ادراری

عمل جراحی رفلاکس ادراری در کودکان

عمل جراحی رفلاکس ادراری در کودکان نیز با توجه به شرایط کودک و تشخیص پزشک به روش باز یا اندوسکوپی صورت می گیرد.

عوارض جراحی رفلاکس ادراری

جراحی رفلاکس ادراری عوارض زیادی نخواهد داشت اما ممکن است مانند هر جراحی دیگری عوارضی داشته باشد که به شرایط فرد و مراقبت های بعد از جراحی بستگی دارد. اما در برخی افراد ممکن است عوارض زیر مشاهده شود:

رفلاکس سمت مقابل، که این مورد به این دلیل است که اکنون ادرار به درون کلیه دارای برگشت وارد نمی شود و حجم ادرار در مثانه بیشتر شده، رفلاکس مخفی سمت مقابل خود را نشان می دهد. در واقع این مورد، عارضه جراحی نیست بلکه پیدا شدن برگشت ادراری مخفی شده است.

مراقبت های لازم بعد از جراحی رفلاکس ادراری

بهترین دکتر جراح رفلاکس ادراری

بهتر است در صورت بروز این عارضه به ارولوژیست مراجعه کنید.زیرا بهترین جراح رفلاکس ادراری متخصص اورولوژی می باشد که با تسلط و مهارت کافی جراحی را انجام می دهد. همچنین تشخیص روش درمان تنها توسط متخصص ارولوژی و بر اساس وضعیت بیمار انجام می‌گیرید و به انتخاب خود بیمار نمی‌ باشد.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24