آدرس مطب دکتر حقیقت تلفن مطب دکتر مجید حقیقت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / عفونت دستگاه ادراری / علل رفلاکس یا برگشت ادرار به کلیه و درمان آن

علل رفلاکس یا برگشت ادرار به کلیه و درمان آن

رفلاکس وزیکویورترال (VUR) وضعیتی است که در آن ادرار از مثانه به سمت عقب به یک یا هر دو حالب و گاهی اوقات به کلیه ها جریان می یابد. VUR بیشتر در نوزادان و کودکان خردسال شایع است. اکثر کودکان مشکلات طولانی مدت از VUR ندارند. به طور معمول، ادرار از طریق حالب ها و مجرای ادراری، از کلیه‌ها به مثانه جریان می یابد. با VUR، مقداری ادرار از طریق یک یا هر دو حالب به سمت بالا جریان پیدا می کند یا رفلاکس می کند و ممکن است به کلیه ها برسد. پزشکان معمولا VUR را به عنوان درجه 1 تا 5 رتبه بندی می کنند. درجه 1 خفیف ترین شکل این بیماری است و درجه 5 جدی ترین شکل آن است. رفلاکس ادراری می تواند باعث عفونت دستگاه ادراری و به طور معمول آسیب کلیه شود. دو نوع اصلی VUR عبارتند از VUR اولیه و VUR ثانویه. اکثر کودکان VUR اولیه دارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم رفلاکس ادراری

عفونت های دستگاه ادراری معمولاً در افراد مبتلا به رفلاکس وزیکویورترال رخ می دهد. عفونت دستگاه ادراری (UTI) همیشه علائم و نشانه‌های قابل توجهی ایجاد نمی‌کند، اگرچه اکثر مردم برخی از آنها را دارند. این علائم و نشانه ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

یکی دیگر از نشانه‌های رفلاکس مثانه، که ممکن است قبل از تولد با سونوگرافی تشخیص داده شود، تورم کلیه‌ها یا ساختارهای جمع‌آوری ادرار یک یا هر دو کلیه (هیدرونفروز) در جنین است که به دلیل ذخیره ادرار در کلیه‌ها ایجاد می‌شود.

علت های برگشت ادرار به كليه

اکثر کودکان مبتلا به VUR دارای رفلاکس ادراری اولیه هستند، به این معنی که آنها با حالب غیر طبیعی متولد می شوند. با VUR اولیه، دریچه بین حالب و مثانه به خوبی بسته نمی شود، بنابراین ادرار از حالب به سمت کلیه باز می گردد. اگر فقط یک حالب و یک کلیه تحت تاثیر قرار گیرند، پزشکان آن را رفلاکس یک طرفه می نامند.

VUR اولیه می تواند با بزرگتر شدن کودک بهتر شود یا از بین برود. با رشد کودک، ورودی حالب به مثانه بالغ می شود و دریچه بهتر عمل می کند.

افراد ممکن است به دلایل زیادی، از جمله انسداد یا تنگ شدن گردن مثانه یا مجرای ادرار، VUR ثانویه داشته باشند. به عنوان مثال، یک چین خوردگی در بافت ممکن است مجرای ادرار را مسدود کند. انسداد باعث می شود که مقداری از ادرار از بدن خارج نشود، بنابراین ادرار به سمت دستگاه ادراری برمی گردد.

از دیگر دلایل رفلاکس ادراری ثانویه این است که اعصاب مثانه به خوبی کار نکنند. مشکلات عصبی می تواند مانع از شل شدن مثانه و انقباض طبیعی آن برای ترشح ادرار شود.

افراد مبتلا به رفلاکس ادراری ثانویه اغلب رفلاکس دوطرفه دارند، به این معنی که VUR هم حالب و هم کلیه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. پزشکان گاهی اوقات می توانند انسداد ادرار را در جنین در رحم تشخیص دهند.

رفلاکس ادراری

نحوه تشخیص رفلاکس ادراری

برای تشخیص درجه VUR، پزشکان از تست های تصویربرداری و آزمایشگاهی استفاده می کنند.

تست های تصویربرداری:

سونوگرافی شکم:

سونوگرافی از امواج صوتی برای مشاهده داخل بدن بدون قرار گرفتن بیمار در معرض اشعه مضر استفاده می کند. سونوگرافی شکم می تواند تصاویری از کل دستگاه ادراری از جمله کلیه ها و مثانه ایجاد کند. سونوگرافی می تواند نشان دهد که آیا کلیه ها یا حالب گشاد شده یا بزرگ شده است.

سیستویورتروگرام ادراری:

این آزمایش از اشعه ایکس استفاده می کند تا نشان دهد آیا ادرار به سمت عقب به داخل حالب ها جریان می یابد یا خیر.

تست های آزمایشگاهی:

متخصصان اغلب یک نمونه ادرار را آزمایش می کنند که به آن آنالیز ادرار می گویند تا از نظر عفونت‌های ادراری غربالگری کنند. گلبول های سفید و باکتری های موجود در ادرار می توانند نشانه های عفونت ادراری باشند. برای تایید عفونت ادراری به کشت ادرار نیاز است.

رفلاکس ادراری در چه افرادی شایع تر است؟

به طور کلی، هر چه فرد کوچکتر باشد، احتمال ابتلا به VUR بیشتر می شود. VUR در نوزادان و کودکان زیر 2 سال شایع تر است، اما می تواند در کودکان بزرگتر و حتی بزرگسالان نیز وجود داشته باشد.

کودکانی که کلیه ها یا مجاری ادراری غیرطبیعی دارند بیشتر در معرض ابتلا به VUR هستند. دختران بیشتر از پسران به VUR مبتلا می شوند.

در افراد با سابقه خانوادگی رفلاکس ادراری، احتمال ابتلا به VUR بیشتر است.

درمان رفلاکس ادراری

پزشکان VUR را بر اساس سن، علائم و نوع و درجه VUR فرد درمان می کنند.

VUR اولیه اغلب بهتر می شود و با گذشت زمان و بخصوص بزرگتر شدن کودک از بین می رود.

تا زمانی که VUR خود به خود از بین نرود، پزشکان عفونت های ادراری را با آنتی بیوتیک ها درمان می کنند. درمان سریع عفونت ادراری و جلوگیری از ایجاد آن احتمال ابتلای فرد به عفونت کلیه را کاهش می دهد.

پزشک همچنین ممکن است استفاده از آنتی بیوتیک طولانی مدت و با دوز کم را برای جلوگیری از عفونت ادراری در نظر بگیرد. محققان دریافته اند که استفاده روزانه از آنتی بیوتیک با دوز کم ممکن است به بسیاری از افراد مبتلا به VUR کمک کند.

گاهی اوقات پزشکان برای فردی که VUR با عفونت ادراری مکرر دارد، جراحی را در نظر می‌گیرند، به‌ویژه اگر بیمار، کودک دارای اسکار کلیوی یا رفلاکس شدید است که بهبود نمی‌یابد. پزشکان می توانند از جراحی برای اصلاح رفلاکس ادرار و جلوگیری از برگشت ادرار به کلیه استفاده کنند.

در موارد خاص، درمان ممکن است شامل استفاده از تزریق ژل باشد. پزشکان مقدار کمی مایع ژل مانند را به دیواره مثانه نزدیک دهانه حالب تزریق می کنند. ژل یک برآمدگی در دیواره مثانه ایجاد می کند که اگر دریچه به درستی کار نکند، مانند دریچه ای برای حالب عمل می کند. پزشک درمان را با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می دهد و بیمار معمولاً می تواند همان روز به خانه برود.

پزشکان پس از یافتن علت دقیق این بیماری، VUR ثانویه را درمان می کنند. درمان ممکن است شامل موارد زیر شود:

  1. جراحی برای رفع انسداد
  2. آنتی بیوتیک برای پیشگیری یا درمان عفونت ادراری
  3. جراحی برای اصلاح مثانه یا حالب غیر طبیعی
  4. کاتتریزاسیون متناوب ادرار؛ تخلیه مثانه با وارد کردن کاتتر از طریق مجرای ادرار به مثانه.

تاثیرات عمل جراحی بر برگشت ادراری

به طور کلی، جراحی رفلاکس ادرار شانس خوبی برای اصلاح VUR دارد. اما هر روش دارای نکات مثبت و منفی بالقوه خود است، براساس یک تحقیق میزان موفقیت جراحی کاشت مجدد حالب، صرف نظر از نوع، بیش از 90% در رفلاکس ادراری درجه 4 بوده است.

جراحی رفلاکس ادراری می تواند شامل ترمیم دریچه بین مثانه و حالب باشد یا ممکن است به معنای استفاده از تزریق داخل دیواره مثانه برای ایجاد دریچه جدید باشد.

هر دوی این گزینه ها میزان موفقیت خوبی دارند. اینکه چه چیزی برای شما یا فرزندتان مفید است، به شدت VUR، خطر ایجاد جای زخم و اینکه آیا گزینه‌های دیگر قبلاً امتحان شده است، بستگی دارد.

عوارض رفلاکس ادرار در بلند مدت

آسیب کلیوی اصلی‌ترین نگرانی رفلاکس ادرار است. هر چه رفلاکس شدیدتر باشد، احتمال بروز عوارض بیشتر است.

عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آیا رفلاکس ادرار باعث عفونت ادراری می شود؟

اغلب پس از ابتلای فرد به رفلاکس ادرار، یک عفونت ادراری پیدا می‌شود. در واقع با توجه به سن، جنسیت و نژاد، تقریبا از هر 3 کودک دارای عفونت ادراری یک کودک به رفلاکس ادراری مبتلا است.

جلوگیری از رفلاکس ادراری

شما نمی توانید از رفلاکس ادرار جلوگیری کنید، اما عادات خوب ممکن است به سالم نگه داشتن دستگاه ادراری شما تا حد امکان کمک کند. برای جلوگیری از برخی عفونت های مثانه و مشکلات کنترل مثانه، اقدامات زیر را انجام دهید:

هزینه عمل برگشت ادرار

در تعیین هزینه عمل برگشت ادرار مواردی از قبیل تجهیزات مصرفی حین عمل، تعداد خدمات جراحی در اتاق عمل، تعداد روز های بستری در بیمارستان، آزمایشات مورد نیاز از نظر پزشک، دارو ها، خدمات پاراکلینیکی مثل تصویربرداری بسته به تشخیص پزشک یا جراحی شما و مشاوره یا ویزیت پزشکان دخیل است و همچنین ای موارد برای افراد مختلف متفاوت است. لذا نمی توان به طور قطعی قبل از مراجعه به بیمارستان قیمت دقیق را تعیین نمود.

برای آگاهی از علت هم اندازه نبودن و عدم تقارن بیضه ها ؛ کلیک کنید.


آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71
تلفن : 03132205497

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به بیماری های کلیه و مجاری ادراری را در بخش مقالات بخوانید

نکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شودنکاتی که باید بعد از عمل جراحی فتق بیضه رعایت شود

عمل فتق بیضه، یک عمل مینور به حساب می آید. به این معنا که بیمار در روز عمل یا روز بعد از آن می تواند به خانه باز گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

عمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضهعمل جراحی ارکیکتومی برای درمان سرطان بیضه

اصلی ترین جراحی سرطان بیضه، اُرکیدکتومی یا اُرکیکتومی نام دارد و طی این جراحی، یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها برداشته می شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

علائم سرطان کلیه و روشهای درمان آنعلائم سرطان کلیه و روشهای درمان آن

ما در این مقاله شما را با آنچه که باید در مورد بیماری سرطان کلیه بدانید آشنا می کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24